30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:

Bijdrager
    bassbug

Tesla's dakpannen

Zuist de presentatie van Tesla’s ‘zonne pannen’ gezien.
    Musk is zeker geen presentatie wonder. Hakkelend, weinig inspirerende tekst en ook bepaald niet ‘moet ik hebben!’ verhaal.

Idee op zich wel interessant om te volgen maar qua innovatie is het gewoon niet aansprekend genoeg.
    Oh wat als Steve op het podium stond met zoiets. De spetters vlogen eraf denk ik!:-x

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 jaar, 9 maanden geleden door  bassbug.

Bijdrager
    Shmoo

Zelfs Steve’s diarree was beter.

Bijdrager
    KarelWillem

Elon kan echt niet praten nee. Ik heb er nog nooit een zin zomaar uit horen rollen.

De innovatie is natuurlijk wel aansprekend.
    Want er is geen enkele reden waarom een nieuw dak geen zonnepanelen meer zou hebben.
    De prijs is ruwweg gelijk. En de montage is gewoon erg simpel.

Dat is natuurlijk een beste innovatie.
    Alleen nu nog eens iemand aannemen die dat lekker gaat verkopen.

Bijdrager
    Lang Lid

Misschien net als op Tupperware parties. Maar dan met dakpannen. In leuke pasteltinten of zo.

Bijdrager
    Brombeer

Doe mijn dan maar een keukenkastje vol. Of kan ik dan het dak op?

Btw: hoe is het met de wisser afgelopen?

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 9 maanden geleden door  Brombeer.

Bijdrager
    mekkeronly

Ik denk dat Musk oprecht te intelligent is om zijn ideeën in Jip & Janneke taal naar het publiek over te brengen. Vandaar het stotteren. Overigens ontgaat mij het nut van dit topic compleet.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 9 maanden geleden door  mekkeronly.

Bijdrager
    Lang Lid

Ik heb de wisser van de rotonde afgeplukt en met een vijl de beschadigingen weggewerkt. Je ziet er niks meer van.:-D

Geintje, dit plaatje is van internet. :-D

Bijdrager
    bassbug
    mekkeronly op 03 november 2016

Overigens ontgaat mij het nut van dit topic compleet.

Ik kan je wel een paar redenen geven:

* Jij vond het interessant genoeg om erop te reageren.
    * Tesla is op automotive gebied en nu op het gebied van energie een innovator c.q. ‘disruptor’ net als Apple.
    * Energie in het algemeen en stroom in het bijzonder een onderwerp is waar we volop aan het nadenken zijn.
    * Hoe belangrijk het is om een verhaal duidelijk, op een inspirerende wijze te vertellen om een boodschap over te brengen.
    * Dit de Lounge hoek is waar je over van alles kan praten.

Moet ik nog even door gaan?…:roll:

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 9 maanden geleden door  bassbug.

Bijdrager
    bassbug

Keuze voor de vorm van een dakpan is op zich niet nieuw.

Een paar zaken waar ik nog geen afdoende antwoord heb gekregen zijn (o.a.):

* Hoeveel duurder dan standaard pannen?
    * Hoe onderhoudsgevoelig (al die afzonderlijke aansluitingen!) is het?
    * Hoe ga je om met bijv. sneeuw wat blijft liggen in de winter, zeker op plekken waar winters lang en hevig zijn.
    * Hoe universeel zijn de pannen? Ben je afhankelijk van 1 leverancier?
    * Hoe is het rendement technisch? Ik begrijp dat de traditionele zonnepanelen op het dak voor een groot deel van de dag de productie halen.
    * Hoeveel rendementsverlies door vuil, mos en kleine beschadigingen?

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 9 maanden geleden door  bassbug.

Bijdrager
    Hydræ

Ik twijfel. De natuur doet rare dingen met je spullen.

Bijdrager
    Shmoo

Daar heb je een bepaalde zeepsop voor, dan blijft er niets aan klappen.

Bijdrager
    KarelWillem
    bassbug op 03 november 2016

1 * Hoeveel duurder dan standaard pannen?
    2 * Hoe onderhoudsgevoelig (al die afzonderlijke aansluitingen!) is het?
    3 * Hoe ga je om met bijv. sneeuw wat blijft liggen in de winter, zeker op plekken waar winters lang en hevig zijn.
    4 * Hoe universeel zijn de pannen? Ben je afhankelijk van 1 leverancier?
    5 * Hoe is het rendement technisch? Ik begrijp dat de traditionele zonnepanelen op het dak voor een groot deel van de dag de productie halen.
    6 * Hoeveel rendementsverlies door vuil, mos en kleine beschadigingen?

1: Volgens het verhaal ‘even duur’ *
    2: Het werkt, of het werkt niet. Onderhoud aan aansluitingen doe je meestal niet veel.
    3: Net als bij andere zonnepanelen. Je laat het liggen, of je haalt het weg.
    4: Je bent afhankelijk van Tesla denk ik(?)
    5: Het rendement zal niet afwijken van traditionele panelen (afhankelijk natuurlijk van hoeveel % van het dak is bedekt).
    6: Er is geen reden om aan te nemen dat dit zal afwijken van andere zonnepanelen.

(* waarbij er uiteraard zevenduizend soort pannen zijn; van heel goedkoop tot heel duur).

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 9 maanden geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    Niels

Ik vraag me af hoeveel CO2 de lucht in wordt gepompt per kWh die deze dakpannen gaan leveren, puur alleen al om deze dakpannen te produceren, distribueren, installeren en onderhouden? Denk dat je daar toch wel een redelijke kolencentrale voor kan laten draaien.

Bijdrager
    Shmoo

En de huidige dakpannen en zonnepanelen die groeien aan de bomen?

Bijdrager
    Koning Frank
    NielsDam op 03 november 2016

Ik vraag me af hoeveel CO2 de lucht in wordt gepompt per kWh die deze dakpannen gaan leveren, puur alleen al om deze dakpannen te produceren, distribueren, installeren en onderhouden? Denk dat je daar toch wel een redelijke kolencentrale voor kan laten draaien.

:””)

Bijdrager
    Zakske

* Hoeveel duurder dan standaard pannen?

Ze zijn ongeveer net zo duur als een nieuw dak mét zonnepanelen; ga er dus maar niet vanuit dat het goedkoop is.

* Hoe onderhoudsgevoelig (al die afzonderlijke aansluitingen!) is het?

“Solar roofs will be held to all applicable standards, which include water proofing and electrical/fire safety.” / @elonmusk

* Hoe ga je om met bijv. sneeuw wat blijft liggen in de winter, zeker op plekken waar winters lang en hevig zijn.

Je kunt kiezen voor pannen met een ingebouwd verwarmingselement, om zo aangekoekte ijzel en sneeuw te ontdooien.

* Hoe universeel zijn de pannen? Ben je afhankelijk van 1 leverancier?

Je hebt de keuze uit vier verschillende soorten dakpannen, maar voor zover ik begrepen heb is er slechts één leverancier.

* Hoe is het rendement technisch? Ik begrijp dat de traditionele zonnepanelen op het dak voor een groot deel van de dag de productie halen.

Ze zijn twee procent minder efficient dan de panelen die SolarCity nu verkoopt, maar deze pannen bedekken wel je hele dak.

* Hoeveel rendementsverlies door vuil, mos en kleine beschadigingen?

Ze zijn vervaardigd van glas, dus vuil en/of mos hecht zich niet snel vast plus het is redelijk simpel om schoon te maken.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 9 maanden geleden door  Zakske.

Bijdrager
    bassbug

Op LinkedIn schreef iemand:
    Vooralsnog een stuk storingsgevoeliger dan de normale panelen vanwege de vele connectoren. Een factor 3 duurder. Dus een terugverdientijd van 21 jaar ipv bijvoorbeeld 7. Verder is meer dak oppervlak nodig om tot een zelfde rendement te komen omdat niet de hele pan als pv kan worden gebruikt. 110 wp per m2 ipv 150.

Tja….

Bijdrager
    KarelWillem

Ik neem aan dat als één of meerdere pannen er tussen uitvallen, qua connectie, dat de rest dan gewoon blijft werken.
    In tegenstelling tot zonnepanelen, waarbij je dan direct een veel groter vlak als uitval hebt.

Een factor drie duurder? Dan wat? Stel dat dat de prijsstelling is, dan is 2/3 daarvan uiteraard gereserveerd voor een compleet nieuw dak. Je moet dus in de conventionele situatie rekenen met 1: compleet nieuw dak, 2: nieuwe zonnepanelen. In Tesla’s situatie heb je 1 en 2 tegelijk.*

Dat er meer dak oppervlak nodig is, is een non-issue. Je doet immers altijd het HELE dak. Je zal dus eerder méér rendement behalen (je hebt immers werkelijk op elke hoek panelen liggen) dan minder.

* Zoals in de presentatie ook al werd gemeld: Heb je net een nieuw dak, dan ga je voor montage van losse panelen. Ben je toe aan een nieuw dak, of ga je nieuw bouwen, dan kun je kiezen voor Tesla’s oplossing.

Bijdrager
    Shmoo

Op LinkedIn schreef iemand:

….

[[ op het profiel van deze persoon:
    CEO van de goedkoopste zonnepanelen van nederland.nl BV ]]

:lol:

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 9 maanden geleden door  Shmoo.

Bijdrager
    mekkeronly

“Wat als Steve” nonsense. Zoek een hobby.

Bijdrager
    KarelWillem

Praat je tegen jezelf? Of was het specifiek op iemand gericht?

Bijdrager
    bassbug

Zonnepanelen zijn inderdaad een van de weinige mogelijkheden om op kleine schaal zelf energie op te wekken.
    Dat staat haaks op het verdienmodel van energieleveranciers.
    Dat de terugverdientijd ergens in de buurt van 7 jaar zit is en blijft een drempel voor velen.

Zijn er mensen die zelf panelen op hun dak hebben en hun ervaring kunnen delen?

Bijdrager
    MrHammond

Mijn vader heeft een relatief groot dakoppervlak, en is ook ooit begonnen dat vol te plaatsen met zonnepanelen. Tot voor kort produceerde hij meer dan dat hij zelf verbruikte, inmiddels heeft-ie een elektrische auto, maar de plannen kwamen ook meteen al om dan nog een setje bij te plaatsen.
    Maar zoals je zelf al aanduidt: het elektriciteitsbedrijf is er niet erg blij mee, want die verdienen dus veel minder geld aan hem… Ook de vergoeding van teruggeleverde energie is heb ik begrepen veel lager dan wat je normaalgesproken per kWh moet betalen. Maar mijn vader verwacht geloof ik nog wél dat hij de panelen tijdens zijn leven nog kan terugverdienen.

Bijdrager
    RhB-Mikey
    MrHammond op 04 november 2016

het elektriciteitsbedrijf is er niet erg blij mee, want die verdienen dus veel minder geld aan hem…

En daar zit ik nou helemaal niet mee, bang dat ze de bonussen niet meer kunnen uitkeren ofzo:evil:

Je vader is goed bezig!(y)

Bijdrager
    bassbug
    MrHammond op 04 november 2016

Mijn vader heeft een relatief groot dakoppervlak, en is ook ooit begonnen dat vol te plaatsen met zonnepanelen. Tot voor kort produceerde hij meer dan dat hij zelf verbruikte …… Maar mijn vader verwacht geloof ik nog wél dat hij de panelen tijdens zijn leven nog kan terugverdienen.

Dat is het nu net. Je verdient het dus pas na 6-8 jaar terug.
    We praten over een investering van €5000+ geloof ik?

Bijdrager
    Brombeer

Het snelle geld vangt een ander, niet in het laatst de zwaar belobbyde overheid met haar BTW. Niets nieuws onder de zon.

Bijdrager
    Eriknl

Brombeer 15 uur geleden #
    Het snelle geld vangt een ander, niet in het laatst de zwaar belobbyde overheid met haar BTW. Niets nieuws onder de zon.

Huh? volgens mij kun je als particulier nog steeds bij aanschaf (niet bij huur) ondernemer voor de BTW worden en zo de 21% BTW terugvorderen.

Op de site van de Belastingdienst: (linkje hieronder)
    Aanmelden als ondernemer?

U hoeft zich niet aan te melden als ondernemer als het te betalen btw-bedrag per kalenderjaar € 1.345 of minder is (zie ‘Berekening te betalen btw’). Als u zich niet aanmeldt als ondernemer, kunt u de btw die aan u in rekening is gebracht voor de aanschaf en installatie van de zonnepanelen niet terugkrijgen.

Wilt u de btw die aan u in rekening is gebracht voor de aanschaf en installatie van de zonnepanelen terugkrijgen? Dan moet u zich bij de Belastingdienst aanmelden als ondernemer. Vermeld als startdatum van de onderneming de datum op de factuur van aankoop van de zonnepanelen. Als de datum van installeren van de panelen hiervóór ligt, vermeldt u de datum van installeren. Als de zonnepanelen tot een (huwelijks) goederengemeenschap behoren, kan alleen de persoon die op de energienota staat vermeld zich aanmelden als ondernemer.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/voor_wie_geldt_de_btw/eigenaren_van_zonnepanelen

Dus dat ‘snelle geld’ van jou kun snel zelf houden….

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 9 maanden geleden door  Eriknl.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Geniaal idee. Zeer voor de hand liggend, maar niemand werkte het uit. Elon for president!

Bijdrager
    KarelWillem

Nou… het is wel een ‘Apple-ideetje’ natuurlijk.
    Al langer bestaand, maar nooit zo mooi uitgevoerd.

De eerste fabrikant van Solar Shingles is er echter alweer mee gestopt.

Solar shingles are photovoltaic cells designed to look like and integrate with conventional asphalt roof shingles. First commercially available in 2005, solar shingles were much more costly than traditional “bolt-on” photovoltaic panels, and thus were used mainly by those wanting to go solar but maintain a traditional roofline. But more recently solar shingles have become price-competitive with bolt-on panels, and are getting much more popular accordingly.

Bijdrager
    Shmoo

Ik wil niet veel zeggen maar Apple had dit in 2005 al op de plank liggen.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.