11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    JoriSsz

text bestanden opslaan als csv?

beste medemaccers,

ik ben al heel de tijd aan het zoeken naar een programma voor op de mac, waarmee ik een tekstfile, waarin text in kolommen verdeeld is door middel van “|” of andere tekens, kan exporteren naar csv, zodat ik deze in excel makkelijker kan editen..

weet iemand welk programma ik daar het best voor kan gebruiken? volgens mij kan het niet met texteditor

alvast bedankt

Bijdrager
    iJoost

Een csv bestand is gewoon een plat tekstbestand. Het is de extensie en de manier waarop de gegevens erin staan die maken dat Excel ‘m wil inlezen. Dus dat kun je met elke eenvoudige tekst-editor doen.

Bijdrager
    JoriSsz

zoals? met text editor gaat dit dus niet

kijk het probleem is dat ik hele lapen text moet bewerken, die met tekens zoals “|” etc zijn geschieden.

deze scheidingen zijn kolommen. Maar in een texteditor zoals textedit, is dit enorme chaos, vandaar dat ik deze in excel als csv wil openen. Dan zijn de kolommen zichtbaar, en is editen veel makkelijker omdat het wat meer leesbaar is

dus met welk programma kan ik een text opslaan als csv, om deze later weer te editen?

bedankt

Bijdrager
    iJoost

Teksteditor kan dat wel. In het Opmaak-menu zit Converteer naar platte tekst.

Bijdrager
    JoriSsz
    ”iJoost”

Teksteditor kan dat wel. In het Opmaak-menu zit Converteer naar platte tekst.

ok, thanx, maar dit heb ik gedaan, bestand opgeslagen als .csv via bewaar als, maar als ik hem daarna open met excel, zie ik geen kolommen.. en ja ik ben een newb:D

weet jij hoe ik dat wel krijg?

Bijdrager
    iJoost

Ik heb hier geen Excel dus ik heb Numbers geprobeerd. En dat ging goed.

Maar je hebt ‘m toch wel CSV gemaakt? Comma Separated Values. Dus waaden gescheiden met een komma… Of probeer anders eens een puntkomma. Ik meen me te herinneren dat Nederlandstalige Excels dat beter begrepen omdat de komma nu eenmaal ons decimaal scheidingsteken is.

Bijdrager
    JoriSsz
    ”iJoost”

Ik heb hier geen Excel dus ik heb Numbers geprobeerd. En dat ging goed.

Maar je hebt ‘m toch wel CSV gemaakt? Comma Separates Values. Dus waaden gescheiden met een komma… Of probeer anders eens een puntkomma. Ik meen me te herinneren dat Nederlandstalige Excels dat beter begrepen omdat de komma nu eenmaal ons decimaal scheidingsteken is.

Ik heb hier dik 300 regels, gescheiden met dit teken tussen de quotes “|”

Hoe kan ik deze volgens jou opslaan, en openen met pages, zodat deze hele lap text, verdeeld is in kolommen?

of ik het nou met pages doe of excel maakt me niet uit..

many thanx

Bijdrager
    iJoost

Dan vervang je al die |-en dus door komma’s.
    Hoeft niet met de hand er zit een Zoek… in het menu van Teksteditor.
    En je opent ‘m in Numbers of in Excel.

Bijdrager
    JoriSsz
    ”iJoost”

Dan vervang je al die |-en dus door een komma’s.
    Hoeft niet met de hand er zit een Zoek… in het menu van Teksteditor.
    En je opent ‘m in Numbers of in Excel.

tof dat je heb geholpen

probleem opgelost!

Bijdrager
    luc306

Het kan ook nog anders. Open je tekstbestand in teksteditor, selecteer alles, kopieer. Ga naar Excel en plak alles. Selecteer dan kolom A en kies uit het menu DATA -> Text to Collums. Bij de import optie’s kun je aangeven dat je een aparte seperator hebt. Finish en klaar.

Bijdrager
    JoriSsz
    ”luc306″

Het kan ook nog anders. Open je tekstbestand in teksteditor, selecteer alles, kopieer. Ga naar Excel en plak alles. Selecteer dan kolom A en kies uit het menu DATA -> Text to Collums. Bij de import optie’s kun je aangeven dat je een aparte seperator hebt. Finish en klaar.

Dit werkt inderdaad super!!! bedankt !!

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.