7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    macpro

[terminal] Bij mij is de hostnaam niet de machinenaam

Al enige tijd heb ik een rariteit als ik terminal opstart:

”Terminal”

Last login: Fri Oct 3 23:35:08 on console
    Welcome to Darwin!
    [cache0200:~] pro%

Hier staat dus dat mijn machine “cache0200” zou heten.
    Maar dat is niet zo! Want de machinenaam is “iMacpro”.

Enig idee hoe dit kan komen en hoe ik het kan terugzetten naar iMacpro?

Bijdrager
    markj

Hier hetzelfde verschijnsel, eMac heette vroeger gewoon “venus”, maar krijg nu:
    [cm58391:~] mark%
    De PB heet nog gewoon “luna” zoals ik hem genoemd heb, ik heb zo’n vermoeden dat het iets met de provider te maken heeft, want mijn eMac zit direct aan het kabelmodem en de PB gebruik ik alleen via airport. Misschien dat van de providers alle bij hun aagesloten computers een andere naam moeten hebben zodat er iets niet in de war raakt en dat terminal deze naam automatisch leest, terwijl in het systeem je computer nog wel gewoon mag heten hoe je wil…maar ja zoals ik al schreef, het fijne weet ik er ook niet van.

Bijdrager
    macpro

Dat van die provider zou best wel eens kunnen kloppen.
    Mijn Macs hangen via een router ook aan een kabelmodem.

Bijdrager
    araminta

Bij de prompt staat bij mij de ‘rendezvous’-naam.

Kijk eens bij sharing wat daar staat..

Bijdrager
    macpro

Computernaam: iMacPRO
    Rendezvous-naam: iMacPRO

Wel heb ik net het volgende ontdekt:
    De hostnaam die bij mij getoond wordt is de naam van de 2e DNS server die ik bij netwerk instellingen heb staan.
    (De 1e die ik heb staan is mijn Draytek router omdat die volgens mij ook als DNS(-cache) kan fungeren en daardoor sneller IP adressen kan ophoesten.)

Bijdrager
    macpro

Tadaaaa!!!!

Ik heb het 1e DNS adres verwijderd, zodat er nu alleen nog maar “echte” DNS servers worden gebruikt.
    Nu staat er bij mij weer netjes [iMacPRO:~] pro%

Bijdrager
    julik

Jouw Mac is altijd bereikbaar met volgende DNS-namen:

localhost

Rendezvous_name.local (bijvoorbeld MyLovelyG4.local, de instelling van Sharing preference pane, ook voor AFP-sharing + local Rendezvous/Zeroconf domain)

client5786903.superprovider.nl – jouw DNS-naam. Als je aangemeld bent bij jouw provider dan heb je de DNS-naam van de provider, en dat is de naam (hostname) je in de Terminal ziet. Als je afgemeld bent, dan ziet je de zelf-ingessteld DNS naam, en deze komt uit Rendezvous.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.