14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Moderator
    Night

Teveel RAM… en dan?

Ik heb een iMac 8,1 – 24-inch, Early 2008. Hierin zit 2×2 GB (4 GB 800 MHz DDR2 SDRAM) RAM.
    Nu kun je deze onofficieel uitbreiden tot max. 6 GB adresseerbaar geheugen.
    Het beste, maar niet noodzakelijk, is om ze in ‘pairs’ te plaatsten. Dus 1x 2GB en 1x 4 GB kan wel, maar is langzamer als 2 gelijke DIMMs.

Wat ik me nu afvraag is wat er gebeurt als ik er 2 stuks 4GB DIMMs in plaats:
    • Worden deze DIMMs herkend?
    • Wordt van de 8 GB nu 6 GB herkend (bruikbaar geheugen)?
    • Of gaat het helemaal mis?

Bijdrager
    TheBigZ
    Night op 07 februari 2012

Dus 1x 2GB en 1x 4 GB kan wel, maar is langzamer als 2 gelijke DIMMs.

Dat roept iedereen altijd, omdat dat ooit zo was…
    Denk jij nou echt dat je dat merkt?

Moderator
    Night

Vast niet, maar het is wel zo.

Ik zeg ook niet dat het significant is, maar ik probeer het zo optimaal mogelijk te maken.

Bijdrager
    AppleStef

Het zit ook tussen je oren … Net zoals mensen hun Mac elke dag herstarten en om het jaar een clean install maken omdat het ‘fris’ voelt.

Moderator
    unSOUND

Precies. Het verschil geldt overigens ook alleen maar bij machines met een grafische kaart die van het Ram snoept… Machines met didicated geheugen hebben er sowieso geen last van, en bij de andere machines is het “meetbaar, maar niet merkbaar”

Bijdrager
    Groverr

Mijn 8,1 20 inch doet het prima met 1×4 en 1×2 GB. Had bij het plaatsen wat harde piepen bij het opstarten. Toen heb ik ze van slot gewisseld en nooit meer problemen.

Bijdrager
    arri
    unSOUND op 07 februari 2012

… Het verschil geldt overigens ook alleen maar bij machines met een grafische kaart die van het Ram snoept… Machines met didicated geheugen hebben er sowieso geen last van, en bij de andere machines is het “meetbaar, maar niet merkbaar”

Ben benieuwd naar de achterliggende (technische) informatie…;)

Voor zover ik weet, is het vooral belangerijk om identieke strips (in paren) te gebruiken, om optimaal gebruik te maken van de dual-channel capaciteit van ddr(x) ram. Dus ALS die 2x4Gb werkt, bestaat de kans dat slechts 6Gb effectief gebruikt wordt, maar zolang het identieke strips zijn, zou het op volledige snelheid en goed moeten werken (…)

Als twee strips verschillende specs hebben (vooral timing etc..) en je hebt het geluk dat het überhaupt werkt, kan het gebeuren dat de memory-controller ‘terug’ schakelt van dual-channel naar enkele- (sequentiële-) modus en zodoende effectief de snelheid van het geheugen halveert. Dat is (hoewel meetbaar) misschien niet voor iedereen direct ‘voelbaar’ in ‘normaal’ gebruik, maar kan een enorm verschil maken in applicaties waarin die snelle ram-toegang essentieel is..

Mocht ik (bv. door het late uur) echt onzin uitkramen, dan hoor ik het graag;)

Bijdrager
    Lauwrence

‘Meetbaar’ en ‘merkbaar’.. ik moet bekennen me in de keuze van nieuwe hardware vaak te laten leiden door het eerste (“stel je voor dat ik de vertraging merk”….). Enfin D[B]E[/B]DICATED to speed zeg maar;-)

Bijdrager
    tonnert

Heb al een tijd lang 6 Gb geheugen in een MacBook Pro 15 inch Early 2008 en dat werkt perfect. Ik dacht dat de modules vervangen zijn door 2 x 4 Gb van dezelfde fabrikant (niet voor de snelheid, maar stabiliteit), maar als ik nu kijk lijkt het erop dat er 2 verschillende fabrikanten herkend worden.

Moderator
    Night

Het gaat me er vooral om of ik 8 GB kan plaatsen en of er dan gewoon 6 gebruikt kunnen worden…

Bijdrager
    Yost

Volgens mij levert het geen enkel probleem op. Ik heb een iMac 6.1 (24 inch, laatste witte model, met Intel Core2Duo processor) en die kan officieel maar 3GB RAM aan. Zit al jaren 2 x 2GB in, en dat doet het prima.

Bijdrager
    TheBigZ

@Yost: In jouw geval klopt dat inderdaad.

Moderator
    unSOUND
    arri op 08 februari 2012
    unSOUND op 07 februari 2012

… Het verschil geldt overigens ook alleen maar bij machines met een grafische kaart die van het Ram snoept… Machines met didicated geheugen hebben er sowieso geen last van, en bij de andere machines is het “meetbaar, maar niet merkbaar”

Ben benieuwd naar de achterliggende (technische) informatie…;)Zoals het mij uitgelegd is, is het zo dat je vroegah identieke modules nodig had voor de Dual Channel werking, maar bij de huidige moederborden schijnt dat niet meer nodig te zijn. Wat wel nog steeds alleen werkt bij identieke modules is interleaving, en dat is het gedeelte waar de grafische kaart iets winst van heeft.

Bijdrager
    PBP
    Night op 08 februari 2012

Het gaat me er vooral om of ik 8 GB kan plaatsen en of er dan gewoon 6 gebruikt kunnen worden…

Nee dit kan niet bij de iMac 8,1. Wat Groverr ook al aangaf, als je 4gb in het ‘verkeerde’ slot plaats, start de iMac niet op en begint hij te piepen. 1x 4GB en 1x 2GB is wel mogelijk. En draait hier nu al een aantal maanden prima.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.