18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:

Bijdrager
    TamRex

Terminal Comando !?

Moet bij het intypen in de Terminal gebruik gemaakt worden van (onder Shell): ‘Nieuw commando’ om dit uit te kunnen voeren of mag ook rechtstreeks in de (cursor) het nieuwe commando getypt of geplakt worden. Doe ik dat dan staat er nergens opslaan, sluit ik af en hoop ik dat het opgeslagen wordt ! Is dit dan ook zo ??

Bijdrager
    computer space

Een shellcommando is een eenmalige actie net als het dubbelklikken van een applicatie, het verslepen van een bestand, het aanpassen van een bestandsnaam etc. Je kunt het meteen typen achter je gebruiksnaam$.
    Wil je herhaling, dan moet je er een script van maken, en bijvoorbeeld via Applescript bij inloggen laten uitvoeren, of echt als unix cronjob periodiek laten uitvoeren.

Bijdrager
    koen

Driedubbele waarschuwing voor het gebruik van de terminal, zeker als je niet goed weet hoe het werkt.(y)

Bijdrager
    Domtoren

Wat Koen zegt.

En als je dat niet gelooft: sudo rm -R /

Dan krijg je een mooi, schoon systeem:twisted:

Bijdrager
    TBITW
    Domtoren op 02 mei 2014

Wat Koen zegt.

En als je dat niet gelooft: sudo rm -R /

Dan krijg je een mooi, schoon systeem:twisted:

Dit is dus een voorbeeld van een code die je niet moet gebruiken. Hij verwijdert namelijk je complete systeem zonder te waarschuwen.

Bijdrager
    TamRex

Computer space, het gaat om een actie van een programma die bij opstarten uitgevoerd moet worden.

Domtoren, wat bedoel je met een mooi schoon systeem ?

Bijdrager
    Domtoren
    TamRex op 02 mei 2014

Sorry, TamRex, een slecht grapje van mij. sudo rm -r / verwijderd álle bestanden van je harde schijf. Het is een waarschuwing dat je voorzichtig moet zijn met wat je in de terminal typt. Je kunt er erg veel schade mee aanrichten.

Bijdrager
    TamRex

Hahaha Domtoren, Goh… had ik dat nou bijna gedaan

Bijdrager
    TamRex

Onbeantwoord vraagje… hoe bewaar je het meteen achter je gebruikersnaam commando ??

Bijdrager
    Domtoren

In de terminal kun je met de pijltje-omhoog-toets bladeren door je recent gebruikte commando’s

Bijdrager
    TamRex

Ja maar Domtoren, als ik een commando heb ingetypt moet ik dat toch opslaan alvorens de Terminal te sluiten, of slaat die dan automatisch op ?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Je draait een commando maar één keer als je op de returntoets drukt. Als je het terminal venster probeert te sluiten voor het commando klaar is krijg je een waarschuwing, anders sluit het venster gewoon. Je hoeft dus niets (tenzij je commando/programma dat wil) op te slaan.

Bijdrager
    TamRex

Duidelijk!
    Dank.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    TamRex op 02 mei 2014

Ja maar Domtoren, als ik een commando heb ingetypt moet ik dat toch opslaan alvorens de Terminal te sluiten, of slaat die dan automatisch op ?

Een commando wordt uitgevoerd wanneer je het intypt en op de Returntoets drukt: je start er een programma mee op, dat programma doet z’n ding en stopt dan gelijk weer.

Bijvoorbeeld het commando ls: als je

ls

intypt en op Return drukt (probeer maar, in tegenstelling tot sommige eerder genoemde dingen kan dit geen kwaad) zal het programma /bin/ls opgestart worden (d.w.z. het programma ls in de map /bin — die de Finder voor je verborgen houdt, daarom kun je hem niet zien op je computer). Dat programma kijkt dan wat de inhoud is van de map waarin je je bevindt op het moment dat je het start en geeft die inhoud weer in het terminalvenster; daarna stopt ls zichzelf weer en kun je een nieuw commando intypen.

Dit verschilt van programma’s zoals de meeste huidige computergebruikers gewend zijn, omdat die meestal een venster op het beeld zetten en dan verwachten dat je daarin gaat werken. Het is wel te vergelijken met bijvoorbeeld het Archiveringshulpprogramma, dat gestart wordt wanneer je in de Finder op bijvoorbeeld een zipbestand dubbelklikt: het Archiveringshulpprogramma zal openen, het zipbestand uitpakken en dan weer stoppen zonder dat je er verder iets mee hoeft te doen.

Bijdrager
    TamRex

Nogmaals grote dank.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Domtoren op 02 mei 2014
    TamRex op 02 mei 2014

Sorry, TamRex, een slecht grapje van mij. sudo rm -r / verwijderd álle bestanden van je harde schijf. Het is een waarschuwing dat je voorzichtig moet zijn met wat je in de terminal typt. Je kunt er erg veel schade mee aanrichten.

Dit ‘grapje’ is vaker voorbijgekomen. Zullen we even opzoeken of jij dat óók was?

Bijdrager
    iep

Kleine aanvulling op het verhaal van Jakko nog: de uitgevoerde commando’s wordt door de shell automatisch onthouden. Het kent een eigen “history” functionaliteit. Als je een lege regel hebt en je drukt op het pijltje omhoog, ga je terug in de historie. Die historie kun je op diverse manieren bewerken (dat bespaar ik je nu even) maar ook leeggooien. Dat laatste is wel belangrijk om te weten. Ook zit er een max aan de hoeveelheid onthouden commando’s (standaard was deze 200 stuks geloof ik).

Als je daadwerkelijk commando’s wil opslaan om ze vaker uit te voeren dan heb je 2 opties: maak er een script van (is een tekstbestand met de commando’s, je voert dan het script uit ipv het commando) of sla het ergens los op zodat je het erbij kunt pakken als je het weer nodig hebt (denk aan: je hoofd, een document, een wiki, een post-it, etc.). In dit geval is het wellicht handiger om gewoon de webpagina waar je de commando’s vond op te slaan of even een tekstdocumentje te maken waarin je die commando’s vastlegt met uitleg waar je ze voor nodig hebt.

Bijdrager
    koen
    TamRex op 02 mei 2014

het gaat om een actie van een programma die bij opstarten uitgevoerd moet worden.

Wat probeer je precies te doen, heb je daar de Terminal voor nodig?

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.