13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    whaha

Televisie aansluiten op iMac

Ik heb ooit mijn iMac aangesloten op mijn televisie, maar als ik dan het beeld van mijn iMac weg deed, viel het beeld bij mijn televisie ook weg. Is er een manier of een kabeltje waardoor ik dit probleem vermijd?
    Ik wil geen Apple TV of iets dat daar op lijkt, ik kan al Netflixen en weet ik wat meer via mijn spelcomputers en ik wil dus puur het beeld van mijn computer op mijn televisie weergeven zonder dat het op mijn computer wordt weer gegeven.

Kan dat?
    Zo ja, hoe dan?

Ik heb een 21,5 inch iMac model eind 2012.
    Ik heb een samsung televisie met meerdere HDMI en USB poorten.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Moderator
    Night

Dit zou precies moeten doen wat jij wil:

https://github.com/Eun/DisableMonitor

Bijdrager
    KarelWillem

Volgens mij beheer je daar juist de externe monitors mee.
    Niet je interne scherm.

Moderator
    Night

Volgens de beschrijving kun je beide schermen beheren.

Bijdrager
    whaha

Dus dan kan ik zo’n HDMI-DVI hoe heet het kabeltje er tussen prikken (ze staan praktisch naast elkaar) en dan kan het wel gewoon? Het scherm gaat dan helemaal uit en wordt niet gewoon gedimd?
    Kan ik het scherm dan net zo makkelijk weer aan krijgen zoals ik nu de sluimerstand ongedaan maak? Of moet ik dan via het menu het scherm weer actief maken?
    Ik heb ooit een programma gehad dat dit ook beloofde, maar dat werkte niet zo goed…

Bijdrager
    KarelWillem
    Night op 30 mei 2017

Volgens de beschrijving kun je beide schermen beheren.

Attached monitors ja.

Maar ik roep ook maar wat hoor.:) Misschien kan het wel.

Moderator
    Night

Volgens recensies die ik op internet heb gevonden, zou het inderdaad moeten werken met het interne scherm van een iMac.

After clicking on the download you should have a zip file. Open/extract that and you’ll have a “DisableMonitor” application file. Open that and you should have a monitor icon in the upper right of your screen. You can use that to turn of your iMac’s screen. It worked for me, and I’ve got a late 2009 iMac.

Mocht het alsnog niet werken, dan zijn er nog andere oplossingen, zoals Shades en SwitchResX (die beiden de mogelijkheid bieden een iMac scherm te dimmen).

Bijdrager
    whaha

1. Ik wil niet dimmen.
    2. Ik wil niet gaan klooien met SIP.

Bijdrager
    janbertwedman

Dan doe je het lekker niet…

Moderator
    Night

DisableMonitor dimt niet maar schakelt uit. Voor de rest moet je het maar even proberen, lijkt me, voordat je “ik wil niet zus en ik wil niet zo” gaat roepen.

Bijdrager
    whaha

Echt helemaal uitschakelen? Okay, cool, daar heb ik wel oren naar. Ik zal eens kijken wat voor kabel ik dan nodig heb. Even kijken, ik heb ooit een MiniDisplayPort naar HDMI kabel gebruikt en mijn hardware is hier verder niet veranderd, dus als ik een langere kabel bestel, dan zou ik uit de voeten moeten kunnen.
    Ik laat nog wel weten of het zover is en/of het resultaat naar mijn wens is.

[UPDATE I]

Het is totaal niet naar mijn wens. Ik heb mijn iMac op mijn televisie aangesloten met zo’n MiniDisplayPort naar HDMI-kabel. So far so good. Mijn iMac herkent mijn Samsung HDTV en er is beeld. Het programma Disable Monitor is geïnstalleerd en dit programma is inderdaad capabel genoeg om het beeldscherm van mijn iMac ‘uit te schakelen’. Maar nu komt het:
    1. Disable Monitor schakelt het beeld niet helemaal uit, je kunt nog steeds zien dat er licht van het beeldscherm afkomt, ook al is dit heel summier.
    2. Ik kan met VLC geen beeld meer krijgen als ik een video afspeel, terwijl het geluid wel gewoon werkt. Laat staan dat ik het beeld op mijn televisie krijg.
    3. Op het moment dat ik het beeldscherm van mijn iMac ‘uitschakel’, neemt mijn televisie het beeld over dat ik op mijn iMac open had staan, terwijl ik het zó ingesteld had dat ik een soort van extended desktop had, want ik wilde dus mijn videomateriaal via VLC op mijn televisie weergeven, maar nu kan ik niet eens meer bij de menubalk en moest ik de kabel er uit halen om het beeld op mijn iMac te herstellen.
    Heeft iemand wat tips voor mij? Het is net alsof er voorkomen wordt dat ik het beeld naar een ander apparaat stuur.

Toen ik in het begin van de middag de kabel nog een keer testte, kreeg ik zelfs bij synchrone weergave helemaal geen beeld meer, alhoewel mijn iMac wel van mening is dat er een ander scherm aangekoppeld is. Zouden Apple en Samsung niet goed samen werken? Mijn Samsung printer geeft nooit moeilijkheden…

[UPDATE II]
    Daarnet was iemand hier die me geholpen heeft. Het bleek aan de televisie te liggen, niet aan de iMac. Blijkbaar stond de Samsung televisie op 16:9 terwijl deze op ‘Volledig scherm’ diende te staan. Weet ik veel, ik ben gewend aan plug & play. Enfin, ik ben er nog niet, want er gebeurt nu iets geks: Als ik een filmpje opzet terwijl synchrone weergave is ingeschakeld en ik zet dan via DisableMonitor mijn iMac uit, dan kan ik gewoon het filmpje door kijken op mijn televisie. Als ik dan het beeld op mijn computer weer terug wil hebben, zeg ik tegen DisableMonitor om het beeld van de iMac weer te ‘enablen’.
    Vervolgens gebeurt dat ook, maar staat synchrone weergave uit. Dat zorgt ervoor dat ik dan een soort van ‘extended desktop’ heb, maar dan wel een waarbij het beeldscherm van mijn iMac net het uitgebreide desktop-gedeelte is, waardoor ik niet bij mijn programma’s kan. Nu kan ik dan wel weer via de menubalk en het scherm van mijn HDTV systeemvoorkeuren van het beeldscherm oproepen en de synchrone weergave weer aanzetten, maar dit is nogal een omweg en niet erg gebruiksvriendelijk.
    Ik begin een beetje te snappen waarom mensen vroeger al de voorkeur gaven aan een Apple TV, want dit is totaal niet gebruiksvriendelijk…
    Ik wil gewoon dat synchrone weergave gehandhaafd blijft als mijn iMac op zwart gaat, maar ik denk dat dit niet kan, omdat de manier waarop DisableMonitor werkt, dit niet toelaat. Deze forceert namelijk een kunstmatige ‘uitgebreide desktop’ waarbij het beeld zo donker mogelijk wordt gezet. Helaas zet het programmaatje de instellingen dus niet terug als je het beeld weer op roept.

Kan iemand mij nog volgen?

[UPDATE III]
    Ik denk dat ik eindelijk begin te snappen hoe die uitgebreide desktops werken op macOS. Beetje jammer dat TotalSpaces 2 niet werkt met macOS Sierra. Gelukkig werkt Spectacle wel goed met meerdere beeldschermen.
    Wat ik ontdekt heb, is dat je in systeemvoorkeuren bij het beeldscherm heel makkelijk (maar onzichtbaar als je het niet weet…) kunt veranderen welk scherm het ‘uitgebreide desktop is’ en dat je ook makkelijk programma’s zoals VLC toe kunt wijzen aan specifieke desktops. Dat wist ik allemaal niet. Ook niet aan gedacht om er een handleiding voor te zoeken, ik kwam er uiteindelijk achter dat je die ‘menubalk’ kunt verplaatsen.
    Het scherm uitzetten geeft nog steeds problemen, maar als ik nu een filmpje wil kijken op een groter scherm gaat dat ietsjes makkelijker, dankzij VLC & Spectacle. Ik hoef dan het scherm van mijn iMac niet uit te zetten, wat een stuk gebruiksvriendelijker is. Ik ga dadelijk eens testen of ik nu kan typen achter mijn iMac, terwijl vrienden aan het gamen zijn op mijn HDTV, maar ik gok dat dit niet gaat.
    Mocht iemand nog tips en trucs of linkjes hebben, dan zijn deze nog steeds welkom. Ik zit nog wat te spelen met de instellingen, maar vooralsnog vond ik filmpjes kijken met behulp van een USB-stick makkelijker.

Moderator
    Night

In de VLC prefs zit ook de mogelijkheid om de standaard scherm te dimmen als je een film afspeelt. Dan hoef je nergens meer rekening mee te houden.
    Einde film = alles weer terug naar normaal.

En zet je het uit (zoals bij mij het geval is), dan kun je gewoon op je Mac werken terwijl VLC de film op de TV afspeelt.
    Het voordeel is bovendien, dat het voorkeurenmenu van VLC op de TV verschijnt, ipv op je Mac. Dan kan je er altijd bij.

Bijdrager
    whaha

Schitterend, ook omdat je in het zelfde menu kunt kiezen op welk scherm de video weergegeven moet worden. Nu had ik VLC al toegewezen aan mijn televisie, maar zo werkt het nog net wat beter.
    Bedankt voor de tip!

Vanmiddag heb ik mijn nieuwe set-up ook uitgetest bij het testen van de Pre-Alpha van Fantasy Strike. Ik moest de grafische instellingen wel wat lager zetten, maar ik kon nu met behulp van wat kabels, Dual Shock controllers en een USB-hub deze game ‘op mijn televisie’ spelen. Best tof.

Het komt er eigenlijk op neer dat ik voor de meeste zaken de menu-app DisableMonitor niet nodig heb – gelukkig. Het werkt allemaal anders dan ik gehoopt en verwacht had, maar uiteindelijk werkt het dus wel en daar gaat het uiteindelijk om. Zou hier een WikiHow voor zijn?;)

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.