9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    bonestaak

tftp server

Hoe start ik onder osx El capitain de Tftp server? En waar bevind zich de basis map?

Bijdrager
    TheBigZ
    Bijdrager
    bonestaak

Ja en dan gaat het weer eens mis met de beveiliging

Ook geprobeerd om voor Nano sudo te zetten maar dan gebeurd er niets.

Bijdrager
    bonestaak

Zat een foutje in maar ook met de juiste directory krijg ik een foutmelding, uiteindelijk het bestand maar gewoon in de root aangemaakt en daarna naar bibliotheek/LaunchDaemons verplaatst, na identiteitscontrole komt hij er nu wel.

Echter gaan ze in het verhaal zeuren over iets met een key en als ik deze regels regel voor regel in ga voeren in Terminal krijg ik steeds een syntax error

zie de opsomming:

appletipsOS XTFTP deamon activeren onder OS X

TFTP deamon activeren onder OS X

Terminal

Iedere Mac OS X client heeft standaard de beschikking over TFTP server functionaliteit. Deze TFTP server deamon kan je activeren en testen door de onderstaande punten te doorlopen.

1. Open terminal en switch naar het root account

$ sudo su – root

2. Maak een directory aan die de root van de TFTP server wordt.

# mkdir /Users/richard/tftp
    # chmod 777 /Users/richard/tftp

3. Edit ‘tftpd.plist’ een XML file in de folder /System/Library/LaunchDaemons/

# nano /System/Library/LaunchDaemons/tftpd.plist

<array>
    <string>/usr/libexec/tftpd</string>
    <string>-i</string>
    <string>/Users/richard/tftp</string>

</array>

Vul bij de laatste optie in de array sectie de naam van de folder in die je hebt aangemaakt in punt 2.

<key>Disabled</key>
    <true/>
    <key>Label</key>
    <string>com.apple.tftpd;/string>

Wanneer je gebruik maakt van OS X 10.6 zul je ook nog de TFTP server moeten vrijgeven door Disabled te veranderen in Enabled. Tevens is bij OS X 10.6 de -i door -s vervangen. Sla deze wijzigingen op (control-X).

4. Je kunt de TFTP deamon op twee manieren starten:
    Oude mannier:

# /sbin/service tftp start

Nieuwe mannnier:

# launchctl load -F /System/Library/LaunchDaemons/tftp.plist

5. Check de verbinding.

De werking van de TFTP server kan gecontroleerd worden door een verbinding te maken met de deamon:

$ tftp
    tftp> connect 127.0.0.1
    tftp> status
    Connected to 127.0.0.1.
    Mode: netascii Verbose: off Tracing: off
    Rexmt-interval: 5 seconds, Max-timeout: 25 seconds
    tftp> verbose

6. Het stoppen van de TFTP deamon kan ook op twee manieren.
    Oude mannier:

# /sbin/service tftp stop

Nieuwe mannier:

# launchctl unload /System/Library/LaunchDaemons/tftp.plist

Sleutelbeheerder
    Night

Heb je nog andere deamons draaien, zoals Little Snitch?

Bijdrager
    bonestaak

Ja inderdaad. Inmiddels worden er kennelijk wel bestanden van tftp gedownload maar wat ik zo kan zien aan de cisco 7940 ip phone die ik van nieuwe software wil voorzien zit er vermoedelijk nog wat fout in de configuratiebestanden. Bovendien ondanks dat ik het ip adres van mijn Mac heb aangewezen blijft de telefoon naar de router (Fritzbox) verwijzen

Bijdrager
    erwinde

Even aangenomen dat de telefoon een ip-adres via dhcp krijgt: in het antwoord van de dhcp server aan een apparaat kan een veld zitten met de naam ‘next-server’ Dit is het adres van de (tftp) server waarvandaan de client (je telefoon) geacht wordt de bestanden via tftp te downloaded. Als het veld ontbreekt, dan is de default het adres van de dhcp server (waarschijnlijk je Fritz!box). Ik heb een vermoeden dat ‘next-server’ niet is in te stellen in de dhcp server settings van de Fritz!box. In dat geval zou ik een klein linux systeempje opzetten en daarin de dhcpserver en tftp server opzetten. Dat kan in een virtuele machine op je Mac of je kan overwegen voor een paar tientjes een raspberry pi aan te schaffen. Het is niet heel ingewikkeld om een dhcp en tftp server op te zetten op een linux machine, maar het vereist wel enige kennis van zaken.

https://www.debian.org/releases/wheezy/amd64/ch04s05.html.en

Succes

Bijdrager
    bonestaak

De bestanden worden wel degelijk van mijn MAC afgehaald Je ziet ook Opening IP 192.168.178.29 , alleen geeft de telefoon een retrying bij het SEP… bestand. Daarna begint hij weer met Configuring CM list etc.

Bijdrager
    bonestaak

En inmiddels werkt het. Ik heb een andere (oudere) firmware opgehaald en die werd wel geladen.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.