10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    beejay

terugzetten iTunes na clean install

iMac mid 2011 had een stevig probleem. Computer ging niet meer uit en herstart wilde ook niet. Alle hier, en op het internet beschreven acties uitgevoerd, geen resultaat. Naar reparateur gebracht en zijn analyse was: software probleem. Nodig was een clean Install van High Siera  en dat is ook gebeurd. Alles weg dus…Ik heb wel (meerdere) recente backups op mijn Timecapsule(s).

Eigenlijk wil ik alleen de fotobibliotheek (staat ook in de iCloud) en mijn (grote) iTunes bibliotheek terug hebben vanaf de backup. Is dat mogelijk en zo ja hoe doe ik dat? Ik wil geen complete back up terugzetten want dan heb ik hetzelfde software probleem opnieuw. de rest van de software (Office) kan ik opnieuw installeren.

kan iemand mij helpen met een stapsgewijze aanpak?

dank alvast, Jan

Bijdrager
    Kwadraatje

Dat terugzetten gebeurt vanuit TimeMachine: daarmee kun je dus ook delen van een backup terug krijgen. Je selecteert de gewenste mappen en geeft de opdracht: https://support.apple.com/nl-nl/HT209152

Bijdrager
    beejay

Dank voor je reactie. Dit gaat over documenten die je terugzet in de daarvoor bestemde map na de clean install. De iTunes bibliotheek is een samenstel van mappen waarin de muziek, albumartwork etc. staan. Ik begrijp uit andere antwoorden dat het nogal nauw luistert hoe en in welke volgorde je de mappen terugzet. Moet je alleen de mediamap terugzetten of Ook de artworkmap? Moet je dat doen voordat je iTunes opent ( en dan dus een nieuwe lege mappenstuctuur aanmaakt na de clean install) ? Kortom, best lastig en ik kan nergens een stappenplan vinden. Jan

Bijdrager
    Kwadraatje

Ik heb de exacte mappenstructuur in High Sierra niet meer exact voor ogen, maar in principe moet dat niet veel uitmaken: kies de map waar alles in zit – ook de artworkmap. Je kunt de complete iTunes map of mediamap of whatever terugzetten (zet of laat iTunes vooraf uit). Als je helemaal op safe wilt spelen, kun je deze map ook ergens anders op je schijf laten neerzetten en nadien de inhoud ervan (of de map als geheel) naar de ‘juiste’ plek slepen.

Bijdrager
    beejay

Hallo,ben nu de foto’s uit iCloud aan het terugzetten, duurt wel even… morgen ga ik me wagen aan het terugzetten van de complete iTunes map van de Timemachine backup die ik heb op een externe HDD heb staan naar de muziekmap op de Mac. Ik zal iTunes niet starten voor die tijd. Ik laat weten hoe dat gaat. Jan

Bijdrager
    beejay

Ik heb zoals je schreef op mijn meest recente timemachine backup op de externe USB HDD de map iTunes gezocht en die gekopieerd in de lege muziekmap op de iMac. Duurde wel even… toen iTunes opgestart ( eerste keer na de clean install) en alles staat erin inclusief artwork! Prima dus. Heb het bestand dus niet teruggezet via Timemachine.

dank voor je reactie,groet Jan

Bijdrager
    Kwadraatje

In principe kan het zo ook. Maar in zijn algemeenheid beter niet handmatig gaan rommelen in de TimeMachine backup. 🙂

Bijdrager
    gipsman

Deze onderdelen die je noemt ( muziek, foto’s) kan je toch gewoon terugkrijgen via iCloud? Ook bij een clean install, tenminste als je verder gaat in dezelfde appleID. Een time machine backup is imho meer bedoeld voor het terughalen van oudere versies van specifieke files of het terugzetten van een backup ZONDER clean install, nl. als je een upgrade doet naar een nieuw OS.

Bijdrager
    gipsman

Correctie: als je overstapt naar een nieuwe mac. Niet naar een nieuw OS dus.

Bijdrager
    beejay

Muziek iTunes staat niet in de cloud. Alleen als je ITunes match of Apple Music hebt Foto’s wel. Alles is gelukt dus ben blij.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.