12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Inactief
    Anoniem

Texteditor + Safari geen site te zien

Ik heb misschien een simpele/rare vraag, maar ik ben ook nieuw met mac osx.

Als ik in texteditor een site maak en ik sla hem op als HTML en open hem dan in Safari. Dan krijg ik gewoon de text te zien. Dit zie ik dan in safari

<html>
    <head>hoi</head>
    </html>

Dat zie ik en niet een lege pagina met alleen hoi erin.

Kan iemand mij hier helpen !!:p

Marco

Geblokkeerd
    Anoniem

Dan moet je natuurlijk wel een HTML-pagina maken, niet een gewone pagina met wat tekens erin;)

Hieronder een voorbeeld zoals het wel werkt;)
    [code:1:4b502590a1]<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

<html>

<head>
    <title>Een eerste pagina</title>
    </head>

<body>
    Dit is een webpagina.
    </body>

</html>
    [/code:1:4b502590a1]

Inactief
    Anoniem

Dus als ik dat zou kopieren in texteditor en ik zou hem opslaan als een html bestand dan zou hij dus moeten werken? Als ik dat namelijk doe dan krijg ik nog steeds een pagina met al die tekst erin. En geen website. Bij opslaan als doe ik gewoon als HTML opslaan en gewoon naamloos als naam

Geblokkeerd
    Anoniem

Je moet in Textedit overigens ook de voorkeuren aanpassen;)

Bij de voorkeuren moet je in het tabje “Openen en bewaren” een vinkje
    zetten bij “negeer RTF-commando’s in HTML-bestanden”, en als ik me
    niet vergis ook daaronder nog wat dingen instellen zoals Documenttype
    en Stijl… maar dat weet ik niet 100% zeker;-)

Maar je hoort in ieder geval geen site te maken zonder doctype;)

Inactief
    Anoniem

Kan iemand mij hier dan die instellingen geven. Ik weet er echt niks vanaf dus kweet ook niet hoe die instellingen moeten

Bijdrager
    brelsnok

Hoi,
    Heb je je bestand wel de extensie .html gegeven? (of .htm)
    Verder: zorg dat je texteditor plain text produceert. Dat betekent dat er geen (voor jou onzichtbare) tekens mee worden opgeslagen die zorgen voor lettertype, bold/italic en dat soort dingen. Een browser kan daar nl. niets mee.
    :apple: + SHIFT + T

Inactief
    Anoniem

Ander vraagje want dat werkt ook niet. Is er een alternatief voor texteditor waar ik een site in kan bouwen. Zeg maar notepad voor mac osx. Of iets dergelijks

Geblokkeerd
    Anoniem

Als je een gratis programma wil is Smultron erg handig, maar sommige mensen
    zweren bijvoorbeeld bij Coda of Textmate bijvoorbeeld:)

Bijdrager
    KarelWillem

Je klinkt heel erg als iemand voor iWeb. :wink: :P

Geblokkeerd
    Anoniem

Nou je ’t zegt… inderdaad:D

iWeb, Rapidweaver, Sandvox.. een veel makkelijker idee denk ik:)

Inactief
    Anoniem

Hoeft niet meer:p

Het is me gelukt. Vraag me niet hoe, maar ik heb instellingen veranderd en nou werkt alles ineens. iig bedankt mensen :lol:

Bijdrager
    Oppie

Als mac-beginner weet je vast ook niet hoe goed de Help functie is… 8)

Uit teksteditor help:

[size=13:4e9d33e6ea]Werken met HTML in Teksteditor[/size:4e9d33e6ea]

U kunt Teksteditor gebruiken als een HTML-editor. U kunt beginnen met een nieuw tekstbestand of RTF-bestand, maar u kunt ook inhoud bewerken in een bestaand HTML-bestand.

Wanneer u een document aanmaakt dat ingesloten afbeeldingen bevat, kunt u het document bewaren als een webarchiefbestand. Tekstbestanden en RTF-bestanden kunnen worden opgeslagen als HTML. U kunt deze bestanden openen en bewerken in Teksteditor. Bovendien kunt u de bestanden weergeven in een webbrowser, zoals Safari.

U kunt als volgt een bestand met platte HTML-code aanmaken:
    1- Maak een nieuw tekstdocument aan en kies ‘Opmaak’ > ‘Converteer naar platte tekst’.
    2- Schrijf de HTML-code.
    3- Kies ‘Archief’ > ‘Bewaar’ om het document op te slaan. Gebruik de extensie html aan het einde van de bestandsnaam. Klik op de knop ‘Bewaar’.
    4- Als u met een bestaand HTML-bestand wilt werken, kiest u ‘Archief’ > ‘Open’ en selecteert u het gewenste bestand. Vergeet niet de optie ‘Negeer RTF-commando’s’ te selecteren. Wanneer u het bestand bewaart, blijft het een html-bestand.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.