11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Furbz

Terminal tijdens de installatie

Hoi!

Na De Leeuw geprobeerd te hebben heb ik toch besloten om even terug te gaan naar SL, totdat
    er wat fixes zijn. Verder geen probleem.

Helaas was ik in een experimentele bui en heb ik mijn verse installatie van SL kapot gemaakt,
    door te stunten met het programma Monolingual(o.i.d.). Gevolg: toetsenbord werkt niet meer.

Ik heb per ongeluk de Applekeyboardlayouts verwijderd. Nu zijn die op internet te vinden, maar ja..
    Dan moet je wel bij de map kunnen. Na een start van Linux mint ontdekte ik, dat ik geen acces had tot mijn
    Macintosh HD. (lang leve Filevault).

Ik bedacht me om te kijken of de dvd van SL iets kon bieden, per slot van rekening ‘hoe moeilijk kan het zijn om EEN bestandje terug te zetten’. Nou, schiet mij maar lek!

Weet iemand hoe ik via de terminal acces kan krijgen (mounten) tot mijn HD en dan simple een bestandje
    vanaf mij externe hdd kan kopieren en plakken? “Steve breng Finder naar de installatie!”

Groeten Furbz

Inactief
    Anoniem

Met het commando ‘mount’ ?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Gebruik je Time Machine? Dan kun je na te zijn opgestart vanaf de DVD via het menu je systeem terug zetten vanaf de TM backup. (In the Installer, choose Utilities > Restore System from Backup.)

EN GEEN ONNODIGE TOOLTJES MEER GEBRUIKEN HE?:wink:

Bijdrager
    AppleStef

@hendrik ijzerbroot

Idd geen tooltjes! Hoelang is het lijstje van problemen door van die tooltjes inmiddels al? :crazy:

Bijdrager
    Furbz

Ik wist, dat ik geen tooltjes. Maar het is zo leuk! Beetje kloten, daar leer je van. Toch een goede tip..
    De rede dat ik het via Terminal terug wilde zetten, was dat dit mij uren zou schelen t.o.v.
    Time machine..

Ik had opgezocht dat mount inderdaad het commando is, maar dan..?

Heb van alles geprobeerd, kon er niet bij. Ik ben een Terminal noob…

Bijdrager
    Oppie

Gewoon een herinstall van SL er overheen gooien. Dan heb je weer een juiste Systeemmap. Half uurtje werk.

Bijdrager
    Ir.Bob

De handleiding van een commando vind je met het commando man.

Dus om te weten hoe je het commando mount gebruikt, typ je in ‘man mount’. Daar staat ook vast wel in wat je moet doen met FileVault.

Bezijden de discussie, vraag me overigens sterk af waarom iemand fileVault gebruikt, tenzij je bij de CIA o.i.d. werkt. En hoe het kan dat iemand wel Linux distro’s in huis heeft, maar een Terminal noob is…

Bijdrager
    Furbz

Ik experimenteer graag om zoveel mogelijk te leren, Bob!
    Dus ook met Filevault..

Overigens, Linux heeft een prima GUI, dus terminal is geen must.
    Maar, nu ik toch bezig ben… wordt Terminal mijn volgende didactische ervaring!

Bijdrager
    iep

Er zijn veel meer plaatsen waar encryptie thuis hoort. Met name op laptops ter bescherming van je eigen gegevens omdat laptops een zeer hoog jat-risico hebben. Bij menig bedrijf gaan ze er ook zo mee. Dit heeft ook te maken met de wettelijke verplichting om correct met je data om te gaan. Het bedrijfsleven wordt hier heel wat stringenter op gecontroleerd dan natuurpersonen. Daarnaast vindt een bedrijf het ook niet geweldig als dingen uitlekken naar de concurrent. Denk je eens in wat er gebeurd als je de laptop van een systeembeheerder weet buit te maken waarop hij de nodige documentatie en logins heeft staan. Iedereen heeft wat te verbergen, sterker nog, iedereen MOET verbergen.

Hedendaagse Linux distro’s zijn inmiddels dusdanig n00b-vriendelijk dat je het zonder problemen kunt installeren en gebruiken. Het staat tegenwoordig op gelijk niveau als OS X (gebruiksvriendelijk maar met de volle kracht van een UNIX-achtig systeem). Net als het encryptie-verhaal een grote misvatting die nog steeds de ronde doet. Ik ben het er wel mee eens dat wanneer je een systeem als Linux en OS X gebruikt enige UNIX-kennis zeker op z’n plaats is. Het kan je vaak uit wat benarde situaties halen. Dat hoeft dus zeker geen uitgebreide diepgaande kennis te zijn maar gewoon een paar simpele commando’s zoals man, ls, cd en noem maar op.

Ik zou in dit geval echter ook een herinstallatie over de oude installatie doen. Dat monolingual kan bij verkeerde instellingen overal in het systeem dingen teveel weggooien. Dan blijf je maar aan het fixen wat nogal tijdrovend is. Herinstallatie is het snelste en eenvoudigste. Dat leren van UNIX commando’s e.d. kun je ook wel nadien doen;)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Wat dat laatste betreft: daar zou ik dan een 2e systeem schijf voor gebruiken en niet mijn ‘work station’…

Bijdrager
    iep

Ik niet. De gemiddelde tutorial is nogal basic en houdt zich vooral met tekst manipulatie bezig, hetzij van tekst dat je direct invoert, hetzij tekst in een bestand. Ik zou er wel een aparte map voor aanmaken en me alleen daar in bezig houden. De echt schadelijke dingen behandelt de gemiddelde tutorial niet en vaak moet je daar toch weer Linux voor installeren omdat je dan met Linux specifieke dingen bezig gaat zoals het compileren van een kernel (gebruik dan virtualisatie, dat kan gratis met iets als VirtualBox; scheelt je een hoop gedoe met boot camp en rebooten).

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.