6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    senne

Terug van TCSH naar BASH?

Hallo,

Ik ben aan het proberen om Ruby on Rails draaiend te krijgen. Ik volg deze tutorial: http://hivelogic.com/narrative/articles/ruby-rails-mongrel-mysql-osx

De standaard Unix shell van Mac OS X is bash, maar op één of andere manier is die bij mij veranderd naar tcsh. En dat is een probleem, want de tutorial werkt met bash. Fouten als deze komen vaak voor:

[code:1:47a39f8123]
    [senne:~] senne% . ~/.bash_login
    tcsh: .: Command not found.
    [/code:1:47a39f8123]

Dus ik moet terug overschakelen naar bash. Maar hoe doe ik dit?

Alvast bedankt!
    Senne

Bijdrager
    iJoost

Je kunt de gewenste shell natuurlijk gewoon met de hand starten als je ‘m nodig hebt. Maar je kunt het ook instellen in de voorkeuren van Terminal, als ik me goed herinner.

Maar de echte manier is in NetInfo (zo heet dat ding toch?). Je weet toch wel heel goed wat je aan het doen bent, he?;-)

Bijdrager
    M.B

Je kunt door
    > echo $SHELL
    uit te voeren zien welke shell is ingesteld als je login shell. Deze kun je wel veranderen door
    > chsh
    uit te voeren.

Bijdrager
    iJoost

Ik dacht eerlijk gezegd dat ik wel eens iemand heb horen klagen dat chsh niet lekker samenwerkt met NetInfo…

Bijdrager
    senne
    ”iJoost”

Je weet toch wel heel goed wat je aan het doen bent, he?;-)

Nope! Eigenlijk eerste keer dat ik hiermee bezig ben. Ge moet ooit beginnen é! :D

Het is ondertussen gelukt. Als ik nu check welke shell ik gebruik, komt er “/bin/bash”. Klopt dus!

Bijdrager
    iJoost

Jawel. Maar dan wel voorzichtig. Kopietje maken van alles wat je aanpast voor je eraan begint.

Het is niet zo moeilijk om met NetInfo je computer volledig in de soep te draaien. En over het gebruik van sudo of root zwijg ik dan maar liever. Daar zijn zelfs (of juist) mensen die wel weten wat ze doen heeeeel voorzichtig mee.;-)

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.