13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Max08

Terugplaatsen vanuit TimeMachine

Van de topic’s over dit onderwerp maakt mij enigsinds ongerust.
    Ik heb een nieuwe MacBook Pro aangeschaft met een 128GB SSD schijf.
    Nu heb ik 100GB aan foto’s op de TimeMachine staan en deze wil ik graag op een externe kleine(omvang) hdd plaatsen om ze te kunnen bekijken.
    De SSD bevalt erg goed, maar is te klein om alle foto’s te herbergen.
    Hoe kan ik vanuit TimeMachine de foto’s op een externe hdd plaatsen om ze dan te kunnen bekijken.
    Ik wil dus niet alles terug zetten, alleen foto’s en muziek
    Later wil ik kijken wat blijft en wat weg kan op TM.
    De topic’s op dit forum maken enigsinds ongerust door de verscheidende reacties.

Weet iemand hoe ik de foto’s goed en vertrouwd op een externe hdd zet.
    Mijn oude mac waarop de backup met TM is gemaakt is er niet meer, dus het moet op een nieuwe bibliotheek.
    Moet ik iPhoto dan compleet op een externe hdd plaatsen.
    Ik weet totaal niet hoe ik dit goed overzet.
    Proberen is geen oplossing, het gaat om 27.000 foto’s en als ik het verpruts dan is het huis te klein.

Is het dan ook nodig dat ik iPhoto op de externe hdd zet.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Mvg. Marcel

Bijdrager
    gIzMo01

Normaal kan je je iphoto terughalen op het vorige toestel, ik weet niet of dit mogelijk is met een nieuw toestel. Wat je wel kan doen is je nieuwe toestel installeren vanuit TM en daarna je foto’s op een externe HD plaatsen.

Bijdrager
    Pieterr

Je kunt bij het terugzetten van een map (bv de Pictures map) in Time Machine kiezen waar je de map laat neerzetten, bv op een externe schijf die je hebt aangesloten op je MBP (en gemount, dwz icoon op je Desktop).

Bijdrager
    gIzMo01

@ Pieter kan dit ook vanaf een nieuw toestel?

Bijdrager
    Max08

glzMo01 Normaal kan je je iphoto terughalen op het vorige toestel, ik weet niet of dit mogelijk is met een nieuw toestel. Wat je wel kan doen is je nieuwe toestel installeren vanuit TM en daarna je foto’s op een externe HD plaatsen.

Mijn TM is groter dan de nieuwe SSD schijf, ik kan het dus niet in een keer terug zetten.
    Ik heb een macbook met een grotere hdd, kan ik dmv deze macbook ook alles op een externe hdd zetten?
    Is het dan ook van belang dat iPhoto dan op de externe hdd staat als programma?
    Mounten ken ik niet.
    Als ik iPhoto gebruik op de Pro is deze toch leeg en als ik de externe hdd aansluit blijft deze toch leeg.
    Voor mijn gevoel moet ik dan toch iPhoto op de externe hdd installeren en daar de foto’s in plaatsen.
    Kan ik ook twee hdd’s aansluiten en vanaf TM hdd de foto’s importeren naar de nieuwe externe hdd.

Mooi zo’n nieuwe MacBook Pro, als alles draait dan!!!

Bijdrager
    Pieterr

Ja tuurlijk kan dat vanuit een nieuwe Mac. Zou een mooie grap zijn, als je je backups alleen maar terug kon zetten op de Mac waarop je ze ooit gemaakt hebt.

Mocht het niet lukken in TM zelf: je kunt in ieder geval buiten de Time Machine “sterrenhemel” om, direct in de Finder, door de Time Machine backups heenbladeren, om de map van je keuze terug te vinden en te zetten.

Bijdrager
    Max08

Moet ik iphoto en itunes dan ook installeren op de externe hdd als ik vanaf die schijf mijn foto’s wil bekijken?

Bijdrager
    Max08

Hoe mount ik een schijf en wat doe ik dan precies.

Bijdrager
    Pieterr

Je mount een USB schijf door h’m aan te sluiten op je Mac.
    Er komt dan een icoon op je Desktop te staan voor iedere partitie op de schijf.
    Als je op zo’n schijficoon klikt, opent de Finder, en kun je de inhoud van de schijf bekijken.
    Daarna “browse” je naar de Pictures map toe in je thuismap van de laatste backup.
    Vervolgens kopieer je de “iPhoto Library” naar de plek waar je h’m wilt hebben.

Bijdrager
    Max08

Dat snap ik, maar hoe kan ik dan muziek luisteren in iTunes.
    Ik zie alleen mappen van alle artiesten, maar geen afspeellijst zoals ik gewend ben in itunes.

Bijdrager
    Pieterr

Huh?
    Ik dacht dat je je “iPhoto Library” en je “iTunes” map terug wilde zetten op je nieuwe Mac?
    Als die weer op hun vertrouwde plekkie staan kun je gewoon iTunes gebruiken zoals altijd.

Bijdrager
    Max08

Nee, ik heb een MacBook Pro gekocht met een ssd schijf van 128 gb
    Nu wil en kan ik alle foto’s en muziek niet terugplaatsen omdat dit groter is dan de ssd schijf.
    Nu wil ik dit vanaf een externe schijf kunnen gebruiken net alsof ik het vanaf de ssd schijf gebruik.
    Ik wil gewoon itunes en iphoto openen en dan kunnen gebruiken.
    Moet ik dan ook OS X op mijn externe hdd installeren? en geeft dit dan geen conflicten met de MacBook?

Bijdrager
    Pieterr

(Dit heeft unSOUND al vaker uitgelegd op het forum….)

(1) Je sluit iTunes af.
    (2) Je maakt een kopie van je iTunes map (bij jou in de TM backup) naar de externe schijf.
    (3) Je start iTunes op met de Alt/Option toets ingedrukt.
    (4) Je kiest de nieuwe lokatie van de “iTunes Library” (op de externe schijf).
    (5) Klaar.

iPhoto: precies hetzelfde verhaal.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.