14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    KdR

Temperatuur Macbook Unibody

Hallo,
    Sinds een paar maanden wordt mijn Macbook Unibody (late 2008) erg warm en slaan de fans bij het minste of geringste (bijvoorbeeld het bekijken van een SD YouTube video) aan en draaien ze 6200rpm, waar ze ook niet meer mee stoppen – totdat ik een tijd echt niets meer doe met de MacBook of hem dicht en weer open klap.

Nu is de omgeving waarin ik mijn MacBook gebruik vaak behoorlijk stoffig; zou het probleem een stofopbouw kunnen zijn in mijn MacBook, of kan het ook iets softwarematigs zijn (ik draai nog 10.5)? Hoewel ik geen garantie meer heb vraag ik dit toch even voordat ik ‘m ga openschroeven.

Bijdrager
    RobinProductions

Je ventilator zit gewoon vol stof. Dus openmaken en zuiver maken. Ontaard je wel even aan een van de onderdelen voor je begint met schoonmaken.

Moderator
    unSOUND

En Youtube kijken is altijd een goede methode om je fans voluit te laten draaien…

Bijdrager
    robert1970

Een tijdje Youtubben kost ook veel accuspanning heb ik gezien.
    De accu van mijn MBP15″ midden 2010 was sneller leeg als bij gewoon een beetje surfen en Photoshoppen.

Bijdrager
    KdR

Ja dat weet ik unSound en robert1970, maar de laatste maanden is het wel heel extreem geworden. Als ik gewoon wat rondbrowse, af en toe een filmpje kijk etcetera, draait de fan minstens 80% van de tijd op 6200rpm. Dus het zou goed te maken kunnen hebben met een verminderde fancapaciteit i.e. stof zoals RobinProductions zegt.

Bijdrager
    puchelaar

Bij ifixit.com kan je zien hoe ze de behuizingen open maken. Mijn tip; hou de schroefjes goed gescheiden…;)

Bijdrager
    Matanza

Kijk eens wat de temperaturen zijn onder volle belasting ? Kan je zien met iStat pro. vind je makkelijk via Google.

Mvg,
    Matanza

Bijdrager
    KdR

@Matanza: tijdens gewoon browsen schommelt het zo tussen de 60 en 70 graden (met uitschieters naar 80 bij een YouTube filmpje), tijdens het bekijken van een 720p video in VLC loopt het op richting 90.

en Puchelaar: ik ken iFixit, ga denk ik binnenkort maar eens aan de slag (zodra ik een schroevendraaier heb).

Moderator
    unSOUND

Op zich zijn dat geen schokkende temperaturen hoor…

Bijdrager
    KdR

Het is ook niet zozeer schokkend, maar het lijkt wel alsof de fans continu 6200rpm moeten draaien om deze temperaturen te kunnen halen (al geprobeerd PRAM en SMC te resetten, geen succes…). Dit terwijl ze tot ± een half jaar terug slechts sporadisch aansloegen. Nu is het op het moment nog niet eens zo’n probleem (hoewel ik wel heb gelezen dat het slecht zou zijn voor de fan, maar dat zal wel meevallen), maar als straks het studiejaar weer begint moet ik veel met de MacBook in de bibliotheek zitten en dat kan gewoon niet met het geluid van de fans.

Moderator
    unSOUND

Maar in de bibliotheek zit je als het goed is niet te YouTube-en of 720p MKV’s te kijken… Of je moet een slechte leerling zijn…:lol:

Punt is gewoon dat dat zaken zijn die een processor laten koken, dus slaan de fans aan. Daar doe je niks tegen, en dat is dus maar goed ook.

Bijdrager
    Matanza

De temps zijn inderdaad niet zo schokkend, om niet te moeten zeggen normaal. Ik vermoed dan dat je mac vol stof zit. Heb net de mijne uitgespoten en hij is op merkelijk stiller en koeler. (Heeft 3 jaar stof kunnen vangen)

Via iFixit kan je makkelijk de buttom case er af halen. Meer moet je er ook niet afhalen. Dan met droge lucht (zeer belangrijk! droog!) al het stof weg blazen. Ga zelf ook niet met je mond blazen, doe je je mac mee kapot.

Mvg,
    Matanza

Bijdrager
    robert1970

@Matanza: De processor wordt bij normaal gebruik warm (heet).
    En als ie heet genoeg is en je hebt geen zin in computeren, dan kun je er op gaan koken.
    Zie de 2 filmpjes die ik vond:

http://www.youtube.com/watch?v=7uBNCN6v_gk

Bijdrager
    Dargakis

Inderdaad, uitzuigen en of openmaken en schoonmaken.

Verder:
    “clicktoflash”, safari > safari extensions

Daarnaast behoort een mac, wanneer je niets doet; idle te zijn. Met activity monitor open mag je systeem in feite niet meer dan 1.5-2% processorbelasting hebben. Is dit wel zo, dan is het wellicht een idee om je systeem een keer te sorteren/backuppen en dan (schoon) te herstellen.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.