30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)
  • Q:
    Bijdrager
    d.kranen

Terugzetten bestanden uit prullenmand

Waar vind ik de mogelijkheid bestanden die ten onrechte in de prullenmand zijn terechtgekomen, weer terug te plaatsen op de plek waar ze vandaan komen?

Ik gebruik OS Catalina 10.15.7

Bij voorbaat dank!

Dick Kranen

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 weken, 5 dagen geleden door Night. Reden: titel verhelderd
    Bijdrager
    MrBelloNLD

klikken met secundaire muisklik op een dergelijk bestand in de prullenmand, en Zet terug selecteren.

Bijdrager
    fred44nl

in Finder heb je een linker kolom en daar hoort onderaan de Prullebak te staan.

is altijd zo geweest, maar de mijne is nu gewoon zoek.

hierdoor kan ik niks meer terugzetten en de prullebak ook niet legen.

dat is waarschijnlijk sinds de laatste veiligheidsupdate het geval

edit:

een tijdelijke oplossing is om in het Finder menu te kiezen voor Ga en daar .Trash in te vullen.

Bijdrager
    d.kranen

Het is zo als fred44nl zegt: en ook het klikken met de muis werkt niet in dit opzicht

Bijdrager
    fred44nl

als je met Ga de Prullebak in beeld hebt, dan kun je met het Archief en Voeg toe aan de navigatiekolom, de Prullebak weer in de navigatiekolom krijgen.

maar dan staat ie niet helemaal onder aan.

Bijdrager
    d.kranen

Sorry Fred, maar kun je iets duidelijker zijn omdat ik op dit gebied digibeet ben, bedankt vast voor je tijd

Bijdrager
    fred44nl

Bijdrager
    d.kranen

Fred hoe kom ik op het eerste, bovenste scherm (.trash)?

Bijdrager
    fred44nl

Finder – bovenmenu balk – Ga – Ga naar Map

Bijdrager
    d.kranen

Ik heb maar een backup van gisteren gebruikt om mijn documenten weer op orde te krijgen.

Toch bedankt voor de moeite!

Inactief
    Anoniem

fred44nl op 5 februari 2021 om 14:40

Dat is nooit zo geweest fred44nl, dat heb je zelf waarschijnlijk eerder gedaan. Hij staat in je Dock, begrijp ook niet waarom @d.kranen ‘m daar niet gewoon opent en doet wat MrBelloNLD zegt?

Bijdrager
    GoeieDag

Ja, weer een vaag verhaal van Fred. Maar hij maakt ook in zijn eigen screenshot de selectie voor ‘Voeg toe aan Dock’ terwijl hij het heeft over de Navigatiekolom…???

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>Antwoordapparaat op 5 februari 2021 om 17:41</p>

fred44nl op 5 februari 2021 om 14:40

Dat is nooit zo geweest fred44nl, dat heb je zelf waarschijnlijk eerder gedaan. Hij staat in je Dock, begrijp ook niet waarom @d.kranen ‘m daar niet gewoon opent en doet wat MrBelloNLD zegt?

op de rode streep heeft toch altijd Prullebank gestaan ??

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Niet bij mij, en ik geloof niet dat ik hem er zelf uitgesleept heb.

Maar waarom kun je de prullenmand niet gebruiken als hij niet in de navigatiekolom staat? Als het goed is staat hij toch ook aan de rechterkant van het Dock?

Inactief
    Anoniem

fred44nl op 5 februari 2021 om 18:37

op de rode streep heeft toch altijd Prullebank gestaan ??

Nee fred44nl, nooit. Ik kan dat hier van Catalina t/m Snow Leopard met 100% zekerheid zeggen, daarvóór doe ik het vanuit m’n herinnering ?. En wat Jakko zegt, hij staat toch in de Dock, waar je ‘m niet (zonder trucs) kunt verwijderen? Daarom begrijp ik het probleem van TS ook niet..

Bijdrager
    mowat

Akkoord met Antwoordapparaat , Goeiedag , jakko enz.

Ook bij mij heeft de prullenbak nooit in de navigatiekolom gestaan.

Ik heb alle besturingssystemen vanaf  10.4 (Tiger) t/m 10.15 (Catalina) + 11. (Big Sur) op mijn iMacs staan en op geen enkel systeem komt die prullenbak voor in de navigatiekolom , enkel in het dock.

Bijdrager
    fred44nl

ok, sorry, dan ben ik abuis

Bijdrager
    Johan

Nog gekker, als je hem op de “Fred44” manier in je navigatiekolom plaatst komt er niets in te staan terwijl je reguliere prullenbak op je dock wel gevuld is ????? ?

Bijdrager
    d.kranen

Maar hoe is de stand? Hoe krijg ik een volgende keer het ‘Zet terug’ opdrachtje actief in de navigatiekolom?

Want die zit er wel, maar is grijs gekleurd i.p.v. zwart.

Bijdrager
    GoeieDag

‘Zet terug’ in de navigatiekolom? Huh?

Maak een screenshot en plaats die hier; dat zal je vraag verduidelijken.

Bijdrager
    mowat

Ik vraag me nog steeds af waarom je die prullenbak absoluut in de navigatiekolom wil hebben ( waar deze in een standaard opstelling niet thuishoort).

Het is toch minstens even eenvoudig gewoon op het prullenbakicoon in je dock te klikken en dan “archief/ zet terug” te kiezen  ( zoals Apple zelf ook uitlegt in deze link , voor catalina 11.15)

https://support.apple.com/nl-nl/guide/mac-help/mchlp1093/10.15/mac/10.15

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 5 dagen geleden door mowat.
    Inactief
    Anoniem

Ik vroeg het me ook al af in mijn vorige reactie maar @d.kranen zit op een dwaalspoor zo te zien.

Bijdrager
    d.kranen

Inactief
    Anoniem

Sluit dat venster. Klik daar (rode pijl). Zie reactie één. Wat lukt er niet?

klikken met secundaire muisklik op een dergelijk bestand in de prullenmand, en Zet terug selecteren.

Dat is dus klikken met de rechtermuistoets op een bestand. Of met de ‘CONTROL’ toets ingedrukt gewoon links klikken. Je krijgt een uitklapmenu bij dat bestand en daar staat ‘Zet terug’ bij. Als het niet op de originele plek terug hoeft te komen is het nog makkelijker: sleep het bestand naar je desktop!

Bijdrager
    mowat

Van waar uit heb je de prullenbak geopend ? Vanuit de navigatiekolom of vanuit het dock? Probeer ze allebei eens.

Heb je het al via de prullenbak – bestand selecteren / Taak / zet terug geprobeerd ?

Of dat bestand eens zoals antwoordapparaat zegt gewoon naar je bureaublad slepen en dan opnieuw verwijderen naar de prullenbak en proberen het weer terug te zetten naar het bureaublad volgens de genoemde methoden. Gewoon alles eens proberen.

Heb je maar één account ? Anders eens in een ander account zo’n terugzetting proberen.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 5 dagen geleden door mowat.
    Bijdrager
    GoeieDag

Ook vanuit die positie (map Prullenmand in Navigatiekolom) zou het rechtermuis (of Taak of menu Archief) commando ‘Zet terug’ moeten werken.

Maar niet alle bestanden hebben die ‘terugzet’ optie. Ik geloof dat dat bv geldt voor bestanden uit een Library of Systeem. En dan zie je het commando ‘Zet terug’ er simpelweg niet bij staan. Misschien speelt dat hier parten.

D.kranen, maakt eens een bestandje aan op je bureaublad, en gooi dat weg; kijk nu in de prullenmand en selecteer>rechtermuisknop (of Taak of menu Archief) en zie of ‘Zet terug’ er nu wel bij staat…

En helemaal mee eens: die map ‘Prullenmand’ hoort niet in het Finder venster te staan, en zal met een update of zo toch weer verdwijnen, dus laat die nou maar weg.

Inactief
    Anoniem

GoeieDag op 7 februari 2021 om 14:56
    Maar niet alle bestanden hebben die ‘terugzet’ optie. Ik geloof dat dat bv geldt voor bestanden uit een Library of Systeem. En dan zie je het commando ‘Zet terug’ er simpelweg niet bij staan. Misschien speelt dat hier parten.

Klopt ??. En dan is er dus de sleep-naar-waar-je-wil optie, dat werkt voor alle bestanden. Makkelijker kan het eigenlijk niet.

Bijdrager
    d.kranen

Ik heb het advies gevolgd een nieuw bestandje naar de prullenbak te verwijzen.

En zie daar, dat  bestandje laat zich zonder meer terugzetten.

De overige bestanden in de prullenbak zijn daar terechtgekomen dankzij software die dubbele bestanden zoekt. Toen heb ik die dubbelen overgeheveld naar de prullenbak. Die hebben dus kennelijk andere eigenschappen gekregen waardoor ze niet teruggezet kunnen worden.

Inactief
    Anoniem

En heb je ze eruit proberen te slepen?

Bijdrager
    d.kranen

Ik denk dat je bedoelt hoe ik dat probleem van die te volle prullenbak heb opgelost.

Wel ik ben teruggegaan naar een versie van mijn Documenten van de dag voordat ik dat dubbelen zoek programma gebruikte.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.