6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    berndlehmann

tekstverwerking

1
    Onlangs vond ik bestanden uit het jaar ’92 terug. Onder de info-knop lees ik dat e.e.a. te openen zou zijn met een Teksteditor.app. Openen met teksteditor brengt zo iets tot stand: ?WPCe, 8w R R WP_TV96115917WPTVWPC2WPTVWPC2¨»ˆ3
    U WordPerfect….. WP dus. Heeft iemand een idee hoe (en of) ik de originele tekst op de een of andere manier nog boven water kan krijgen?
    2
    Een tweede vraag is of iemand weet hoe ik in Pages zowel eind- als voetnoten kan gebruiken. Ik heb beide nodig en in pages moet ik kiezen tussen die twee. Heeft Mac-word (2008) die mogelijkheid wel?

Bijdrager
    iKweethetbeter

1. Hernoem het document eens naar iets met de extensie .wpd, en probeer het dan nogmaals in te lezen. Het zou moeten kunnen met MS Office for Mac.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    berndlehmann op 08 augustus 2012

WP dus. Heeft iemand een idee hoe (en of) ik de originele tekst op de een of andere manier nog boven water kan krijgen?

Die tekst staat er niet als je met Teksteditor door het bestand kijkt? Met veel tekstverwerkerformaten (maar over het algemeen niet MS Word) is op die manier aan de tekst te komen, hoewel zonder opmaak. Een andere optie is het document openen in Word, dat het waarschijnlijk zal kunnen importeren, maar aangezien je een vraag stelt over Word die aangeeft dat je het niet hebt, is dat niet gelijk een optie denk ik. Maar als je een bekende hebt met Word kun je allicht daaraan eens vragen of je die bestanden mag proberen te openen omdat je zelf de programma’s er niet voor hebt?

Oh, en verkeerde forum:)

Bijdrager
    iep

Je kunt het gratis LibreOffice ook eens proberen. Deze bevat wel goede Wordperfect import filters. Weet alleen niet of dat ook op gaat voor oude WP files uit 1992 (is dat gemaakt met de beroemde WP5.1?).

@hieronder: darn it, I did maar dat hebben we bij dezen opgelost. Wij dank u en zullen ons melden bij de opticien!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.