3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:
    Bijdrager
    jan_vk

televisieopname & handbrake

hallo,
    voor mijn werk in het onderwijs ik maak regelmatig opnames van TV-programma’s. Dat doe ik met een Sony HD-dvd-recorder. De opname brand ik op een DVD, en die rip ik op de Mac met Handbrake. De weergave van dvd’s met televisopnames op de Mac is nogal mager: er zit veel sneeuw en ruis in het beeld. Bij weergave op TV is er geen verschil te zien met de originele uitzending.
    Op zich is dat niet erg: bij projectie met een beamer valt die sneeuw niet op. Maar wanneer ik de clips die ik met Handbrake gemaakt heb, wil editen in iMovie, is het resultaat (met eender welke imovie-instelling) nauwelijks bruikbaar. Om een of andere reden maakt iMovie de gebrekkige kwaliteit van de handbrake-clips nog erger.
    Weet iemand raad? Moet ik een bepaalde instelling zoeken op de dvd-recorder om betere dvd’s te maken?
    groet,
    Jan VK

Bijdrager
    TheBigZ

Er zitten de nodige stappen in je workflow. Je HD recorder neemt op in een MPEG4 variant. Als je een DVD brandt krijgt je een interlaced SD (MPEG2) formaat. Handbrake maakt er vervolgens H.264 van. iMovie converteert dat tijdens import naar AIC.

Je zou het materiaal van de gebrande DVD als uitgangspunt kunnen nemen.

Als het je vooral te doen is om stukjes uit een langere uitzending te knippen, zou je kunnen overwegen om dat met QuickTime Pro 7 (niet X) of met MPEG Streamclip te doen. Dan kun je weliswaar geen vloeiende overgangen e.d. maken, maar misschien is dit voor jouw toepassing al voldoende. Het bronmateriaal wordt dan namelijk niet (of in beperkte mate) aangetast.

Alternatief kun je de opnames downloaden via Uitzending Gemist (indien beschikbaar). Misschien dat daar de kwaliteit beter van is na bewerking in iMovie.

Bijdrager
    jan_vk

Ja, stukjes eruit halen deed ik al met quicktime pro, dat gaat idd goed. Maar heel af en toe wil ik zelf bv een documentaire van een uur kunnen inkorten, editen en dan zijn de overgangen van imovie wel handig. Ik leid uit je antwoord af dat het probleem in de interlacing zit… ik ga eens kijken of ik met Handbrake de interlacing niet kan weghalen.
    alvast bedankt!

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.