10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    lord anubis

TerraMaster D2 – DAS via Thunderbolt – Bestand privileges en Ext4

Ik ben aan het kijken om een TerraMaster via TB3 aan te sluiten aan een iMac.

Het is dus geen NAS. En dan als JBOD( data gaat met rsync naar een externe NAS ).

Mijn vraag is, hoe zit het de map en file privileges? Een file systeem keuze is formatteren als EXT4. Iemand ervaringen met deze situatie? Werkt dit goed en betrouwbaar? Er zijn nog Fat keuzen.

Het operation systeem van de DAS is geloof ik TOS, is dat uit te breiden naar een Apple formaat?

Bijdrager
    lord anubis

Ik had twee reviews gelezen over de TM2D waarin geschreven was dat het alleen ext4 en fatxx kon.

Echter kan je schijnbaar de mac diskutility gebruiken om te formatteren.

Dus de helft van de vragen vallen weg.

Alleen nog de ervaringen? Iemand ook dit apparaat?

Bijdrager
    TheBigZ

Je bedoelt denk ik de D2.

https://www.terra-master.com/global/products/video-professional-das/d2-thunderbolt-3.html

Je kunt gewoon HFS+ (of APFS) gebruiken. Zie manual.

https://start.terra-master.com/?&D2Thunderbolt3

Bijdrager
    lord anubis

Klopt, had dat al gevonden, zoals in mijn tweede bericht.

2D ?! Klopt moet D2 zijn. Titel aan gepast.

Wel ervaring er mee?

Bijdrager
    TheBigZ
    Bijdrager
    MrBelloNLD

Lijkt wel prima geschikt als tb3 opvolger van de tb2 owc variant: https://www.onlinemacwinkel.nl/owc-mercury-elite-pro-dual-thunderbolt-2-raid.html

Bijdrager
    lord anubis

Ja, en voor aan de oudere TB2 mac’s kan je de Apple TB2>TB3 adapter gebruiken, schrijven ze zelf. Maar dan heb je wel een bak voor de toekomst. Ik gebruik op enkele iSCSI naar een QNap maar soms knalt de verbinding eruit. Slapen en wakker worden, werkt nog steeds niet perfect op de mac, alhoewel ik op een Hackintosch er weer geen probleem mee heb.

Daarom nu kijken naar een DAS met TB aansluiting. Alleen jammer dat ze hoegenaamd alleen via Amazon of eBay te vinden zijn.

Enige waar ik nog benieuwd naar ben is of de TB3 poort op het TM apparaat ook bruikbaar als USB-C 3.1.

Ik zag wel een adapter van TB3 naar USB-C 3.1 maar die kosten 100+ en dat vind ik te gortig.

Bijdrager
    lord anubis

Het, de TM is een week binnen. Duurde even.

Kastje is van Aluminium, maar de voor en achterzijde van kunststof. Echt licht van gewicht. Op zich lekker als je het met de handgreep rondwandel van studio naar studio, maar voelt niet super pro aan kwa stevigheid. Maar om het te vervoeren, doe het dan toch maar in de originele verpakking.

Het lukt mij niet om een SSD in de TM als APFS te formatteren. Moet het eens met een andere schijf proberen, maar had er geen tijd voor. Voor de rest is het een goed apparaat, in samen werking met een TB2 <-> TB3 adapter werkt het zeer goed. Lekker snel, weinig verschil, of eigenlijk geen, tussen de ene interne ssd naar de andere interne. Zeer stil.

Een een oude SSD van 35Gb in HFS als test herkende het eerst niet maar na op het reset knopje gedrukt te hebben direct, werdt wel geformatteerd. Een andere SSD met afbeeldingen in HFS+ werdt direct herkent, zo ook een Windows 10 bootcamp SSD. Kan er ook mee opstarten en werkt toch veel sneller dan via een VM of via een USB aansluiting. Logisch natuurlijk maar toch een flink verschil.

Nu nog een paar schijf sleden 3D printen en kan dan als het moet van schijven wisselen als ik b.v. een complete BU wilt maken ( 1x week ). Kosten €20 excl. verzend kosten maar 3D geprint misschien €1.

Ik gebruik het via een master slave contact doos. De iMac zit in de master en de rest in de slave contact dozen. Bij het uitzetten van de iMac, behoud de TM lang genoeg zijn stroom om de schijven af te sluiten. Helaas als de iMac/master aan gaat, gaat wel heel even het lampje branden van de TM maar gaat verder niet aan. Dus moet het aan knopje even ingedrukt houden om de schijven gelijk te kunnen gebruiken. Vervelend, want ik gebruik 1 schijf voor mijn media, zoals de PhotoLibrary, en als je dan Photo’s opent krijg je een niet gevonden Photo Library melding. Heb dit bij TM neergelegd. Misschien via een FW update. Zag geen Dipswitch hier voor.

Al met al, toch zeer tevreden, zeker voor het geld. Oké een D5 of groter had nog mooier geweest, maar zijn ook mooiere centen.

Inactief
    Anoniem

<p class=”cite”></p>

Ook handig als broodtrommel.

Bijdrager
    lord anubis

Er is geen afbeelding van je intelligente opmerking beschikbaar. ;p

Dus weet niet of het nu grappig is of niet. Nog even afwachten dus.

Trouwens jouw avatar of persoonsgebonden icoon, heeft ook een handvat. Jij ook broodtrommel?

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.