12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Chorro

Terminal blijft oude user gebruiken

Goedemorgen!

Zojuist op mijn werk een iMac kunnen overnemen van een vertrokken collega, ter vervanging van de oude iMac die ik heb gebruikt.

De iMac is teruggezet naar herinstallatie van macOS. Dat heb ik doorlopen en met migratieassistent van de oude iMac alles overgezet naar de nieuwe.

Alles werkt als vanouds, echter blijft de Terminal bij inloggen gebruik maken van de naam van de excollega ondanks dat de iMac schoon is achtergelaten en er al helemaal geen account van hem meer aanwezig is op deze Mac. Je krijgt dus de volgende situatie:

Last login: Fri Sep 7 08:16:39 on ttys000
    excollega:~ mijngebruikersnaam$

Hoe kan dit en wat kan ik hier tegen doen?

Bijdrager
    Q-collective

Kijk eens bij de computernaam in de Systeemvoorkeuren -> Delen.

Bijdrager
    Chorro

Ook daar is geen spoor van m’n excollega te vinden, bedankt voor het meedenken!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Voor de dubbele punt staat op een Mac normaal gesproken toch echt de computernaam, als de prompt niet aangepast is.

Bijdrager
    Shmoo

Niet Computernaam maar de Thuismap.

Computernaam is namelijk een combinatie van beide. Bijv. “MacBook Pro van Pietje de Boer” Dat is de computernaam. De Thuismap is dan pietjedeboer en die staat voor de dubbele punt.

Waarschijnlijk heeft hij een computer overgenomen met UserID 501. Dat is een (eerste) Admin gebruiker op het systeem en wanneer je zijn naam aanpast verander je standaard enkel het accountnaam niet de naam van de thuismap. Dit heeft een reden omdat de computer anders tijdens het opstarten niet meer de juiste thuismap terug kan vinden.

Ga maar eens naar Systeemvoorkeuren > Gebruikers en groepen (slotje onderaan openen) en dan rechtermuis op de huidige gebruiker. Geavanceerde opties..

*LET OP! 

Je kunt die naam van je collega niet zomaar veranderen en dan je computer herstarten want dan sluit je je als het ware uit je eigen account. Als je dit wilt veranderen moet je ook op de HD de naam van de thuismap veranderen in precies hetzelfde wat je daar invult. Dus kijk heel erg uit met wat je doet.

Bijdrager
    koen

Even inhaken. Bij mij staat er voor de User ID: 558436941 en de Group: 1339192079

Vreemde nummers. Misschien omdat dit een werk computer is?

Bijdrager
    GoeieDag

Shmoo op 7 september 2018 om 14:30
    Niet Computernaam maar de Thuismap.

Dit niet.

Jakko Westerbeke op 7 september 2018 om 10:57

Voor de dubbele punt staat op een Mac normaal gesproken toch echt de computernaam, als de prompt niet aangepast is.

Dit dus wel.

Bijdrager
    Chorro

Bedankt voor de input! De thuismap staat al op mijn naam. Heb inderdaad eerst een tweede gebruiker aangemaakt met beheerdersrechten, thuismap via terminal hernoemd naar mijn naam en vervolgens via die geavanceerde opties van mijn eigen account het pad naar de nieuwe naam aangepast. Vervolgens dat tijdelijke beheerdersaccount weer gewist. Dat werkt prima.
    Echter staat in de terminal alsnog die naam van m’n ex-collega, waarna ik dit topic heb geopend omdat ik ‘t nu zelf ook echt niet meer weet.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Maar waar staat de computernaam dan nu op in Systeemvoorkeuren → Delen?

Bijdrager
    Buzz

Eens dat het waarschijnlijk de hostname is. Je kan dit ook checken met het terminal commando “hostname”.

Zie ook hier voor verschillende mogelijkheden om het aan te passen (de Sharing preferences is er daar één van): https://apple.stackexchange.com/questions/66611/how-to-change-computer-name-so-terminal-displays-it-in-mac-os-x-mountain-lion

Zoals je daar kan lezen bestaat de mogelijkheid dat de computernaam wordt opgehaald uit de DNS server van het bedrijf. Dat moet je dan even aan de IT afdeling vragen om voor je te wijzigen.

Bijdrager
    GoeieDag

Shmoo op 7 september 2018 om 14:30
    Computernaam is namelijk een combinatie van beide. Bijv. “MacBook Pro van Pietje de Boer” Dat is de computernaam. De Thuismap is dan pietjedeboer en die staat voor de dubbele punt.

Voor de volledigheid: jij beschrijft wat het macOS er in een standaard installatie van maakt. Maar de ‘Computernaam’ kun je naar believen aanpassen, zonder dat dat invloed heeft op de ‘Accountnaam’ of thuismap.

Bijdrager
    Chorro

<p class=”cite”>Buzz op 7 september 2018 om 22:24</p>
    Eens dat het waarschijnlijk de hostname is. Je kan dit ook checken met het terminal commando “hostname”.

Zie ook hier voor verschillende mogelijkheden om het aan te passen (de Sharing preferences is er daar één van): https://apple.stackexchange.com/questions/66611/how-to-change-computer-name-so-terminal-displays-it-in-mac-os-x-mountain-lion

Zoals je daar kan lezen bestaat de mogelijkheid dat de computernaam wordt opgehaald uit de DNS server van het bedrijf. Dat moet je dan even aan de IT afdeling vragen om voor je te wijzigen.

Held!

Via scutil eerst een get gedaan, waarna duidelijk werd dat de hostname niet gedefinieerd was. toen met –set de hostname aangegeven en nu wordt mijn naam ook hier getoond.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.