13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    dennis

Terminal Vraag

Ik moet om iets te instaleren even in de terminal iets typen, namelijk :

su

En dan moet ik mijn wachtwoord intypen, maar ik kan niet typen, als ik weer op enter druk dan staat er : Sorry en dan beginnen we weer bij het begin. Er staat bij de instalatie beschrijving dat ik root account enabled moet hebben :?. weet iemand hoe ik dit moet doen??

Bedankt, Dennis.

Bijdrager
    RemiroQuai

Jazeker Dennis…
    Kijk bij Netinfo-Beheer…(in Hulpprogramma’s)
    Vervolgens ga je naar “beveiliging” daar zie je Controleer identiteit staan….doen dus.
    Vervolgens (als je dat nog niet gedaan had) ff een rootwachtwoord instellen en vervolgens rootgebruik inschakelen.

Dat moet het zijn!

Installeer-se :D

Bijdrager
    ElectricCat

Dennis is in feite een gebruiker met privileges om dingen te installeren etc., maar Root is eigenlijk de baas op je computer, Apple heeft dit default uitgezet, om allerlei narigeheid te voorkomen.

Je kan hem aanzetten in /Applications -> Utilities -> NetInfo Manager.app

onder “security” eerst je password invullen, dan enable root user kiezen

nu moet je 2 keer een password invullen, dit is niet je erder paswd, maar dat van Root, wees slim en kies er een met hoofd- en kleine letters en cijfers.

Dit hele gedoe kan ook in de Terminal: typ:
    sudo passwd root en klik op enter, vul eerst je eigen pass in, en dan 2 keer dan nieuwe voor root.

Bijdrager
    dennis

Heej bedankt voor de tips, ik heb nu root ingeschakeld, maar kan nog steeds niet instaleren wat ik wil :oops:
    Ik typ su in.
    Dan komt er te staan : Password:
    Verder kan ik niks doen, weet iemand raad?

tnx, Dennis

Bijdrager
    dennis

Okay, laat maar, op de een of andere manier werkt het nu wel!!

tnx all!!! :wink: Dennis

Bijdrager
    Torz
    ”RemiroQuai”

Jazeker Dennis…
    Kijk bij Netinfo-Beheer…(in Hulpprogramma’s)
    Vervolgens ga je naar “beveiliging” daar zie je Controleer identiteit staan….doen dus.
    Vervolgens (als je dat nog niet gedaan had) ff een rootwachtwoord instellen en vervolgens rootgebruik inschakelen.

Dat moet het zijn!

Installeer-se :D

Je moet daarna wel eerst uitloggen.Opnieuw inloggen het venster vul je bij user, root in en passw. het zojuist aangemaakte passwoord.Dan inloggen zit je in root.Als je hier de terminal opent heb je geen sudo nodig.
    Als je ingelogd bent als gewone gebruiker heb je WEL sudo nodig.

Bijdrager
    michelvdb

met sudo moet je toch maar je admin (beheerder) wachtwoord geven?

Bijdrager
    ElectricCat

je kan als je dat passwd voor Root aangemaakt hebt ook gewoon naar terminal app en dan su naar root zonder uitloggen .

Bijdrager
    Jan-Willem

je kan ipv su ook sudo -s typen en dan je gewone admin wachtwoord

Bijdrager
    Torz

dat stond er ook…
    Als je : man sudo in de terminal typt zie je precies wat het doet en welke parameters extra wat doen.

Bijdrager
    Jan-Willem

He, torz, je hebt een nieuwe avtar!!
    Hoe maak/kom jij aan die coole avtars???

Bijdrager
    Gijs

Ik heb het idee dat jullie het te ver zoeken. Volgens mij weet Dennis niet dat je bij het intikken van je password in de Terminal niks ziet, dus ook geen sterretjes. Je moet het dus blind intypen en dan op Enter drukken. Maar kennelijk is het al gelukt.

Bijdrager
    dennis

Gijs, je kan herderziende worden :wink:
    Eerste keer dat ik wat in het terminal heb getypt, zonder ‘man’ ervoor :)
    Weer wat geleerd he :wink:

Dennis

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.