30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 41)
  • Q:
    Bijdrager
    arnout

Test iMac Consumentenbond

Wij hebben de 20” versie getest met 2 GB intern geheugen. Het Apple besturingssysteem, OS X Leopard, maakt het ook mogelijk om daarnaast Windows XP/Vista te installeren op deze computer. Door een toets in te drukken bij het opstarten van het systeem, kun je kiezen welk besturingssysteem je wil gaan gebruiken. Met een geheugen vanaf 2 GB gaat werken met Windows Vista prettiger dan met de goedkopere versie met 1 GB geheugen. Wil je XP draaien op de iMac, dan is een geheugen van 1 GB prima. Maar, zelf een geheugenuitbreiding uitvoeren, is in dit geval geen optie. De computer zal hiervoor naar een Apple Store gebracht moeten worden. Houd hier rekening mee bij een eventuele aanschaf van het product.

Zoals altijd wordt er weer geen woord gerept over OSX, wat nu net DE reden is om een Mac te kopen.
    Maar het zelf een geheugenuitbreiding uitvoeren, is in dit geval geen optie. De computer zal hiervoor naar een Apple Store gebracht moeten worden. is natuurlijk een leugen.
    Je kunt het geheugen zelf uitbreiden, dat dit makkelijk is valt dan wel over te twisten.

Over naar de test.
    De consumentenbond is wel erg positief over de hardware van de iMac, we lezen:

Het gaat echter, net als bij mensen, meer om de binnenkant dan de buitenkant. Ook hier hebben we niets te klagen. Doordat er voor het Apple OS X besturingssysteem nog geen goede snelheidsmeting-software beschikbaar is, waren we genoodzaakt om eerst Windows Vista te installeren, en onder dit besturingssysteem onze metingsoftware te laten werken. De resultaten liegen er niet om. Op alle vlakken (processor, harde schijf, video en geheugen) zit dit systeem aan de top.

Leuk dat het allemaal snel is, maar weer geen woord over de gebruikersvriendelijkheid van OSX.

De conclusie:

Pluspunten
    – fraai uiterlijk;
    – geen losse computerkast en dus minder kabels;
    – snel systeem (tegen relatief laag energiegebruik);
    – Windows naast Mac OS X installeren.

Een iMac is dus zo gek nog niet, je kunt er immers Vista op draaien…:(

Minpunten
    – flinke prijs;
    – geen geheugenkaartlezer;
    – geen kantoorsoftware meegeleverd.

Ondanks de positieve test zal wederom de iMac voor veel mensen door het leven gaan als een design object alleen, dat weliswaar ook snel en stil is, maar wel erg duur.

Bijdrager
    Rub3n

why do you care?

serieus, wat maakt jou zulke tests nou uit..

Bijdrager
    Nick Nack

Altijd die geen geheugenkaartlezer.

Verbaast me dat ze niet zeuren over een floppydrive

Bijdrager
    arnout
    ”Rub3n”

why do you care?

Maakt mij ook niet uit hoor :), maar ik kwam het toevallig tegen op de site van de consumentenbond en leek mij wel iets om te posten op dit forum.

Bijdrager
    Thijs van Tol

Ik vind dit juist positief.
    Er kan wel een hele hoop geschreven worden hoe geweldig OS X is, maar dat is een te ver bed show voor een windows gebruiker. Juist dit soort tests zorgen ervoor dat een Windows gebruiker een Apple computer als volwaardige PC beschouwt. Op het moment van koop wordt er toch wel gewerkt met OS X al is het alleen maar uit nieuwsgierigheid.

Bijdrager
    univers11

zit er op en standaard windows pc dan wel echte kantoorsoftware?

Bijdrager
    Tjerker

Over aandacht voor de mac / OS X tegenwoordig niets te klagen… zelfs ComputerTotaal! besteedt (eindelijk) 14 pagina’s aan de mac…

Bijdrager
    Zeekomkommer
    ”univers11″

zit er op en standaard windows pc dan wel echte kantoorsoftware?

Nee, inderdaad. Stond dit dus ook als minpunt bij de andere PC’s?

Wind je er in ieder geval niet te veel over op. Met de consumentenbond is het altijd lachen gieren brullen. Computers testen kunnen ze echt niet. Wasmachines, dat is vast iets waar ze wel goed in zijn. Alhoewel ik daar zelf dan weer niks van weet, dus misschien is dat ook wel niks.

Ik kan in ieder geval nog veel meer mooie voorbeelden opnoemen. Onder andere een test van MP3 spelers in de consumentengids van een maand of 2 geleden. De iPod kreeg in die test voor bepaalde eigenschappen 2 minpunten terwijl een andere MP3 speler voor exact diezelfde eigenschappen juist een pluspunt kreeg!!

Het waren 2 dingen, 1 er van herinner ik me nog, het wel of niet kunnen slepen van mp3tjes op de mp3 speler:
    – MP3 speler 1 (zal wel Zune geweest zijn): Slepen kan, maar alleen via speciale software: 1 pluspunt
    – iPod: Slepen kan maar alleen via iTunes (lees speciale software): 1 minpunt!

En zo gaat het heel vaak bij de consumentengids.

Bijdrager
    julesp

Die testen van de Constumenten test moet je met een korreltje zout nemen, echt. DIe testen zijn zo slecht uitgevoerd…..

Bijdrager
    Dr. Maddox

De consumenten bond is een groepje oude sokken die de hele dag uit verveling aan het zoeken zijn naar spoken achter bomen. IK ben al een hele tijd geleden afgehaakt omdat ze meestal geen volledige kennis hebben van wat ze testen (en er van zijn overtuigt dat het wel zo is) en vaak te veel naar de prijs kijken. Ik ben nou eenmaal geen prijsjager en wil gewoon goed en betrouwbaar spul. Tests uit vakbladen zijn veel betrouwbaarder en gaan dieper dan de consumenten gids.

Bovenstaande kritiek gaat ook op voor kassa, radar en al dat soort programma’s.

Bijdrager
    garenor

de gemiddelde consumentengids lezer gaat wel blindelings af op zulke tests, en als ze niet kloppen of onvolledig zijn (zoals altijd) is het wel negatief nieuws voor een merk.

Conclusie: Niet lezen…

Moderator
    unSOUND
    ”Dr.

Ik ben al een hele tijd geleden afgehaakt omdat ze meestal geen volledige kennis hebben van wat ze testen (en er van zijn overtuigt dat het wel zo is) en vaak te veel naar de prijs kijken.

Helemaal mee eens… Zo werd er in het verleden één of andere Yoko-Ono stereoset als beste gekozen omdat hij het meeste aantal watts per euro had… Jaaaa, dat zegt wat over de kwaliteit…

Bijdrager
    Afroman
    ”Nick

Altijd die geen geheugenkaartlezer.

Verbaast me dat ze niet zeuren over een floppydrive

Ja echt hè…

why do you care?

Als je niks zinnigs te vertellen heb, blijf dan gewoon weg… Er zijn mensen die het interessant vinden en hier graag in discussie gaan.

Moderator
    unSOUND
    ”mr.x

Er zijn mensen die het interessant vinden en hier graag in discussie gaan.

Punt is dat je hier de discussie aan gaat met een instantie die niet op dit forum komt ( de consumentenbond ). Wij kunnen dus wel met z’n duizenden één voor één de fouten in die test op gaan noemen, maar de schrijvers van het stukje zullen het nooit lezen, en de mensen die hier wel komen weten allemaal al dat het niet klopt. Daardoor is het dus per definitie zo goed als zinloos…

Bijdrager
    Xcode

Als je zo’n bericht leest, ga je je afvragen hoeveel mensen een Mac kopen om daar Windows op te zetten. De consumentenbond zou eens écht goed naar OS X moeten kijken en het dan vergelijken met Windows. Volgens mij is het nog altijd zo dat de mensen die al langer met Mac OS X werken, voor OS X kiezen en blij zijn dat de huidige generatie Macs de mogelijkheid hebben om er Windows op te zetten voor bepaalde noodzakelijke dingen die (nog) niet op OS X kunnen.

Bijdrager
    jakeh
    ”Dr.

De consumenten bond is een groepje oude sokken die de hele dag uit verveling aan het zoeken zijn naar spoken achter bomen.

Als er één groep mensen is die overal spoken en complotten ziet zijn het apple mac gebruikers.

Bijdrager
    nookie
    ”Nick

floppydrive

En nu snel je mond met zeep gaan spoelen……..hup…….hup…….nu!

Bijdrager
    1984

ik haal net de consumentengids uit de brievenbus. maar zo 1,2,3 niets gevonden over de imac ([size=9:015cb9bb3f]wel even over de computer van de toekomst Hp ToutchSmart….[/size:015cb9bb3f].)
    Abo opgezegd…..om redenen die Unsound al vermelde.

Bijdrager
    Lauwrence

Die review gaat meer om de hardware. Er is immers separaat een review te vinden van OS X.

Wel jammer dat de enkele referenties in deze review naar een OS voornamelijk Windows betreffen. Plankje mis daar CB!

Bijdrager
    arnout
    ”1984″

ik haal net de consumentengids uit de brievenbus. maar zo 1,2,3 niets gevonden over de imac ([size=9:362b6c5ca8]wel even over de computer van de toekomst Hp ToutchSmart….[/size:362b6c5ca8].)
    Abo opgezegd…..om redenen die Unsound al vermelde.

Nogal wat tests staan alleen online, je kunt daar als abonnee inloggen.
    Ik heb mijn abonnement enkele jaren geleden op het adres van mijn moeder laten zetten, die is er maar wat blij mee :), zo af en toe log ik in om wat dingen te lezen.

Wat tests betreft is de consumentenbond niet echt een referentiepunt, maar als naslagwijzer voor allerlei financiele zaken zoals hypotheken, leningen, consumentenrechten en bepalingen is het blad zeker informatief te noemen.

Moderator
    unSOUND
    ”arnout”

maar als naslagwijzer voor allerlei financiele zaken zoals hypotheken, leningen, consumentenrechten en bepalingen is het blad zeker informatief te noemen.

Ook als die informatie dus vaak verkeerd is, en adviezen worden gegeven met de verkeerde criteria ? Dan kun je net zo goed voortaan alles aan je buurman vragen, kost je minder, en de waarde van het advies praktisch hetzelfde, misschien zelfs beter.

Moderator
    unSOUND
    ”Xcode”

Als je zo’n bericht leest, ga je je afvragen hoeveel mensen een Mac kopen om daar Windows op te zetten.

Veel. Kijk eens voor de grap in het switchers subforum, waar bijna iedere vraag van een nieuwe switcher over Boot Camp gaat….

Bijdrager
    Bintje

Ze zijn gewoon nog teveel op Windows gefocust. Ze gaan alleen maar uit van Windows, hoe dat zou werken.

En trouwens, een goeie test doe je niet met software, maar door de computer ZELF een tijd te gebruiken. Vind ik.

Bijdrager
    Cloudsurfer

Je bent overigens wel erg shallow minded als je aankopen alleen afhangen van wat de consumentenbond zegt. Helaas lopen er toch zat van dat soort figuren rond.

Bijdrager
    1984

Uw abonnement opzeggen
    Wilt u het abonnement opzeggen? Geeft u dit dan schriftelijk of via het contactformulier op onze website http://www.consumentenbond.nl/contact aan ons door. Zorgt u ervoor dat uw opzegging een maand voor de vervaldatum van het abonnement bij ons binnen is. U ontvangt vervolgens binnen drie weken van ons een schriftelijke bevestiging.

En dat had ik dus niet een maand ervoor gedaan….dus zat ik er weer een jaar aan vast, :x
    klagen bij de consumentenbond had dus weinig zin….

Bijdrager
    G-Force

We kregen op kantoor een paar dagen geleden een computerblad binnen, volgens mij was het Computer Totaal. Daar werd ook niet zoveel over Mac OS X gezegd. Boot Camp was een enorm groot voordeel en de Mac Pro wordt geleverd zonder toetsenbord volgens de heren van CT…

Sja…

Bijdrager
    sypie
    ”nookie”
    ”Nick

floppydrive

En nu snel je mond met zeep gaan spoelen……..hup…….hup…….nu!

Waarom? Het is toch een Apple uitvinding? Die willen we graag weer terugzien, net als FireWire…;-)

Bijdrager
    Delars

haha geen geheugenkaartlezer, op mijn huidige (nu nog) pc heb ik zo’n ding. Ik heb em nu ongeveer een jaar en ik heb em 1x gebruikt. Geen gemis dus. En inderdaad bij mij is er helemaal niks aan kantoorsoftware standaard geinstalleerd dus dat lijkt me geen minpunt tegenover andere computers.

Bijdrager
    Calpa
    ”Rub3n”

why do you care?

Een groot deel van de mensen hecht er toch waarde aan en dan is het jammer als ze een verkeerd beeld weergeven van Apple producten.

Bijdrager
    KR1275
    ”unSOUND”
    ”Dr.

Ik ben al een hele tijd geleden afgehaakt omdat ze meestal geen volledige kennis hebben van wat ze testen (en er van zijn overtuigt dat het wel zo is) en vaak te veel naar de prijs kijken.

Helemaal mee eens… Zo werd er in het verleden één of andere Yoko-Ono stereoset als beste gekozen omdat hij het meeste aantal watts per euro had… Jaaaa, dat zegt wat over de kwaliteit…

Ik ben al zeker 20 jaar lid van de CG, maar ben die test nog nooit tegengekomen.

Overigens was de hier besproken test een test voor Windows PC’s en prima toch, dat een Mac daarin meegenomen is! Misschien dat de gebruiker benieuwd is naar de werking van OS-X en zo kan het aantal gebruikers alleen maar groeien. Over het algemeen heeft de CB het toch wel bij het rechte eind, maar je moet het door andere ogen bekijken. Laten we eerlijk zijn: de mac als computer telde qua snelheid en geheugen pas mee toen ze overgingen op Intel. De G4 en G5 waren eigenlijk vreselijk dure, maar gedateerde computers.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 41)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.