17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    rolfaalders

Tekstverwerking op de Macbook Pro?

Sinds dinsdag in het bezit van een Macbook Pro.
    M’n eerste ervaringen met Apple. Prima.
    Mooie machine1

Ik had gehoopt Openoffice aan de praat te krijgen, maar helaas:
    .dmg gedownload van;
    http://porting.openoffice.org/mac/2.0.x-intel.html

Deze wel te verstaan:
    OOo_2.0.m151_MacOSXx86_install_en-US.dmg

Ik heb deze geinstalleerd door de applicatie naar de programma map te verslepen. Vervolgens zag ik een voortgangsindicator langskomen.
    Echter, wanneer ik vervolgens de Openoffice icoon in de programmamap selecteer, zie ik wel in de balk bovenaan het scherm “OpenOffice” staan, maar ik kan geen tekstbestanden maken, of openen.
    Wanneer ik een .doc open, gaat dat nog via de Trail-versie van MS Office.

Is het hier al iemand gelukt om OpenOffice op de macbook pro te installeren?

Zijn er andere goede, licentievrije tekstverwerkers voor de Macbook pro (ook voor .doc bestanden) ?

Bedankt

Bijdrager
    Brac

X11 ook geinstalleerd?

Bijdrager
    rolfaalders

Yep….
    Daar kan het dus niet aan liggen.

Bijdrager
    klaus

Je ziet dus wel de menubalk van Openoffice? Kan je dan niet File/New kiezen of iets dergelijks?

.doc documenten zal je even moeten zeggen dat ze in openoffice moeten openen ipv microsoft word. (get info op bestand, en daar ergens aanpassen dat het met openoffice moet openen).

Sleep eens een .doc op het openoffice icoon?

Bijdrager
    lowfi

probeer neooffice eens

Open office maar dan native:)

http://www.neooffice.org/

edit: ik zie dat het er alleen nog maar is voor ppc… weet niet of het met roseta werkt eerlijk gezegd

Bijdrager
    a la Mac

OpenOffice.org en NeoOffice zijn goed maar traag (zeker OOo) en niet écht “native” (het doet constant denken aan Windows). Tenzij “spreadsheets” vereist zijn raad ik iWork aan.

Bijdrager
    rolfaalders

In de downloadsectie van NeoOffice staat expliciet vermeld:

“Due to limited time and funds, NeoOffice will not work on Apple’s new Intel machines. We are working on a version for the Intel machines and we hope to release an Alpha version in the summer of 2006.”

:cry:

Bijdrager
    rolfaalders

Wanneer ik een .doc op het programma-icoon sleep, krijg ik hetzelfde als voroheen: wel de openOffice balk (bovenin) verder helemaal niets.

Bij File staat alleen “use startup-screen”
    Bij edit staat alleen “Edit script”, maar wanneer ik dat selecteer krijg ik een foutmelding over een woordenboek dat niet geschikt is voor het script en “droplet.rsrc kan niet worden geopend. Scripteditor kan geen bestanden met de structuur ‘document’ openen.
    (dit is een melding van de applicatie Scripteditor).

Lijkt toch op een onjuiste installatie.
    Vreemd

Bijdrager
    Cars

Niet gratis, maar toch even melden…

iWork ’06. Voor €79. Valt mee, als je het vergelijkt met Office for Mac. Mooi programma en werkt goed samen met Windows. Er is een review op macned.nl

Wat je natuurlijk ook kan doen, is tweedehands iWork ’05 kopen. Deze is ouder, maar zeker niet slecht! :D

Bijdrager
    a la Mac

Maar op een Intel werkt iWork ’06 een pak sneller in vergelijking met versie ’05…

Bijdrager
    rolfaalders

Het is toch gelukt. Was inderdaad X11 die niet geistalleerd was.
    Ik heb X11 gedownload, maar bij de installatie verscheen steeds de melding dat de installatie niet kon worden uitgevoerd, omdat er al een nieuwere versie van X11 geinstalleerd was, vandaar dat ik dacht dat X11 al geinstalleerd was…
    Echter, nergens was er een spoortje van X11 te ontdekken.

Apple install disc erbij gepakt en de X11 vanaf deze disc geinstalleerd. Wederom niets…
    Echter, via Spotlight gezocht op X11 leverde toen wel en hit op; een package; ook geinstallleerd.
    Vervolgens werkt het prima!

Bedankt voor de tips

:apple:

Bijdrager
    sawtooth
    ”rolfaalders”

Het is toch gelukt. Was inderdaad X11 die niet geistalleerd was.
    Ik heb X11 gedownload, maar bij de installatie verscheen steeds de melding dat de installatie niet kon worden uitgevoerd, omdat er al een nieuwere versie van X11 geinstalleerd was, vandaar dat ik dacht dat X11 al geinstalleerd was…
    Echter, nergens was er een spoortje van X11 te ontdekken.

Apple install disc erbij gepakt en de X11 vanaf deze disc geinstalleerd. Wederom niets…
    Echter, via Spotlight gezocht op X11 leverde toen wel en hit op; een package; ook geinstallleerd.
    Vervolgens werkt het prima!

Bedankt voor de tips

:apple:

Hier nog iemand die OO niet aan de praat krijgt op een Intel Imac.
    waar kan ik X11 downloaden, wat is het en wat doet het?

Bijdrager
    rolfaalders

X11 kun je vinden op de install disc die je bij je MacBook kreeg.
    in de optional installers (of addional installer/packages, weet niet uit m’n hoofd) kun je die vinden onder het kopje Development.

Na deze geinstalleerd te hebben, zoek je in spotlight naar x11.
    Dan krijg je een hit, die installeer je
    Vervolgens installeer je OO (zie link in de eerste post) en vervolgens moet het werken.
    Zo heb ik het gedaan.

Wat x11 is: http://www.apple.com/macosx/features/x11/

Groet

Bijdrager
    sawtooth
    ”rolfaalders”

X11 kun je vinden op de install disc die je bij je MacBook kreeg.
    in de optional installers (of addional installer/packages, weet niet uit m’n hoofd) kun je die vinden onder het kopje Development.

Na deze geinstalleerd te hebben, zoek je in spotlight naar x11.
    Dan krijg je een hit, die installeer je
    Vervolgens installeer je OO (zie link in de eerste post) en vervolgens moet het werken.
    Zo heb ik het gedaan.

Wat x11 is: http://www.apple.com/macosx/features/x11/

Groet

is dit de juiste voor macosx 10.4.6?

http://www.apple.com/downloads/macosx/apple/x11formacosx.html
    bvd.

Bijdrager
    rolfaalders

Bij mijn weten wel, maar tijdens de installatie gaf deze bij mij een foutmelding (zie eerdere posting).
    Heb je de install disc niet, die doet het zeker!

Bijdrager
    sawtooth

nope..heb de dvd niet beschikbaar..

gaat niet lukken dus.

maar werkt OO wel naar behoren? Dus Writer etc. doen het allemaal goed?
    Merk je wel dat het een alpha release is?

Bijdrager
    Dee139

Ik heb hier ondertussen ook OpenOffice aan de praat (op mijn Intel iMac)

Ik heb zelf versie OOo_2.0.rc4.20060408_MacOSXIntel_nl. Een Nederlandse versie dus!

Eerst X11 geinstalleerd vanaf de bijgeleverde dvd en toen OpenOffice geïinstalleerd net als een ander programma (gewoon in map Programma’s gedropt)

Is een release cadidate maar werkt tot nu toe perfect. Blijf hem gebruiken totdat NeoOffice beschickbaar komt voor Intel macs…

Heb alleen maar de lettertypes die in X11 zitten begreep ik. Je schijnt wel lettertypes te kunnen toevoegen maar ik heb nog niet ontdekt hoe dat moet.

Iemand een idee?

David

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.