21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    click66

Terminal remove command

Hoi,

Ik heb een map op mijn externe media drive die ik gebruikte voor een soort van back-up. Deze zou ik graag willen verwijderen maar via de finder gaat dit echter niet. Ik heb geen bevoegdheid daarvoor. Nu wou ik via de terminal via sudo het verwijderen en ik krijg dit:

macb:backups box$ sudo rm -r backup
    override r-xr-xr-x box/staff for backup/Users/macb/Pictures?
    override r-xr-xr-x box/staff for backup/Users/macb/Movies?

Zo voor alle bestanden, als ik dan y type krijg ik:
    Permission denied of Directory not empty.

Ik dacht dat ik met rm -r recursief alle directories kon verwijderen?

Alvast bedankt,

Bijdrager
    Edwin

‘sudo rm -fr backup’ is het commando om de gehele directory te verwijderen.

Inactief
    Anoniem

man rm:razz:

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Biker op 14 augustus 2011

\’sudo rm -fr backup\’ is het commando om de gehele directory te verwijderen.

Nee, dat is het niet — sudo is het commando om alles wat volgt als superuser uit te voeren, en rm -f zorgt ervoor dat de vraag “override <permissies> <bestandsnaam>?” niet gesteld wordt.

De makkelijkste manier om dit op te lossen is, vermoed ik, om de info van de externe schijf op te vragen (aanklikken en ?i indrukken) en dan onderin dat venster aan te zetten dat eigendomsrechten genegeerd worden. Dan zou je ook in de Finder de map moeten kunnen wissen.

Bijdrager
    click66

De makkelijkste manier om dit op te lossen is, vermoed ik, om de info van de externe schijf op te vragen (aanklikken en ?i indrukken) en dan onderin dat venster aan te zetten dat eigendomsrechten genegeerd worden. Dan zou je ook in de Finder de map moeten kunnen wissen.

Dan krijg ik dit venster, ik zie niet waar ik het kan veranderen dat hij de eigendomsrechten moet negeren.

Alvast bedankt.

Bijdrager
    click66

De img met url doet het blijkbaar niet. Hierbij de image http://imageshack.us/photo/my-images/33/schermafbeelding2011081.png/

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Heb je Time Machine in gebruik, dat op die schijf z’n back-ups bewaart? Dan kun je inderdaad de eigendomsrechten niet laten negeren.

Probeer anders dit eens in de terminal:

sudo chmod ugo+w -R *<br />
    rm -R *

Wel eerst met cd naar de directory met de backups gaan! Doe je dat niet dan ben je meer kwijt dan je lief is, gok ik …

(De eerste opdracht zet de schrijfrechten voor iedereen aan op alle bestanden en mappen, de tweede verwijdert alles.)

Inactief
    Anoniem

Maar kijk goed uit met de sudo en rm command’s. Voor je het weet maak je een typo en is opeens je hele schijf weg.:evil:

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Daarom ook mijn waarschuwing …

Inactief
    Anoniem

Nu maar hopen dat click66 weet wat ‘cd’ betekent:evil:

Bijdrager
    click66

Hoi,

Jaja tuurlijk weet ik wat cd is :-). Ik heb geprobeert en ik krijg dit : chmod: -R: No such file or directory en ik zit nogtans in de map die moet verwijdert worden waar mappen instaan die nie te verwijderen vallen.

Neen dit is niet mijn time capsule dus het zijn gewoon bestanden die ik er vroeger eens heb opgesleept.

mvg

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Mijn fout, het moet zijn:

chmod -R ugo+w *

Met andere woorden: eerst de opties, dan de permissies.

koen op 16 augustus 2011

Nu maar hopen dat click66 weet wat \’cd\’ betekent:evil:

Daar ging ik wel vanuit, aangezien het eerste bericht in deze thread mij aanleiding geeft te vermoeden dat hij/zij niet een totale beginneling is qua Unix-commando’s.

Bijdrager
    click66

beste,

ik heb het commando uitgevoerd en bij het rm commando krijg ik nog steeds Permission denied. Kan toch echt niet mogelijk zijn dat het niet te verwijderen is?

Inactief
    Anoniem

Dus

<br />
    sudo rm -rf /pad/naar/files/die/wegmoeten/<br />

Werkt nog steeds niet?

Het zou ook kunnen dat de files aan een andere groep toebehoren.

Wat geeft het commando

<br />
    ls -la<br />

In de betreffende directory?

Bijdrager
    iep
    Jakko op 15 augustus 2011

Nee, dat is het niet

Ja dat is het wel. Je legt het nota bene zelf nog uit;) De uiteindelijke werking is dat de directory in kwestie met alle inhoud gewoon weggegooid wordt, dat is waar Biker op doelt. Je leest de zin ietwat verkeerd denk ik.

Het enige wat ontbreekt bij het commando van de TS is de -f. Die -r werkt prima maar hij zal dan alleen lege mappen verwijderen. Als je wat in de mappen hebt staan weigert hij dat. Met de -f forceer je het (daar staat de f ook voor: force) waardoor hij wel die mappen verwijderd. Sudo kan nodig zijn omdat het niet op naam van de huidige gebruiker staat.

Als dit soort mappen niet verborgen zijn kun je het ook vanuit Finder doen. Zet hij ze wel in de prullenbak waardoor je ze weer terug kunt halen als je iets teveel hebt verwijderd. Als je ze definitief weg wil hebben moet je de prullenbak legen. Bij gebruik van rm gooit hij ze direct definitief weg. M.a.w. bezint eer gij begint!. Maar zo werkt alles in de Terminal:)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    iep op 16 augustus 2011

Ja dat is het wel. Je legt het nota bene zelf nog uit;)

Ik zei het op die manier om een verschil duidelijk te maken: tussen met en zonder sudo … Ik heb namelijk de indruk dat heel veel mensen die terminalcommando’s van websites halen, niet doorhebben wanneer sudo wel en niet nodig is.

iep op 16 augustus 2011

Je leest de zin ietwat verkeerd denk ik.

Bewust, ja:)

iep op 16 augustus 2011

Het enige wat ontbreekt bij het commando van de TS is de -f. Die -r werkt prima maar hij zal dan alleen lege mappen verwijderen.

Nee, ook de bestanden erin — omdat de optie -R zorgt dat rm recursief werkt, zullen eerst alle bestanden uit die directory gegooid worden, waarna logischerwijs de directory leeg is en dus ook verwijderd kan worden.

Probeer maar:

$ mkdir test<br />
    $ mkdir test/foo<br />
    $ mkdir test/bar<br />
    $ touch test/foo/bar<br />
    $ touch test/bar/foo<br />
    $ rm -r test<br />
    $ ls test<br />
    ls: test: No such file or directory
    iep op 16 augustus 2011

Met de -f forceer je het (daar staat de f ook voor: force) waardoor hij wel die mappen verwijderd.

Dat is niet de functie van -f in de BSD-versie van rm:

-f
    Attempt to remove the files without prompting for confirmation, regardless of the file’s permissions. If the file does not exist, do not display a diagnostic message or modify the exit status to reflect an error. The -f option overrides any previous -i options.

En bij GNU rm ook niet, zo te zien:

-f, –force
    ignore nonexistent files, never prompt

Bijdrager
    click66

hier het ls -la commando:

macb:macb macb$ ls -la
    total 16
    [email protected] 5 macb staff 264 16 aug 18:00 .
    [email protected] 9 macb staff 264 16 aug 19:23 ..
    [email protected] 1 macb staff 6148 16 aug 19:23 .DS_Store
    [email protected] 4 macb staff 264 16 aug 19:23 Users
    [email protected] 4 macb staff 264 6 jul 2010 __removed

alvast bedankt voor al jullie hulp.

Inactief
    Anoniem

Als je de map __removed wil weggooien, doe je:

<br />
    sudo rm -rf __removed<br />

Werkt dat?

Bijdrager
    iep
    Jakko op 17 augustus 2011

Ik zei het op die manier om een verschil duidelijk te maken: tussen met en zonder sudo … Ik heb namelijk de indruk dat heel veel mensen die terminalcommando\’s van websites halen, niet doorhebben wanneer sudo wel en niet nodig is.

Waarom dit dan niet zo uitleggen? Dan leer je mensen meteen dat ze zorgvuldiger moeten zijn met dingen zomaar copy-pasten.

Nee, ook de bestanden erin — omdat de optie -R zorgt dat rm recursief werkt, zullen eerst alle bestanden uit die directory gegooid worden, waarna logischerwijs de directory leeg is en dus ook verwijderd kan worden.

Mij is dat nooit zo geleerd en ik heb het ook nooit zo opgemerkt in OS X, Linux, FreeBSD, OpenBSD en NetBSD. Ik kreeg altijd de foutmelding die TS ook kreeg voor zover ik mij kan herinneren. Heb het nu net in Lion weer geprobeerd en daar werkt het inderdaad ook zonder de -f optie. Kan natuurlijk zijn dat men inmiddels rm al lang en breed heeft geupdate waardoor die -f niet meer nodig is. Makes me feel old:(

@koen: ja maar die sudo is alleen nodig als jij geen rechten op die map hebt.

Inactief
    Anoniem
    iep op 17 augustus 2011

@koen
    : ja maar die sudo is alleen nodig als jij geen rechten op die map hebt.

Ik ben prima op de hoogte van het gebruik van ‘sudo’. Mijn vraag was dan ook aan de TS gericht, die problemen heeft met de rechten tijdens het verwijderen van documenten.

Bijdrager
    click66

Koen, neen dit werkt helaas niet:(

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.