29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)
  • Q:

Bijdrager
    Kleintje

Terug Switchen?

Het zal vast wel eens besproken zijn maar kan niet  zo snel terugvinden én is het al weer 2019; Zijn er mensen die wel eens denken om terug naar Windows te gaan? Mijn Mac 27″  komt uit mid 2011. Heeft een nieuwe grafische kaart. Heeft een flinke RAM upgrade gehad. Een echte SSD schrijf en de oude HD zit er ook nog in (Dank Fixar!) en alles werkt potjandorie gewoon ook nog! Maar soms wil met wel eens wat nieuws. Nu doe ik niks bijzonders met de Mac. Er staan veel foto’s op maar iTunes wordt niet meer gebruikt. Alles staat in de cloud (2x) en hij wordt gebruikt voor wat tekstverwerken en dat is het wel een beetje. Is het anno 2019 nog wel nuttig om een Mac te kopen? Heb ook een HP Spectre en op kantoor staan ook HP’s (met dank voor de tip van The Big Z). Heb een oude Apple TV (gaan die dingen dan noooooooit kapot?). Heb een iPhone X en vrouw en 2 van de 3 kinderen hebben een iPhone (we hebben een zwart schaap rondlopen met een Samsung). Maw; Tijd voor wat nieuws? Tis ook meer een overweging dan dat ik advies zoek hoor. Maar vraag me af of meer mensen hier aan denken nu Apple toch niet meer zo hip and happening is. Althans…niet zoals in 2004 toen de G4 uitkwam en paar jaar later de eerste iPod en iPhone.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb Windows 10 al op een aparte SSD staan.

Want ik dacht hetzelfde als jij. Zoveel spannends gebeurt er niet bij Apple.

Maar het is toch nog wel een dingetje.

Tientallen jaren Mac-gebruik slijt je er niet zomaar uit.

Bijdrager
    iKweethetbeter

Wil je terug? Gaan dan vooral terug! En dan merk je dat terug ook echt “terug” is…

Ik ben 15 jaar geleden overgestapt, en ga niet terug, tenzij ik gedwongen word. Windows 10 is best goed, maar haalt het niet bij macOS.

Moderator
    Night

….hoeveel we er ook mopperen?

Bijdrager
    Pivni Pes

Ik heb in mijn Apple netwerk (zakelijk) ook 2 Ubuntu servers draaien en 2 werkstations met Debian. Perfect zou je zeggen. Helaas heb ik een Mac mini met Win10 draaien en op 1 Debian een virtual box met Win10 omdat ik met een graveer machine zit die alleen uit Windows kan worden aangestuurd en een speciale printer op de Mac mini met hetzelfde probleem. Man, wat een gekut, wat een klote systeem. Ik wil geen Windows in mijn netwerk, maar ik wordt gedongen helaas. Apple is zeker niet zalig makend, arrogant en meer van dat, maar het OS is veilig, sterk en goed, bij Microsoft lopen ze nog steeds achter.  Je klaag dat het werkt en vraag jezelf af wanneer het eens een keer kapot gaat…………, Ga eens spannende dingen doen met je vrouw. Download een kamasutra boek op je telefoon, ga bungeejumpen, berg klimmen zonder ankers en alleen talkpoeder, ga in vredesnaam iets spannends doen, je leven raak in een sleur. Maar dit soort geneuzel, oh mijn god zeg………………………….

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Al eens hulp gezocht voor je zwarte schaap?

Lijkt me heel gezond voor hem/haar.

Bijdrager
    Ome Kor

Het hangt ervan denk ik, hoeveel software je in de loop der tijden hebt gekocht. Vooral mijn desktop Mac zou ik niet kunnen missen, ik heb diverse programma’s voor het bewerken van foto’s en film, waar ik goed mee uit de voeten kan. Bij nieuwe programma’s is er een learning curve. Verder heb ik diverse werkzaamheden geautomatiseerd met Hazel, Keyboard Maestro en handgemaakte (Apple- en shell-)scripts, daar zou ik onder Windows een oplossing voor moeten verzinnen. Weinig kans, die investering in tijd wil ik gezien mijn leeftijd niet meer doen. Om nog maar te zwijgen over de intergratie met iOS.

Bijdrager
    Q-collective

Ik draai thuis al jaren Linux en zou niet naar macOS willen. Fedora 29 werkt als een tierelier 😊

Bijdrager
    Shmoo

Dit zijn altijd leuke zweetvoeten topics, waar men gaat vertellen wat ze thuis allemaal wel niet hebben staan. 🙂

Bijdrager
    csteelooper

iKweethetbeter op 13 april 2019 om 22:25

Wil je terug? Gaan dan vooral terug! En dan merk je dat terug ook echt “terug” is…

Ik ben 15 jaar geleden overgestapt, en ga niet terug, tenzij ik gedwongen word. Windows 10 is best goed, maar haalt het niet bij macOS.

En nou wil ik wel eens een écht argument voor “Windows haalt het niet bij macOS”. Dat is altijd het enige wat je hoort, zonder enige diepgang of uitleg erover. macOS werkt retefijn, maar ik heb net als KW ook een Windows 10-installatie op een apparte USB3gen2 HDD (helaas, geen SDD, maar snel genoeg). Ik heb Windows voor meerdere redenen nodig (software voor m’n werk de voornaamste) en merk dat ik het absoluut geen straf vind om in Windows te werken. De Mac-cumunity heeft begrijpelijkerwijs andere gevoelens, maar feitelijk sluit het één het ander natuurlijk niet uit.

Eenzelfde discussie speelt zich af als het gaat om iPhone vs Android. Ik heb zowel een iPhone 6S (m’n daily driver als een (oud) Android toestel, en ik werk ook regelmatig met de Android-toestellen van kennissen. Dat zijn dan modellen in de trant van o.a. de Samsung S8. Daar geldt eveneens dat ik merk dat ik het absoluut geen straf vind om in Android te werken (tablets buiten beschouwing gelaten; Godzijdank heb ik ook een iPad Pro).

Met andere woorden: het wordt tijd dat de discussie wat meer genuanceerd wordt, met échte argumenten. Geef maar eens aan waaróm Windows het niet haalt bij macOS, of waaróm Android het niet haalt bij iOS. Een van de weinige echt valide punten in Android/iOS is dat je je wat meer zorgen moet maken om je veiligheid (lees: zelf AV-software moet installeren), maar daar staat tegenover dat je ook meer vrijheden hebt als het gaat om wat je met je device mag doen; de lockdown is veel minder sterk dan die in iOS.

Aan de andere kant is alles in het iOS-ecosysteem natuurlijk juist dóór die lockdown zoveel gestroomlijnder. Meestal werkt alles gewoon out-of-the-box, zonder dat de gebruiker er (veel) tussen hoeft te komen.

Helaas gaat een en ander in de discussie Mac vs Windows de laatste jaren al veel minder op. Ook op macOS is het in sommige situaties raadzaam om je eigen AV-software te installeren. Ook op de Mac moet je je steeds meer zorgen maken om veiligheid. Apple gaat in 10.15 weliswaar weer stappen zetten om dat te veranderen, maar die zullen juist weer tot gevolg hebben dat meer gevorderde gebruikers last hebben van beperkende factoren. Dat zal voor sommigen van hen wellicht weer reden vormen tot overstap naar iets anders, inclusief Windows. Of je het nou leuk vind of niet: de filosofie van Apple werkt de laatste jaren veeleer beperkend. Ze maken prima hardware, maar de software is (of wordt steeds verder, in het geval van macOS) dichtgetimmerd.

De moraal van dit verhaal (zolang je het al zo wilt typeren) is: Eenieder kan en mag zelf kiezen wat hij of zij het beste vindt. Toevallig werk ik met bijna elk systeemtype (Android, iOS / Windows, MacOS en Linux). Hoe zou je mensen zoals mij dan moeten typeren? Een echte Apple fanboy ben ik niet, want het is hier echt niet alles Apple wat de klok slaat. En dat geldt evenzeer voor Windows en Android. Ik probeer veeleer een weloverwogen beslissing te nemen op het moment dat het tijd is om hardware te vervangen.

Bijdrager
    pruus

Mijn ervaring is dat ik eerst alleen werkte met Windows, toen ben overgestapt naar Apple, 2008. Ik heb klussen gedaan bij een opdrachtgever die alleen Windows had in zijn bedrijf. Conclusie: systemen gaan meer en meer op elkaar lijken. Programma’s werken hetzelfde. De laatste tijd werk ik wisselend met beide systemen. Voorkeur? Zeker, Apple werkt intuïtiever. Ik heb het idee dat grafische suites wat beter reageren. En het blijft wel wennen aan de CTRL en Command. Het meest moet ik nog steeds wennen aan het continue scannen van Windows op virussen. Kortom, overstap fff wennen, maar gaat. Veranderen is geen probleem. Succes,

Moderator
    Night

Misschien is dit interessant (vers van de pers) leesvoer:

https://www.macworld.co.uk/review/mac-software/macos-vs-windows-3644219/

Bijdrager
    Kleintje

Niemand vraagt naar gamen 😂.

Bijdrager
    Jesper

Windows haalt het niet bij Mac OS omdat:

1. Veel standaard functionaliteiten binnen Mac OS niet standaard in Windows zitten:
      1. Rechter muisknop om een bestand in te pakken (zip).
      2. Geen column view zoals je die in de Finder hebt.
      3. Een screenshot maken van een specifiek gedeelte op het scherm (kader trekken).
        Bovenstaande functionaliteiten kun je toevoegen middels plugins en kleine programmaatjes, maar elk programma dat je download heeft een kans een virus of spyware met zich mee te brengen. 9 van de 10 keer zijn die plugins ook niet zo fraai (interface veranderd, extra knoppen komen erbij, etc.)
    2. Grote kans dat je drivers voor je videokaart en randapparatuur zelf moet installeren en bijhouden.
    3. Er zijn geen mooie oplossingen om Bluetooth of WiFi in een Desktop PC te stoppen. Moet altijd via een lompe antenne of een minder krachtige USB dongle aan de buitenkant van de systeemkast omdat de systeemkasten niet van aluminium zijn (zoals wel het geval is bij de iMac).
    4. Er is nooit goed nagedacht over de gebruikersinterface van Windows. Je merkt constant inconsistenties op. Als je een klein beetje een perfectionist bent, kun je je hier op den duur echt aan gaan storen.
    5. Probeer eens foto’s van je iPhone op je Windows computer te laden. En dan als het even kan een specifieke map met favoriete foto’s bijv.

En zo kan ik nog wel even doorgaan…

• Deze reactie is gewijzigd 5 dagen, 9 uur geleden door  Jesper.

Bijdrager
    plonserd

<p class=”cite”>Jesper op 15 april 2019 om 10:53</p>
    Windows haalt het niet bij Mac OS omdat:

1. Veel standaard functionaliteiten binnen Mac OS niet standaard in Windows zitten:
      1. Geen column view zoals je die in de Finder hebt.
      2. Een screenshot maken van een specifiek gedeelte op het scherm (kader trekken).
        Bovenstaande functionaliteiten kun je toevoegen middels plugins en kleine programmaatjes, maar elk programma dat je download heeft een kans een virus of spyware met zich mee te brengen. 9 van de 10 keer zijn die plugins ook niet zo fraai (interface veranderd, extra knoppen komen erbij, etc.)

En zo kan ik nog wel even doorgaan…

Gebrek aan column view (en kleurcodering in de verkenner) is inderdaad een groot gemis.
    Screenshot van een gedeelte van het scherm is wel mogelijk (met “Knipprogramma” dat standaard in Windows 10 zit).

Wat ik ook mis in Windows is bestanden omzetten naar PDF, meerdere Pdf’s omzetten naar 1 bestand, etc.. Daar moet je echt al voor gestudeerd hebben..
    Ik werk dagelijks met Windows, en het is al véél aangenamer dan toen ik privé switchte naar OSX in 2004, maar ik mis idd nog veel kleine dingetjes..

Bijdrager
    sjoerdrei

1. Het feit dat je op je iPhone iets kan kopiëren en direct op je MacBook kan plakken.

2. De hotspot van je iPhone/iPad aan zetten op je MacBook zonder je iPhone er bij te hoeven pakken.

3. Nieuwe apple tv installeren vereist alleen maar dat je je iPhone er even in de buurt moet houden.

4. De hele samenwerking tussen meerderen MacBooks, iPad en iPhone. gewoon op je ander MacBook je werkzaamheden voortzetten.

5. updates die je Mac gewoon s’nachts uitvoert en niet een half uur hoeft te wachten tot windows is afgesloten.

Windows is de afgelopen jaren echt wel beter geworden en ik ben er ook wel van overtuigd dat je zonder ergernissen prima op een Windows kan werken. Ik heb echter nooit zelf een Windows gehad en heb nu virtueel Windows draaien voor wat programma’s van school maar ik word er echt gek van dat ik niks kan vinden waar wat staat maar dat is uiteraard mijn eigen gebrek.

Bovenstaande kleine dingen is voor mij wel de reden om niet over te stappen(ook omdat ik dus al te diep in het ecosysteem van Apple zit)

Al word ik bij de huidige versies van OSX echt knettergek van het constant toestemming geven door middel van mijn wachtwoord in te voeren (als je iets weggooit of een programma installeert wat Apple niet kent)

Bijdrager
    Shmoo

Ik lees vooral gebruikerservaringen waar mensen mee willen aantonen dat het ene beter is dat het andere …. dingen waar men na X periode gewend aan is geraakt. Diezelfde dingen hebben mensen die 800 jaar met Windows werken natuurlijk net zo goed over macOS alleen zien jullie die niet omdat ze heel normaal zijn geworden.

Ik bedoel, als je maar vaak genoeg een darmonderzoek krijgt dan zeg ik op een gegeven moment ook, doe maar twee vingers dokter.

Moderator
    Pete.Z

Het boeit mij weinig wat hip is, of mode, mijn Apple spullen doen gewoon wat ik wil, werken naadloos met elkaar samen, gaan lang mee. Voor het werk gebruik ik een samsung A8, en dat hele android blijft voor mij gewoon een wat onhandig systeem, wat met de laatste update ook nog eens een uiterlijk heeft gericht op derde klas vmbo’ers.

Het werkt, maar voelt nooit “lekker” aan voor mij.

• Deze reactie is gewijzigd 5 dagen, 3 uur geleden door  Pete.Z.

Bijdrager
    GoeieDag

Shmoo op 15 april 2019 om 15:01
    Ik lees vooral gebruikerservaringen waar mensen mee willen aantonen dat het ene beter is dat het andere …. dingen waar men na X periode gewend aan is geraakt. Diezelfde dingen hebben mensen die 800 jaar met Windows werken natuurlijk net zo goed over macOS alleen zien jullie die niet omdat ze heel normaal zijn geworden.

Ik lees nochtans dat dat verschillende gebruikers ook over hun Windows ervaring hebben, en dus de systemen heel aardig kunnen vergelijken.

Succes met je darmonderzoeken verder.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Shmoo op 15 april 2019 om 15:01</p>

Na recentelijk met een Windows 10-PC geworsteld te hebben om dingen erop juist ingesteld te krijgen, zal ik een niet-subjectief voorbeeld aandragen: dat je op een Mac niet drie, vier, vijf niveau’s diep hoeft te graven naar voorkeuren, en dat voorkeuren bij elkaar staan in plaats van (voor sommige) in twee verschillende vensters die je via totaal andere paden moet bereiken.

M’n punt is: over de gebruikersinterface van macOS is beter nagedacht dan over die van Windows, en dat is eigenlijk al 35 jaar zo.

Bijdrager
    Ome Kor

Het zal mij benieuwen, over een week of twee gaat mijn werkgever over op Windows 10. Heb nu Windows 7 op het werk en dat bevalt me niet. Een screenshot maken is behelpen vergeleken met Voorvertoning, maar het meest mis ik nog een paswoord- en een clipboardmanager.

Moderator
    Night

There’s (ongetwijfeld) an app for that 😛

Bijdrager
    Ome Kor

Yep, maar er wordt gecheckt of ik niet-geautoriseerde software gebruikt, zeker bang voor de BSA. Daarom bewaar ik mijn paswoorden maar in een spreadsheet net zoals al mijn collega’s. 😧

Bijdrager
    Kleintje

Ik werk natuurlijk niet echt met Win 10 bedenk ik me nu. We hebben wat HP’tjes staan. Loggen in via een Remote Desktop en andere collega’s gebruiken alleen maar online software dus hebben we zelf weinig te maken met Windows. Jullie reactie lezende is het waarschijnlijk verstandig om gewoon weer voor een Mac te gaan tzt want het is idd (bijna) altijd starten en lopen. Alleen hardwarematig wat duurder maar mijn huidige Mac is dus uit 2011. Bijna 8 jaar oud alweer. En behalve dat mijn video kaart het buiten de garantie én recall actie viel (en dat ding vreselijk duur was) heb ik er eigenlijk nooit wat mee. En hij staat dag en nacht aan (in standby).

Dank mensen.

Bijdrager
    MevalonicAcid

Ik werk al meerdere jaren met Mac en Win PC’s naast elkaar (Prive & job). Eerlijk… ik ben er gewoon aan geworden. Win10 vs. Mojave: beide goed werkende, elkeen wat voor- en nadelen, de ene soms wat meer intuïtief als de andere. Op hardware vlak is het apple verhaal top, behalve voor AAA-gamen dan, alhoewel…;) . Mijn Win7-8-10 werken al jaren vlotter op de 13′ MBP in bootcamp, die weliswaar 2 maal zo duur maar toch al 3 generaties Dell overleefd (owv batterij en fan problemen). De 2 jaar oude dell laptop begint ook al kuren te krijgen.

Kortom: ik heb me vorig jaar terug een iMac aangeschaft om opnieuw van beide walletjes te kunnen snoepen met zowel OSX als WIN10 (bootcamp-games) en een set supersnelle SSD’s. Daarnaast staat een WIN10 PC op de planning voor 2019, normaal gezien enkel voor gaming (kinderen worden groot en gamen op de iMac als deze gebruikt wordt door ‘mezelf’, wordt moeilijk…)

• Deze reactie is gewijzigd 4 dagen, 4 uur geleden door  MevalonicAcid. Reden: typo/spelling

Bijdrager
    Steven Paul

Ik ben Windows nodig omdat MS Office voor macOS ruk is, vooral de Windows versie van Excel is veel beter, denk aan VBA of PowerQuery waarin je bestanden uit mappen kunt samenvoegen (kan niet bij de Mac variant).

Bijdrager
    Kleintje

@mevalonicacid; Game je dan via bootcamp?

Bijdrager
    MevalonicAcid

@kleintje: Jazeker, ik game al vele jaren via bootcamp. De voorwaarde is wel dat je een iMac met een ‘degelijke’ grafische kaart hebt. In mijn iMac zit een Radeon Pro 580 welke de meeste games wel op 1080p – 1440p met hoge/ultra details en effecten aan 60fps kan weergeven. Enkele games die hier reeds testte: Battlefront I en II, Battlefield 4, Planet Coaster, Fortnite, Apex Legends, Cities Skylines, Steep, CS, Fifa 15-16-18, Racegames, … (Opmerking: niet altijd de meest veeleisende games)

Nadelen:

• de bootcamp drivers voor de 580 lopen achter op deze van AMD zelf
      => niet echt een nadeel voor mij, men zou ze manueel kunnen installeren, maar dit heb ik nog niet geprobeerd
    • Dure SSD via apple te splitsen in Win en OSX partities
      => Origin game launcher, Steam, … en Win 10 staan op de 1 partitie van 120 GB, een Externe USB-C of Thunderbolt SSD hangt onder de tafel (waarop je dan de games plaatst.)
    • Win 10 op een Macbook Pro kan problemen geven met het battery power management
      => Als er op de MBP gegamed wordt, is het altijd op netstroom
    • Keyboard mapping – Apple Keyboard
      => voor mij geen issue, even wennen
    • Reboot OSX – Win 10
      => OK, telkens je van OS wil veranderen in tegenstelling to het gebruik in Parallels/Virtualisatie. Niet simultaan.
    • Win Malware waarmee je ‘weer’ geconfronteerd wordt
      => Degelijke AV/Defender/…
    • Partitie is fixed
      => Op voorhand bepalen wat je nodig zal hebben
    • Rotte apple muis
      => vervang door steelseries/…;)
    • Deze reactie is gewijzigd 1 dag, 6 uur geleden door  MevalonicAcid. Reden: typo's

Bijdrager
    MevalonicAcid

<p class=”cite”>Steven Paul op 17 april 2019 om 22:07</p>
    Ik ben Windows nodig omdat MS Office voor macOS ruk is, vooral de Windows versie van Excel is veel beter, denk aan VBA of PowerQuery waarin je bestanden uit mappen kunt samenvoegen (kan niet bij de Mac variant).

Ik ben Office 365 sinds kort aan’t gebruiken in MacOS. Dat loopt vrij lekker…

29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.