8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    michiel01

tekstverwerker met standaard tekstblokken (bouwstenen)

Goedemiddag,

Ik ben al het hele weekend aan het zoeken naar een tekstverwerker voor de mac met standaard tekstblokken die ik aan documenten kan toevoegen.

In word voor Windows bestaat die mogelijkheid met “bouwstenen” maar voor de mac heeft word die optie niet. Ook kan ik het niet terugvinden in pages.

Het mag eventueel ook een webapplicatie in de cud zijn.

iemand een idee?

groet,

Michiel

Bijdrager
    koen

Misschien is Scrivener wat voor je ?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Wat bedoel je precies met „standaard tekstblokken”? Stukken tekst die je als een soort knipsels bewaart en in elk willekeurig document kunt plakken?

Bijdrager
    michiel01

Hai Koen,

Scrivener is niet echt wat ik bedoel. Met standaard tekstblokken bedoel ik dat ik veel documenten moet maken, waarin vaak standaard tekst moet komen te staan, maar dat niet altijd dezelfde tekstblokken nodig zijn. Zo heb ik ongeveer 20 tekstblokken, die kunnen variëren. De ene keer bijvoorbeeld tekstblok 1 t/m 5 en een andere keer weer blok 1,6,12 en 18. En ga zo maar door qua variaties.
    Het mooiste zou zijn, als ik die blokken uit een drop down oid kon selecteren en zo een document kon samenstellen.

Bijdrager
    Shmoo

Als ik het goed begrijp heb je dus zo’n 20 prefab teksten die altijd hetzelfde blijven en eigenlijk een soort van Lorem Ipsum opmaak teksten zijn.

Zoek dan eens naar een app die tekst kan vervangen, in OS X zit zoiets natuurlijk standaard maar die optie is erg knullig natuurlijk en niet echt geschikt voor paragrafen met teksten.

Voorbeeld.
    Je typt in een document : (pre1) en OS X maakt er automatisch dit van.

Lorem Ipsum is slechts een proeftekst uit het drukkerij- en zetterijwezen. Lorem Ipsum is de standaard proeftekst in deze bedrijfstak sinds de 16e eeuw, toen een onbekende drukker een zethaak met letters nam en ze door elkaar husselde om een font-catalogus te maken. Het heeft niet alleen vijf eeuwen overleefd maar is ook, vrijwel onveranderd, overgenomen in elektronische letterzetting. Het is in de jaren ’60 populair geworden met de introductie van Letraset vellen met Lorem Ipsum passages en meer recentelijk door desktop publishing software zoals Aldus PageMaker die versies van Lorem Ipsum bevatten.

Bijdrager
    mackerjack

typinator werkt bij mij uitstekend.

Bijdrager
    michiel01

thanx iedereen, hier kom ik een heel stuk verder mee!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    michiel01 op 03 maart 2014

Het mooiste zou zijn, als ik die blokken uit een drop down oid kon selecteren en zo een document kon samenstellen.

En dit is voor OS X? (Je hebt het namelijk in het subforum gezet dat bedoeld is voor OS 9 en eerder.) Voor OS X zou ik zeggen: pak Pages, maak een document aan met de gewenste opmaak en typ daarin al je tekstblokken. Stel dan elk ervan apart in als plaatsaanduidingstekst (menu Opmaak → Geavanceerd → Stel in als plaatsaanduidingstekst, of druk ⌃⌥⌘T in) en bewaar je document als een sjabloon. Op die manier kun je namelijk „blokken” verwijderen door erin te klikken, wat de hele lap tekst in één keer selecteert; een druk op Backspace of Delete volstaat dan om het hele stuk te verwijderen. Dit lijkt me ongeveer net zoveel moeite als selecteren uit een menu of iets dergelijks.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.