7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    TypeWriter

Terug naar iPhoto, hoe?

Ik werk met El Capitan (10.11.6), MacBook Pro 2010 en ben bij de laatste System upgrade overgestapt naar Photos in de veronderstelling dat dat na verloop van tijd wel weer op hetzelfde niveau zou komen als iPhoto.

Niet dus.

Zaken die onder iPhoto eigenlijk fantastisch geregeld waren zoals croppen, free rotate, aanpassen van de contrast/kleurinstellingen met behulp van het frequentiediagram: het is allemaal in theorie nog aanwezig, in de praktijk echter een onhandig en tijdrovend geklungel geworden.
    Wel petje af voor Apple dat ze dit zo vakkundig hebben kunnen verkloten, op zich wel een prestatie. If it ain’t broke, don’t fix it, dacht ik. Maar nee.

Enfin, ik ben nu op het punt dat ik liever terug ga naar iPhoto, maar: kan dat uberhaupt?
    Ik heb al geprobeerd via de AppStore iPhoto 9.6.1 te installeren. Het staat wel bij mijn aankopen, maar ik krijg een foutmelding dat het niet beschikbaar is in de Dutch AppStore, terwijl het er WEL staat. Vreemde logica.

En als ik iPhoto aan de praat krijg, kan ik dan mijn bibliotheek weer terugzetten?

Of is het beter om naar een echt alternatief uit te kijken.

Bijdrager
    KarelWillem

Als je bibliotheek al gemigreerd is naar Foto’s, kun je niet meer terug naar iPhoto.

Of je moet beide bibliotheken nog in de map Afbeeldingen hebben staan. Wat niet waarschijnlijk is.

Bijdrager
    TypeWriter

Ik heb nog wel de laatste versie van mijn iPhoto Library.

Maar ik krijg iPhoto dus niet meer terug.

Bijdrager
    TypeWriter

Overigens: de iPhoto Library was 16 GByte.
    De Photos library is 64GByte.

Ik heb echt niet zoveel foto’s toegevoegd in die paar maanden.

Bijdrager
    GoeieDag

Je hebt de iPhoto.app ooit weggegooid, is dat wat je zegt?

Bijdrager
    TypeWriter

Nee, maar ik ben intussen al weer wat verder en het valt mee en tegen.

Mee, want het blijkt dat ik toch de oude iPhoto die ik nog had na een update kan blijven gebruiken. Deze stond nog ergens. Het is nu versie 9.6.1 en dat werkt OK.

Tegen, want de iPhoto library van 16 GByte is een (te) oude versie. Photos heeft mijn current versie geconverteerd toen ik over ging in december.
    En ik heb geen backup van de pre-Photos library (wel van de originele RAW foto’s, maar het gaat juist om de aanpassingen in de JPGs).

Er blijkt wel een mogelijkheid te zijn om de ‘master’ folder via show contents uit de Photos library te halen, maar ik denk dat dat de RAW originelen zijn. En die kan ik net zo goed uit mijn backup halen.

Bijdrager
    GoeieDag

Je maakt het wel ingewikkeld. iPhoto 9.6.1 is inderdaad de allerlaatste versie van iPhoto, en werkt op alle laatste macOS-en, ook op Sierra. Niks aan de hand wat dat betreft. Maar uiteindelijk gaat iPhoto verdwijnen, dat moet je toch ook duidelijk zijn, en je kunt je afvragen of de stap terug gaan naar iPhoto, wel zinnig.

Ik zou in jouw geval alle foto’s uit Foto’s.app exporteren en dan dan importeren in iPhoto.app (op iPhoto slepen).
    Dan krijg je weer een netjes opgebouwde Library. Je moet niet zelf in die bieb gaan klooien.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.