11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    sanderman

The Flat Project – Een nieuwe set 'platte' icoontjes

Mensen,

naar aanleiding van enkele van mijn posts in het “Jouw meest recente creatie” topic, heb ik besloten er maar een eigen topic van te maken (Indien ik het topic in een verkeerd sub-forum heb geplaatst: excuses, verzoek aan staff tot verplaatsing).

Ik ben bezig met het aanpassen van mijn meest gebruikte icoontjes, en dacht: kom, die kan ik gaan delen.
    Elk icoontje heb ik zelf getekend (Illustrator), omgezet naar ICNS met behulp van de app Img2icns.

Op het moment heb ik het volgende:

zie hier voor groot formaat:
    http://cdn.onemorething.nl/uploads/community/b1c4bc2838e3498ca7ffbc785870de5558543a09_0.png

Ik zit alleen nog een beetje met Finder, daar heb ik inmiddels al 6 (niet allen hier zichtbaar) uitwerkingen voor. Finder3 en Finder6 (zie plaatje) zijn daarbij mijn favorieten, omdat ze de essentie van het programma enigszins omvatten. Inmiddels heb ik ook de Trash een nieuw uiterlijk gegeven, omdat de langwerpige versie toch niet helemaal paste bij de rest, gezien het gebruik van schaduw.

Wat denken jullie? En mocht er interesse zijn, dan wil ik (wanneer de tijd dat toelaat) er prima icoontjes bij maken op verzoek. Xcode is daar overigens de eerste van.

Edit: op ’t moment staan ze nog niet online. Gaat nog wel gebeuren:)

Bijdrager
    maxtje

Bedankt voor het maken van het xcode logo, knap!

Bijdrager
    aukem

ziet er strak uit! Niet helemaal in mijn smaak maar dat is puur omdat de logo’s schuin staan

Bijdrager
    maxtje

Ja mail en xcode mogen wel schuin, maar de finder en adobe programma’s iconen zouden wel recht mogen.
    Het zou anders misschien leuk zijn om te kijken naar de originele iconen en zo te zien welke er schuin moeten staan.
    Bv.
    Origineel van Mail staat schuin -> jou versie van Mail staat schuin.
    Origineel van Photoshop staat recht -> jou versie van Photoshop staat recht.
    Het is natuurlijk jou setje van iconen hé en was denk ik ook in de eerste plaats bedoeld voor jou Mac dus ik kan hier niet in beoordelen, ik geef je gewoon een tip hoe ik het zou doen, wel al mooie iconen, vooral xcode:angel:

Bijdrager
    KarelWillem

Het is reuze lastig om een consistent vormgegeven geheel te maken.

In feite is het nu vooral een zooitje op zichzelf staande iconen, zonder samenhang.

Zet eerst alle Apple-iconen eens naast elkaar, en probeer daar eenheid in te krijgen.
    Dat is er bij Apple in OS X nu niet, en bij jou ook niet.
    Bij Apple is dat nog te verdedigen, omdat er in de loop der tijd apps bijkomen e.d.
    Maar jij hebt nu de kans dat in één keer recht te zetten.

Zoals Apple heeft gedaan in iOS 7 bijvoorbeeld.
    En ook daar zie je hoe moeilijk dit is.

Bijdrager
    poing

Ze zien er mooi uit Sander.

Bijdrager
    Targaryen

Ik zou ze niet per se installeren maar wel knap gemaakt hoor!(y)

Moderator
    Maarten

@sanderman Ik heb je een PM gestuurd:)

Bijdrager
    sanderman

Nou, een goeie lading reacties in het artikel ondertussen, waarbij lang niet alles positief is, integendeel.
    Met een beetje vermogen tot relativering, kun je logischerwijs stellen dat dit alles een kwestie van smaak is, zeker als je nagaat dat de icoontjes in eerste instantie voor mezelf zijn ontworpen. Ik vond het zelf tijd voor vernieuwing, en heb dit zelf aangepakt. Daarnaast zit in veel comments op het artikel wel stof tot nadenken, zoals eenheid bij het maken van de iconen. Het lijkt dat eenheid in vorm toch voor velen geldt als een basis (waarbij ik denk dat dit voortkomt uit bijvoorbeeld de eenheid in vorm die we zien bij iTunes/iBooks/AppStore/etc. en de eenheid in vorm zoals we die kennen van iOS.

In de tekst die ik zelf aanleverde voor ’t artikel en die overigens ook bij in de download staat, zeg ik:

Een idee voor een nieuwe set heb ik ook al, namelijk een set van enkel ronde iconen, maar dan wel zó dat herkenbaarheid voorop staat.

Dat is ook waar ik me eigenlijk nu in mijn vrije tijd mee bezig houd, puur omdat ik het leuk vind om te doen en toch een leuke set wil creëren die anderen ook kunnen waarderen. Onderaan het artikel op de frontpage schreef ik vanavond een reactie met daarbij een safari icoon. Ik heb al een heel aantal andere iconen ook al klaar staan, maar ben eigenlijk wel benieuwd wat anderen hiervan denken.

Het idee is dus ronde iconen te creëren, maar dan passend bij OSX waarbij ruimte is voor een gradient die schaduw kan creëren en een glanzende buitenrand. Enkele voorbeelden in een plaatje:

Edit: even ter aanvullende informatie: als je de standaard iconen in OSX bekijkt, zie je dat glans en schaduw per icoon anders is, bijzonder onsamenhangend, raar genoeg. Elk icoon wat je hier ziet heeft dezelfde grijze buitenrand, met dezelfde schaduw/gradient over de vulling van kleur en vorm.

Bijdrager
    sanderman

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik heb dit bericht nu een paar keer proberen te typen, maar ik kom er gewoon niet uit:-? Het probleem is dat als je de iconen veranderd je sowieso moet wennen en dat ik dat eigenlijk niet wil. Daarom vind ik het Safari icoon briljant, want die is gewoon nog hetzelfde alleen dan platter en frisser. Als alles ineens rond is, of opnieuw ontworpen zoals in de beginpost dan kan ik het niet goed waarderen omdat ik al tevreden ben met hoe het nu is.

Zo heb ik het nu (standaard):

Ik vind al die verschillende vormen leuk en er is gek genoeg best wat eenheid. Het Kaarten icoon past er dan weer niet tussen omdat die wel plat is, die past dus bij jouw Safari icoon. Als alles in de stijl van Kaarten was zou het ook goed zijn; plat met detail en vorm (zoals jouw Safari icoon).

Het is een kwestie van wennen en smaak, dus met zo min mogelijk verandering ben ik het meest tevreden:lol: De ronde iconen die je hebt zijn in ieder geval erg mooi als je verandering wil.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.