22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:

Bijdrager
    Gerlach

Terug van Yosemite naar Snow

Iemand een idee hoe ik terug kom van Yosemite naar Snow?
    Ik draai software en hardware die het perfect deden onder Snow, heb nu andere iMac (vanwege betere specs) gekocht die met Yosemite draait.
    Ik wil dus graag terug naar Snow.

Alvast bedankt,
    Gerlach

Bijdrager
    Gerlach

Ow ja, Heb een time machine schijfkopie van mijn “oude” iMac

Bijdrager
    SunKeeper

Hoe nieuw is die nieuwe iMac? Welk jaar?

Bijdrager
    Gerlach

Wat maakt dat uit?

Bijdrager
    Gerlach

Ik heb dus een andere iMac gekocht die een clean install had met Yosemite.
    Ik draaide met mijn oude iMac nog op Snow waarbij ik geen problemen had met software en hardware, ik wou alleen betere specs dus over gestapt op een i7 machine met meer intern geheugen.
    Nu wil ik dus terug zoals mijn “oude” iMac werkte alleen met de betere specs van mijn “nieuwe” iMac

Bijdrager
    wensink

Met een iMac van na 2011 kun je geen Snow Leopard meer draaien volgens mij. Macs kunnen dacht ik alleen het OS waarmee ze zijn geleverd en een nieuwer OS draaien.

Kan er ook naast zitten. In dat geval een schijfkopie van een torrent site halen en die met schijfhulpprogramma op een USB zetten, zijn genoeg filmpjes van op YouTube.

Bijdrager
    SunKeeper

Klopt wat @wensink zegt. Snow Leopard heeft de vereiste besturing niet voor de nieuwere hardware. Dus je zult het er nooit op kunnen installeren als de iMac nieuwer dan tweede helft 2011 is.

Bijdrager
    macpro

Het kan wel als je via VMWare Fusion of Parallels Desktop een virtuele Mac met Snow Leopard aanmaakt.
    Maar dat kan eventuele performance winst van de nieuwe Mac weer teniet doen.

Bijdrager
    Gerlach

“nieuwe” iMac is van eind 2009, en mijn “oude” van 2007
    Ik heb de orginele dvd van snow

Bijdrager
    SunKeeper

Dan kan het wel.

Alleen kun je niet downgraden met behoud van data. Dus je moet nu een nieuwe schone installatie uitvoeren met de DVD en dan handmatig vanuit je backup alle bestanden terugplaatsen.

Moderator
    Night

Nóg mooier zou het zijn als je een CCC clone hebt van je oude Mac. Die kun je dan probleemloos terugzetten op je nieuwe Mac.

Een andere mogelijkheid is om gewoon een Clean Install te doen van 10.8.5 op je nieuwe Mac, waarna je de nieuwe Mac met de oude verbind met netwerk-, FireWire- of Thunderbolt-kabel en de oude Mac opstart in Target mode. Je kunt dan mbv de Migration Assistant op de nieuwe Mac aangeven dat je alle data van de oude mac overgenomen wil hebben.

Zie voor alle stappen:
    http://support.apple.com/nl-nl/ht4889

Bijdrager
    SunKeeper

Alleen twijfel ik eraan of je nu nog een TM-backup van Yosemite automatisch kunt laten terugzetten op Snow Leopard.

Als alleen de oude Mac in de backup heeft gezeten kan het natuurlijk wel automatisch.

Moderator
    Night

Zoals ik het begrijp staat er op zijn oude mac SL en op de nieuw gekochte Mac Yosemite (wat TS dus eigenlijk – begrijpelijk vooralsnog – niet wil). Daar staat dus nog geen gebruikersdata op. Dan is het hele verhaal toch simpel?

Bijdrager
    GoeieDag
    Gerlach op 06 november 2014

Iemand een idee hoe ik terug kom van Yosemite naar Snow?
    Ik draai software en hardware die het perfect deden onder Snow, heb nu andere iMac (vanwege betere specs) gekocht die met Yosemite draait.
    Ik wil dus graag terug naar Snow.

Lijkt me stug dat Yosemite veel problemen zou geven.
    Zou je niet beter het eventuele probleem tackelen, ipv terug te gaan naar een verouderd OS?!
    (Ik neem aan dat je met je lekker bekkende “Snow”, Mac OS 10.6 Snow Leopard bedoelt?!)

Bijdrager
    Hydræ

Bijdrager
    KarelWillem

Je gaat probleem 1 (software en hardware die nu niet werkt) vervangen voor probleem 2 (software en hardware die straks niet meer werkt).

Je gaat jezelf een groot plezier doen voor de toekomst door nu probleem 1 op te lossen.

Dus, neem de stap en ga over naar Yosemite.
    Ik werk met een late 2009 iMac en Yosemite, en ben er gewoon erg blij mee.

Bijdrager
    Gerlach

Clean install lukt dus niet, Yosemite geeft aan dat dat niet kan! Je kunt dus niet van 10.10 naar 10.6

Dan kan het wel.

Alleen kun je niet downgraden met behoud van data. Dus je moet nu een nieuwe schone installatie uitvoeren met de DVD en dan handmatig vanuit je backup alle bestanden terugplaatsen.

Ok….. Hoe dan?
    iMac zonder data met alleen de besturing is juist het doel. Ik heb een timemachine schijfkopie die ik terug wil zetten

Bijdrager
    Gerlach

SunKeeper 20 uur geleden #

Alleen twijfel ik eraan of je nu nog een TM-backup van Yosemite automatisch kunt laten terugzetten op Snow Leopard.

Als alleen de oude Mac in de backup heeft gezeten kan het natuurlijk wel automatisch.

Ik heb een back up van de snow leopard iMac

Moderator
    Night

Dan moet je dus éérst de harddisk wissen vanuit de installer (Disk Utility).
    Pas dán kun je een clean install uitvoeren. Let er ook op dat je de Recovery Disk partitie kan verwijderen, aangezien dit (n0g) niet bestond in 10.6. Scheelt weer diskruimte;)

Bijdrager
    Gerlach

Night op 07 november 2014 #

Dan moet je dus éérst de harddisk wissen vanuit de installer (Disk Utility).
    Pas dán kun je een clean install uitvoeren. Let er ook op dat je de Recovery Disk partitie kan verwijderen, aangezien dit (n0g) niet bestond in 10.6. Scheelt weer diskruimte;)

Ik neem aan dat je rebooten bedoeld met de dvd van Snow leopard er in en vanaf de installer wissen? Dat kan dus niet….

Bijdrager
    SunKeeper

Waarom niet?

Moderator
    Night

Ja, dat snap ik ook niet. Dat moet gewoon kunnen… Je moet wèl van de DVD opstarten (duurt aanzienlijk langer als vanaf HDD dus dat merk je meteen), dan bovenaan in de menubalk naar utilities gaan en naar Disk Utility. Je moet dan wel de Macintosh HD partitie selecteren en niet de Harddisk zelf. In het laatste geval moet je dan nl. de hele disk opnieuw partitioneren. Maar wellicht is dit laatste toch wel beter in jouw geval. Met het minnetje onderaan kun je dan zowel de Macintosh HD als de Recovery Partition verwijderen en dan het geheel opnieuw partitioneren als nieuwe Macintosh HD in GUID format.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.