30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)
  • Q:

Bijdrager
    Saving

Kan Tele2 simkaart niet activeren

Vorige maand heb ik een Duitse iPhone 6s gekocht uit de apple store. Na 2 weken heb ik dit toestel omgeruild omdat, er een vlek in het scherm zat. Nadat het toestel omgeruild was, lukte het niet meer om mijn iPhone te activeren met mijn Tele2 simkaart.(sim niet geldig) De telefoon is nogmaals omgewisseld maar helaas bleef het probleem aanhouden. Apple heeft mij aangeraden contact op te nemen met Tele2. Tele2 heeft mij een nieuw simkaartje gestuurd, maar helaas weer ook dit heeft niet gewerkt.

Vandaag contact opgenomen met Apple care en er werd mij doodleuk verteld dat alleen de grote providers ondersteund worden en tele2 dus niet. Met andere woorden ik kan mijn iPhone niet gebruiken icm mijn huidige abonnement. Terugbrengen is niet mogelijk.

Heb nu dus een iPhone 6s 64GB Space Grey die ik niet kan gebruiken. Lekker is dat dan!

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  Night. Reden: Titel aangepast (ter verduidelijking: ik snap je frustratie, maar je titel was dermate nietszeggend dat ik deze toch maar gewijzigd heb :-)

Bijdrager
    Relight

Lijkt me sterk dat ‘Tele2’ niet ondersteund wordt. Eerst heeft hij toch gewoon gewerkt zeg je?

Vertel eens precies, als je nu de simkaart erin doet, wat hij aangeeft: Kan je überhaupt je pincode invoeren?

Bijdrager
    IGBA

Kijk maar eens hoeveel iPhones je op de site van Tele2 tegenkomt…. https://www.tele2.nl/mobiel/telefoons/

Bijdrager
    bcgraaf

Via de site van versimpel kan je gewoon een 6S bestellen incl Tele 2 abbo. Er zit geen simlock op je toestel ? Probeer anders eens je toestel te herstellen via iTunes.

Bijdrager
    IGBA

Nog iets… Is de simkaart zelf al geactiveerd bij Tele2?

En kijk ook eens in de fora van Tele2 naar topics als deze:
    https://forum.tele2.nl/smartphones-instellingen-184/iphone-4s-micro-sim-tele2-niet-werkend-krijgen-12490

Bijdrager
    Hyrax

In dit geval staat het verkeerde activeringsprofiel op de servers van Apple. Je kunt bij Apple aanvragen dat ze het goede activeringsprofiel koppelen aan je iPhone.

Bijdrager
    Saving

Simkaart is geactiveerd. Gebruik de sim nu in een oude iPhone 5. Het heeft te maken met het profiel dat op de toestellen van de retail stores staan.

Wat er gebeurd is als volgt:

Ik zet de iPhone aan en krijg het bekende Hallo scherm en kan de iPhone gaan instellen.
    Wanneer ik de simkaart in het toestel stop komt de melding: Sim vergrendeld. Plaats een geldige simkaart zonder pincode om de iPhone te activeren. Dan druk ik op ontgrendel en voer mijn pincode in.

Vervolgens de melding:
    het kan enkele minuten duren om uw iPhone te activeren. waarop de melding volgt:

Sim niet geldig
    De simkaart die mometeel in deze iPhone is geplaats is van een aanbieder die niett wordt ondersteund onder het activeringsbeleid dat momenteel is toegewezen door de activeringsserver. Dit is geen hardwareprobleem met de iPhone. Plaats een andere simkaart van een ondersteunde aanbieder in het apparaat of vraag uw aanbieder om de iPhone te ontgrendelen. Neem contact op met Apple voor meer informatie.

Bijdrager
    NielsDam

Een erg vreemd verhaal, weet je zeker dat de nieuwe simkaart al werkt (maw. heb je die in een ander toestel geprobeerd?) Volgens de tele2 site: https://www.tele2.nl/mobiel/sim-only/nano-sim/

Je kunt natuurlijk ook even een KPN prepaid kaartje halen, je iPhone activeren en vervolgens je Tele2 simkaart verwisselen. Of even langs een van de  stores of resellers gaan, die kunnen je vast wel verder helpen.

Bijdrager
    Saving

Hyrax,

Volgens de medewerksters bij Apple support kan ze dit niet aanpassen. Omdat ze geen ondersteuning verlenen aan tele2. Waarschijnlijk omdat ze geen contract hebben met dit soort providers.

Bijdrager
    Saving

Toestel activeren met een ander simkaartje(t-mobile, kpn, vodafone) is geen probleem. Maar plaats ik dan vervolgens mijn tele2 kaartje er weer in, locked de iPhone direct en moet ik weer activeren. Verwijder ik het kaartje weer dan kan ik het iPhone weer gebruiken.

Bijdrager
    bartb112

een vodafone prepaid kost € 2,50

Bijdrager
    GastonM

Ik zie het volgende staan in de release notes van de vandaag uitgebrachte iOS 9.1-update:

“Oplossing voor bug dat bij sommige aanbieders zorgde voor activeringsfouten”

Wellicht eerst even via iTunes iOS 9.1 installeren?

Bijdrager
    brusk

Als je originele toestel geen problemen had met activeren, moet een vervangend toestel die je bij de Genius Bar meekrijgt ook geen problemen hebben. Activeringsprofielen worden overgezet namelijk. Het kan wel even duren bij de kleinere providers, zoals Tele2.

Bijdrager
    Floris

Ik had precies hetzelfde, ik had mijn iPhone 5S toen der tijd gekocht in Sydney, maar deze kon niet geactiveerd worden. Toen diezelfde dag nog even naar dezelfde AS gegaan, en zij hebben er toen een lokale simkaart ingedaan zodat de telefoon kon worden geactiveerd. Nadat de telefoon was geactiveerd mijn hollandsnieuwe simkaart in de telefoon gedaan, en alles werkt. Zelfs als je de telefoon helemaal wist (via iTunes herstellen).

Bijdrager
    Odiebla

Het is bekend dat sommige MVNO’s en partijen als Tele2 (lees: niet de grote jongens, hoewel Tele2 inmiddels behoorlijk groot begint te worden) problemen geven met activatie. De oplossing is a) wachten (na verloop van tijd en dat kan soms een uur duren) activeert de telefoon alsnog of b) er een SIM van een van de grote jongens ingooien, al is het maar een prepaid simmetje (daarna kan je je SIM gewoon weer omwisselen) of c) activeren via WiFi of iTunes. Heeft te maken met het activatieproces waarbij de iPhone de IMSI van je SIM checkt en settings probeert te laden die hij niet kent.

Bijzonder RUK van Apple dat ze nog steeds terugverwijzen naar de operator en je SIM wissels laat uitvoeren, want dat helpt geen hol. Dit is een fout/probleem van Apple en dat moeten ze niet op de operators afschuiven.

Ik werk bij een MVNO die hier ook last van heeft. De europese MVNO’s hebben zich inmiddels verenigd in ‘MVNO Europe’ en gaan samen proberen alle problemen die MVNO’s hebben met Apple (oa iMessage en FaceTime activatie, carrier-profiles, Dial Assist, activatie, etc) gezamenlijk aan te kaarten. Het is te belachelijk voor woorden dat vendors zich nog steeds zo gedragen maar helaas is Apple hier niet de enige in. Ook Samsung is een arrogante kutpartij geworden die niet eens met de MVNO’s wil praten.

Bijdrager
    MacAanZee

Wat is een MVNO??

Bijdrager
    Odiebla

Een Mobile Virtual Network Operator, oftewel een virtuele operator zonder eigen radio netwerk. Tele2 was tot voor kort een MVNO op het T-Mobile netwerk. MVNO’s hebben geen eigen antennes maar vaak wel eigen core apparatuur, eigen centrales, eigen interconnects etc.

Je hebt ook nog SP’s en dit zijn Service Providers, dit zijn partijen die alleen maar een dienst van een ander verkopen maar geen eigen core netwerk (centrales, koppelingen, smsc, etc) hebben. Zo is Ben een SP bij T-Mobile. Niet meer dan een ‘merk’ of ‘label’.

Bijdrager
    GoeieDag

Nou, die MVNO’s mogen zichzelf anders ook wel wat aanrekenen: wel met schreeuwende reclame’s zichzelf aanprijzen als goed en goedkoop, en als het erop aan komt draaien ze je toch een poot uit en is de service meer dan ruk!

Bijdrager
    Odiebla

Lekker genuanceerde reactie, goed bezig:-D

Bijdrager
    GoeieDag

Tja, mijn ervaringen met dit soort bedrijven zijn idd weinig subtiel. Is jouw bijdrage overigens ook niet met ‘ruk’ en ‘kut’.

Bijdrager
    Odiebla

Op het risico van een ja/nee spelletje (en nee, daar ga ik niet in verzanden) wil ik toch even aangeven dat mijn mening over Apple tenminste onderbouwd is met feiten. Het is een feit dat Apple zich bijzonder arrogant gedraagt in dit soort gevallen en klanten van het kastje naar de muur stuurt. Ik heb het zelf ervaren: ik stond aan de Genius bar en mijn toestel met mijn/onze eigen SIM wilde niet activeren. Dan gaat zo’n kwast mij lopen vertellen dat mijn SIM kapot is en dat ik maar contact met mijn Operator op moet nemen. En dan moet ik die beste man gaan uitleggen dat ik de SIM die in mijn toestel zit zelf notabene heb ontworpen en dat ik zo ongeveer elke file op het kreng van a tot z kan uitschrijven en dat het getoonde toestelgedrag toch echt niet het gevolg is van die SIM. Oeverloze discussies heb ik gehad, je wint het niet. Die verfkwasten zitten volkomen vastgeroest in de arrogantie van ‘wij zijn Apple en wij doen het goed’.

Dus ja, ik geloof dat mijn stevige statement over Apple onderbouwd is. Die onderbouwing moet ik bij jou jegens de MVNO’s nog zien. Daarbij zou je je gal dan op een specifieke MVNO moeten richten en niet op ‘de MVNOs’. Dat is net zoiets zeggen als “alle handset vendors zijn kut” en ik kan je uit ervaring zeggen: dat zijn ze zeker niet.

Bijdrager
    NielsDam

En dan moet ik die beste man gaan uitleggen dat ik de SIM die in mijn toestel zit zelf notabene heb ontworpen en dat ik zo ongeveer elke file op het kreng van a tot z kan uitschrijven en dat het getoonde toestelgedrag toch echt niet het gevolg is van die SIM. Oeverloze discussies heb ik gehad, je wint het niet. Die verfkwasten zitten volkomen vastgeroest in de arrogantie van ‘wij zijn Apple en wij doen het goed’.

Sorry hoor, meneertje ‘ik heb de boel zelf ontworpen’, maar ik denk dat je nu even afstand moet nemen en eens moet kijken wie hier nu echt arrogant bezig is. Kennelijk heb jij je werk niet goed gedaan, want andere SIMS werken wel gewoon. Als je gewoon volgens specificatie zou leveren (zoals de grote providers doen) is er niets aan de hand. Het is voor electronica bedrijven geen doen om voor iedere MVNO en SP in de wereld maar weer een software aanpassing te doen, daarvoor wordt er nu eenmaal met standaarden gewerkt. Heeft niets met ‘kut-arrogantie’ te maken maar logisch nadenken. Een besturingssysteem wordt ook niet aangepast aan iedere third party software die niet goed werkt.

En ja, breek me de bek niet open over MVNO’s en SP’s, uiteindelijk heb je (om houw bewoording dan maar te gebruiken) ‘kut’ bereik, ‘kut’ service en onverwachte ‘kut’-kosten. Geef mij dan maar gewoon voor een tientje in de maand extra een provider met een goed netwerk, goede klantenservice en iedere maand maar afwachten of je aan het eind van de maand de loterij van de onverwachte en belachelijk hoge extra kosten hebt gewonnen.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  NielsDam.

Bijdrager
    Odiebla

Onze SIM’s voldoen volledig aan alle 3GPP specs en worden geleverd door een van de grootste SIM fabrikanten ter wereld. Maar daar weet jij als student geneeskunde natuurlijk alles van…. Wel weer om te zien hoe fanboys altijd weer Apple in bescherming nemen en alles aan de hele wereld behalve aan Apple ligt:-)

Het probleem dat Apple met MVNO SIM’s moeite heeft om te activeren komt omdat Apple de IMSI’s van de betreffende MVNO’s niet in hun activatieserver heeft staan, niets meer en niets minder. Het heeft niets met de standaarden van de SIM te maken, het heeft niets te maken met dat elke electronica fabrikant ‘uitzondering’ (welke uitzonderingen heb jij het in hemelsnaam over) voor ons moet maken. Apple wenst alleen met de grote jongens te praten. Je wil niet weten hoe vaak ‘wij’ aan de deur van Apple hebben geklopt met de vraag “laten we nou eens praten over de problemen die er zijn” waarop Apple zegt “Sorry, we hebben een exclusief contract met die en die Operator, we willen niet met je praten”. Andere fabrikanten zoals Samsung roepen dan “hoeveel units ben je bereid af te nemen? Geen? Ok jammer, stik er dan maar in!”. Zo simpel ligt het, je hebt geen flauw idee wat voor schimmig wereldje deze vendors zich bewegen.

En kut bereik bij een MVNO? Dan heeft je MNO net zo’n kutbereik.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  Odiebla.
    • Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  Odiebla.

Bijdrager
    IGBA
    Odiebla op 22 oktober 2015

Het probleem dat Apple met MVNO SIM’s moeite heeft om te activeren komt omdat Apple de IMSI’s van de betreffende MVNO’s niet in hun activatieserver heeft staan, niets meer en niets minder.

Ik wil je best geloven. Maar wat zou dan de reden kunnen zijn dat de ene MVNO wel op die activatieserver staat (Choozze bijvoorbeeld) en de andere (Tele 2) niet? Ligt dat misschien aan hun communicatieve vaardigheden?:wink:

Bijdrager
    Odiebla

Dat is een hele goeie vraag met een technisch antwoord. Niet elke MVNO heeft zoals ik zei een eigen netwerk. Chooozze is voor zover ik weet een SP op het T-Mobile netwerk (en heeft geen eigen core netwerk). Ze gebruiken wel hun eigen SIM’s (die waarschijnlijk door T-Mobile vervaardigd zijn met hun opdruk) en gebruiken vrijwel zeker de IMSI (het unieke nummer dat op je SIM staat) van T-Mobile. Vanuit Apple gezien lijkt het dus eigenlijk gewoon een T-Mobile SIM en die staan in de activatie servers van Apple.

MVNO’s met eigen netwerk zoals Tele2 gebruiken omwille van technische redenen (het eigen netwerk) een eigen IMSI reeks, die dus niet in de activatie server van Apple staat.

Bijdrager
    flierefluiter

Begrijp ik je nu goed dat je eigenlijk zegt dat ik maar beter bij mijn provider kan blijven en niet moet overstappen naar een ‘MVNO’ aangezien ik dan gedoe krijg met mijn iPhone?

Bedankt voor de tip!

Bijdrager
    Odiebla

Nee hoor, dat valt wel mee. Ik heb zojuist mijn nieuwe 6s geactiveerd met onze eigen SIM, geen centje pijn. De problemen die ik vooral zie zijn bij refurbished modellen in de Apple Store en uiteindelijk activeren ze wel: het duurt alleen langer (ik heb ooit 30 minuten moeten wachten).

Daarbij zijn de meeste MVNO’s dus eigenlijk gewoon SP’s en ziet Apple het verschil niet eens. In de praktijk valt het allemaal wel mee voor de gemiddelde eindgebruiker.

Bijdrager
    Saving

Heb zojuist even een video geüpload van het probleem. De IPhone is in het fimpje al geactiveerd met een t-mobile sim, daarna plaats ik het Tele2 sinkaartje. https://m.youtube.com/watch?v=knhLVSRnyiA

Bijdrager
    Odiebla

Yep, bekend verschijnsel. Heb je je telefoon al een half uurtje/uurtje zo laten liggen? Gewoon niets doen en afblijven.

Bijdrager
    NielsDam
    Odiebla op 22 oktober 2015

Onze SIM’s voldoen volledig aan alle 3GPP specs en worden geleverd door een van de grootste SIM fabrikanten ter wereld. Maar daar weet jij als student geneeskunde natuurlijk alles van…. Wel weer om te zien hoe fanboys altijd weer Apple in bescherming nemen en alles aan de hele wereld behalve aan Apple ligt:-)

Het probleem dat Apple met MVNO SIM’s moeite heeft om te activeren komt omdat Apple de IMSI’s van de betreffende MVNO’s niet in hun activatieserver heeft staan, niets meer en niets minder. Het heeft niets met de standaarden van de SIM te maken, het heeft niets te maken met dat elke electronica fabrikant ‘uitzondering’ (welke uitzonderingen heb jij het in hemelsnaam over) voor ons moet maken. Apple wenst alleen met de grote jongens te praten. Je wil niet weten hoe vaak ‘wij’ aan de deur van Apple hebben geklopt met de vraag “laten we nou eens praten over de problemen die er zijn” waarop Apple zegt “Sorry, we hebben een exclusief contract met die en die Operator, we willen niet met je praten”. Andere fabrikanten zoals Samsung roepen dan “hoeveel units ben je bereid af te nemen? Geen? Ok jammer, stik er dan maar in!”. Zo simpel ligt het, je hebt geen flauw idee wat voor schimmig wereldje deze vendors zich bewegen.

En kut bereik bij een MVNO? Dan heeft je MNO net zo’n kutbereik.

Nu spreek je jezelf toch echt tegen: het probleem ligt volgens jou bij Apple (en andere hadrware fabrikanten), maar jouw MVNO gebruikt een afwijkende IMSI. De MVNO veroorzaakt daardoor dus de problemen. Daar hoef ik geen ICT-telecommunicatie voor gestudeerd te hebben om dat te begrijpen;)

Ik begrijp best dat het telefonie wereldje een hel is (kijk maar naar de lobby over roamingkosten) maar als ik  was zou ik ook niet met al die duizenden kleine operators in de wereld rekening gaan houden. En btw, bij KPN heb ik een perfecte netwerkdekking. En alle abonnementsvoordelen bij elkaar nog flink goedkoper en completer uit dan bij een MVNO. Bovendien heb ik nu al meerdere malen meegemaakt in mijn omgeving dat mensen met een MVNO niet bereikbaar zijn terwijl de mensen met een MNO van dezelfde netwerken wel bereikbaar zijn. Maar goed, jij moet je MVNO natuurlijk ook in bescherming nemen:p

Nu weer back on topic: heeft het laten liggen nu geholpen of niet.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.