2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Q:
    Bijdrager
    Jacob Schipper

Problemen met het aansluiten van een Xerox TFT-beeldscherm

Onlangs kreeg ik van iemand een tft display van Xerox, Product No. XA7 – 19i, Model 900P Pwr. 100-240V, 50Hz/1A.
    Ik kreeg het display zonder verdere handleiding en zonder netsnoer en ook niet wetend of de display wel werkte.
    Het netsnoer bleek een snoer te moeten zijn met aan de ene zijde een een gewone stekker voor een stopcontact, de andere kant moest een aansluiting zijn met 3 gaten in een driehoek. Gelukkig bleek dit hetzelfde snoer te zijn dat ook in mijn oude Apple Powerbook werd gebruikt. Bij deze laatste ging het snoer niet rechtstreeks naar het Powerbook, maar naar een AC Adapter die van de 220V wisselspanning 24V gelijkspanning maakt. Op de achterzijde van de display staat echter 100-240V, 50 Hz / 1A. Ook in de handleiding die ik op internet vond ik echter ook de volgende specificaties:
    4 Connect the AC power cable to the power socket on the back of the monitor.
    5 Plug the computer and monitor power cables into a nearby outlet.
    Hieruit concludeerde ik dat de conversie van wissel- naar gelijkspanning kennelijk intern gebeurde en er dus geen externe AC adapter benodigd was.
    Dit laatste heb ik dus maar gedaan en toen op de knop “Power” van de display gedrukt. Eerst knipperde vervolgens een klein blauw lampje in deze knop en bleef het scherm zwart; na verloop van tijd gaat het scherm echter steeds ca. 3 seconden aan (en dan brandt het blauwe lampje wat feller om vervolgens weer te knipperen en het scherm weer zwart te maken. Wellicht is er iets met de voeding aan de hand en is dit de reden dat de vorige eigenaar hem heeft weggedaan. Op internet vind ik diverse probleem gevallen met het (interne) power supply gevonden, dus het is mogelijk dat ook met dit display wat aan de hand is. Kan iemand mij helpen te diagnostiseren wat het probleem zou kunnen zijn en of het zin heeft een poging te wagen om dit te (laten) repareren? Misschien is het een losse connector of een doorgeslagen condensator.

Een bijkomend probleem is de computer aansluiting: ik heb vorig jaar een MacMIni gekocht, waarbij een Mini-DVI naar DVI-Adapter is meegeleverd. Deze gebruik ik niet omdat ik een adapter naar een VGA display gebruik.
    De Xerox display is voorzien van een connector die op http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface rechtsboven staat afgebeeld met als omschrijving A male DVI-D (single link) connector. De met de MacMini meegeleverde adapter is voorzien van een female DVI connector, die m.i. behoort bij de in bovengenoemde referentie afgebeelde DVI-D. Ik heb de indruk dat ik deze 2 niet in elkaar kan drukken omdat de smalle gleuf in de Apple DVI connector minder breed is dan de overeenkomstige pen.
    Wie kan over bovengenoemde 2 zaken iets zinnigs zeggen?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Jacob op 24 april 2011

Het netsnoer bleek een snoer te moeten zijn met aan de ene zijde een een gewone stekker voor een stopcontact, de andere kant moest een aansluiting zijn met 3 gaten in een driehoek.

Dat lijkt mij een standaard voedingssnoer voor computers, monitors, e.d. Je zou er eentje moeten kunnen kopen in elke computerwinkel.

Jacob op 24 april 2011

Hieruit concludeerde ik dat de conversie van wissel- naar gelijkspanning kennelijk intern gebeurde en er dus geen externe AC adapter benodigd was.

Dat, of de monitor werkt op wisselstroom:) Hoe dan ook maakt het niet uit: de stekker past en volgens de handleiding zijn de spanning en frequentie van het Nederlandse stopcontact geschikt.

Jacob op 24 april 2011

na verloop van tijd gaat het scherm echter steeds ca. 3 seconden aan (en dan brandt het blauwe lampje wat feller om vervolgens weer te knipperen en het scherm weer zwart te maken.

Dat klinkt alsof er wat kapot is. Wat ik zou doen is het ding openschroeven (natuurlijk wel eerst de stekker uit het stopcontact halen) en kijken of je bijvoorbeeld beschadigingen ziet, zoals schroeiplekken in de voeding of misschien loszittende contacten (niet alleen in of bij de voeding, maar in het algemeen). Of het dan te maken is zal heel erg afhangen van wat er beschadigd is — en natuurlijk of je dat überhaupt kunt vinden. Ik vermoed dat het al heel moeilijk gaat worden het probleem te achterhalen.

Jacob op 24 april 2011

De Xerox display is voorzien van een connector die op http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface rechtsboven staat afgebeeld

Deze?

Jacob op 24 april 2011

De met de MacMini meegeleverde adapter is voorzien van een female DVI connector

Dat is wel zo handig, ja, anders zou je de kabel die naar de monitor loopt, niet aan kunnen sluiten op de adapter:)

Jacob op 24 april 2011

Ik heb de indruk dat ik deze 2 niet in elkaar kan drukken omdat de smalle gleuf in de Apple DVI connector minder breed is dan de overeenkomstige pen.

Het zou moeten passen, op voorwaarde dat er geen schuine pennetjes boven en onder die platte pen aan de zijkant zitten aan het snoer van je monitor.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.