22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:

Bijdrager
    Psmiles

[OPGELOST] Terminal-code om standaard NL toetsenbord te kiezen?

Ik heb blijkbaar een toetsenbord dat in Amerika is gemaakt, want bij het ’s ochtends opstarten van mijn MacPro wordt vrijwel altijd automatisch ‘Amerikaans’ geselecteerd in Systeemvoorkeuren -> Toetsenbord -> Invoerbronnen.

De optie voor Nederlands toetsenbord moet ik dan weer uit de lijst selecteren en actief maken.

Is er een Terminal-code die dit gedoe voorkomt?
    Dus dat Toetsenbord altijd als Nederlands toetsenbord opstart?

——-

En is er dan toevallig ook nog een code die zorgt dat Toetsenbord altijd in de menubalk blijft staan?

Bijdrager
    Maurits

Voor de standaard taal kan je dit terminal commando gebruiken:

languagesetup

zie http://krypted.com/mac-os-x/quick-and-dirty-language-management-in-os-x/ voor uitleg.
    Dit zal het inlogscherm default bepalen (nu is het de taal/regio die je selecteerde bij de eerste installatie)
    elke gebruiker heeft zijn eigen settings

De optie om de ‘Input Menu’ te laten zien (het vlaggetje) kan je aanzetten in Settings – Users & Groups – Login Options – ‘Show input menu in login window”

Bijdrager
    Psmiles

@Maurits Dank voor je reactie!

De eerste begrijp ik. Net ingevoerd.

“De optie om de ‘Input Menu’ te laten zien (het vlaggetje) kan je aanzetten in Settings – Users & Groups – Login Options – ‘Show input menu in login window””
    Snap ik niet: waar kan ik dat vinden? Ook in Systeemvoorkeuren?

Moderator
    Night

Jep:

 > Systeemvoorkeuren > Gebruikers en Groepen > Login opties:

Bijdrager
    Psmiles

@night Ah, kijk eens aan. Dank voor de tip!

Bijdrager
    Psmiles

Hmm, de code werkt maar voor een paar dagen, gek genoeg. De code zet de systeemtaal naar Nederlands, maar dat was eigenlijk het probleem niet. Het gaat erom dat het toetsenbord altijd Nederlands als Invoerbron kiest.

Dat springt nu steeds naar Amerikaans Engels.

Iemand een oplossing?

Bijdrager
    Ome Kor

Je kunt, bij Systeemvoorkeuren -> Toetsenbord -> Toetscombinaties – Invoerbronnen, een toetscombinatie instellen om (helaas handmatig) te switchen naar een andere invoerbron.

Misschien is dat een oplossing?

Bijdrager
    Franky Mac

Ik heb wat in AppleScript in elkaar gesleuteld, waar een regenachtige middag niet goed voor is. Het script werkt bij mijn MacBook Air met High Sierra, om de een of andere duistere reden echter niet bij mijn Mac onder El Capitan.

Zorg dat je bij invoerbronnen een vinkje hebt staan bij “Toon invoermenu in menubalk”, er moet een klein vlaggetje in de menubalk zichtbaar zijn.

Het script:

set Invoerbron to do shell script "defaults read ~/Library/Preferences/com.apple.HIToolbox.plist AppleSelectedInputSources | egrep -w 'KeyboardLayout Name' | sed -E 's/.+ = \"?([^\"]+)\"?;/\\1/'"

if Invoerbron is not "Dutch" then
    	activate application "SystemUIServer"
    	tell application "System Events"
    		tell process "SystemUIServer"
    			set KeybMenu to (menu bar item 1 of menu bar 1 whose description contains "text")
    			tell KeybMenu
    				click
    				tell (menu item "Nederlands" of menu 1)
    					click
    				end tell
    			end tell
    		end tell
    	end tell
    end if

Open in de hulpprogramma’s map de Scripteditor en plak daar bovenstaande code in. Sla nu het script op als structuur programma
    Plaats dit programma in de gewenste map. Omdat het programma aanpassingen doet aan systeeminstellingen moet het toestemming hiervoor hebben. Dit doe je door bij Systeemvoorkeuren naar Beveiliging en Privacy te gaan. Klik op Toegankelijkheid en vervolgens linksonder op het hangslotje.
    Sleep nu je programma in het panel.

Test het programma (hopelijk werkt het bij jou macOS versie ook).

Voeg nu het programma toe aan je login items.

Bijdrager
    Psmiles

@Ome Kor Bedankt voor je meedenken. Bij mij werkt het niet, omdat ik maar 1 invoerbron heb geselecteerd.

@Franky Mac: bedankt voor deze oplossing. Ik ga het uitproberen en dan laat ik weten of het werkt.

Bijdrager
    Psmiles

@Franky Mac: Helaas, vanmorgen startte de Mac weer op met VS als invoerbron. Ook na nog eens apart toepassen van het Applescript.

Bijdrager
    GoeieDag

Heb je al eens een combo-update, of anders het systeem er opnieuw opgezet? Neem aan dat zoiets het probleem ook verhelpt.

Bijdrager
    Psmiles

@goeiedag Ik zater al wel aan te denken, maar kan ik het systeem er opnieuw opzetten zonder de rest aan te tasten? Moet ik eerst een schijfkopie maken?
    En wat is een combo-update??

Bijdrager
    GoeieDag

Welk macOS gebruik je?
    Voor macOS 10.13: https://support.apple.com/kb/dl1900?locale=nl_NL

Je kunt idd een nieuw OS installeren, en dat gaat altijd met behoud van data en instellingen. En ik neem aan dat je ALTIJD een recente en betrouwbare backup hebt!

Was het probleem altijd al aanwezig, of is het na een tijdje ontstaan?

Bijdrager
    Psmiles

Ik heb MacOs 12.12.6

Misschien nu het. moment om naar high sierra te upgraden.

Hopelijk doet mijn wacom tablet het dan nog.

Bijdrager
    GoeieDag

Dan is deze goed voor jou: Download – macOS Sierra 10.12.6 Combo-update

Het antwoord op de laatste vraag heb ik nog niet gezien. (En ook niet of je een backup hebt.)

Bijdrager
    Psmiles

@goeiedag Het is na een tijd ontstaan.

Ik heb een Time Machine Backup. Maar voordat ik omschakel naar High Sierra, maak ik een kloon van de systeemschijf.

Volgens mij heb ik de genoemde combo-update ook al geïnstalleerd. Ik check regelmatig updates. Maar ik zal het nog eens proberen : )

Bijdrager
    GoeieDag

Het gaat niet om of je die versie hebt; waar het wel om gaat is dat door het draaien van zo’n combo-update er weer bitjes worden goed gezet die soms waren omgevallen…
    Stuur eens een screenshot van jouw genoemde instellingen voor en na de verandering.

Heeft dit trouwens niet iets met die Wacom te maken?

“Na een tijd ontstaan”? Wat heb je gedaan bij de overgang van die tijd? Iets gedownload?
    En als je inlogt na het opstarten in een andere gebruiker, doet het probleem zich dan ook voor?

Bijdrager
    Psmiles

De combo-updatekan niet worden geïnstalleerd omdat “de schijf niet voldoet aan de eisen”. Er is daarna nog een beveiligingsupdate geweest, misschien daarom.

Screenshot van voor kan niet meer ; )

Of het iets met Wacom te maken heeft, denk ik niet want die heb ik al jaren.

Bijdrager
    Franky Mac

Dat je computer opstart met VS toetsenbord kan ik niet verhinderen. De bedoeling van het script is dat dit na het inloggen gewijzigd wordt naar NL, door het script in je login items zetten.

Bijdrager
    Psmiles

@Franky Mac: ik heb je instructies helemaal opgevolgd, maar om een of andere reden werkt het niet. I am sorry.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Kun je niet gewoon het Amerikaans toetsenbord verwijderen bij input Sources van het regelpaneel voorkeuren? (druk op – links onderaan)

Bijdrager
    Psmiles

Ik ben overgestapt op High Sierra, en alle probleempjes zijn opgelost. (Dus @Goeidag de foute bitjes zijn overschreven)

Dank voor alle bijdragen!

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.