10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    forum romanum

tekstverloop bij conversie quark naar indesign

weet iemand me te vertellen hoe ik – misschien door ergens (?) eenheden te veranderen – het verloop van een in indesign geimporteerd quark bestand kan corrigeren?

Ik ben bezig met het maken van een nieuw boek in indesign. Daarin moet een index worden gemaakt die aangevuld wordt met verwijzingen naar een ander boek.

Het oude boek bevat echter geen index! Daarom heb ik nu het oude boek dat in quark was gemaakt geopend in indesign. Ik probeer nu een index te maken voor dit oude boek, en die dan indien mogelijk te importeren in de index van het nieuwe boek.

Maar dan moet de tekst wel goed verlopen anders krijg ik foute paginaverwijzingen!

Dan heb ik nog vragen over de index op zich, maar die post ik wel in een nieuwe vraag…

Bijdrager
    Rudolfo

Ik raad aan om altijd goed te controleren en er niet vanuit gaan dat alles goed gaat.
    Dus eerst opmaken en alles nalopen.
    Printen en nogmaals (laten) controleren.
    Pas na accoord van het binnenwerk de index maken en die ook weer laten controleren en voor accoord laten tekenen.

Bijdrager
    Deskman

De conversie is een huzarenstukje dat Adobe heeft geklaard zonder uiteraard de hulp van Quark te krijgen. Omdat de fontengines heel anders werken is het al heel wat dat het merendeel van de formatering overeind blijft. Garantie heb je echter niet. Er zit niet veel anders op dan het geheel heel goed te controleren.

Ik weet niet of je het hele boek in één document hebt met tekstflow maarals je in ieder geval de diverse hoofdstukken op een nieuwe pagina begint moet je vrij snel kunnen zien of alles klopt.

Bijdrager
    forum romanum

ik denk dat je de vraag niet helemaal bergrijpt, of ik heb het verkeerd uitgelegd: ik open het quarkdocument van een boek dat geen index bevat en al gedrukt is in indesign.

Dit indesign document vertoont verloop t.o.v. het gedrukte boek. Nu wil in indesign iets (wat weet ik dus niet) corrigeren zodat de tekst weer correct verloopt.

Bijdrager
    Deskman

Dus er is een ID document van gemaakt en dat is gedrukt, maar jij bent weer terug bij het XPress document en moet nu zorgen dat het op het gedrukte ID gaat tijken zodat er geen verschil is in paginering tussen jouw ID en het gedrukte ID boek?

Ik zou alles op alles zetten het ID document dat voor het drukken gebruikt is te krijgen. Alles wat je er aan doet is extra werk.

Bijdrager
    Rudolfo

idd
    Plus dat je niet weet wat er nog meer gecorrigeerd is. Misschien hele stukken tekst omgegooid ofzo. Probeer echt het laatste document te krijgen.
    Lukt dat niet dan zit er niets anders op om het hele document na te lopen.

Bijdrager
    forum romanum

… en zo ben ik er zelf voor verantwoordelijk dat er een babylonische spraakverwaaring ontstaat…
    dat komt door de laatste zin
    ik bedoelde:
    ik open het quarkdocument in indesign
    het boek is al gedrukt
    dat staat er ook letterlijk, maar het lijkt net krom nederlands door de zinsnede ‘gedrukt is in indesign’
    maar het boek is gedrukt en ik open het in indesign
    hè hè

dus in volgorde:
    document A = quark (is een van de vier quarkdocumenten in een quarkboek)
    boek wordt gedrukt

ik open document A in indesign, noem dit nieuwe indesign document B
    in document B constateer ik tekstverloop t.o.v. oorspronkelijk document en gedrukt boek

Ik wil nu iets doen in document B om tekstverloop in indesign te corrigeren. (Terug naar quark om daar de index aan te maken vind ik geen optie. Zie mijn vraag over indexen die ik net gepost had.)
    Sorry voor de onduidelijkheid.

Bijdrager
    ScubaMac

het blijft tricky maar ik zou in ierdergeval de multiline composer (paragraph venster) om sinlgeliine composer zetten, dan gaat het waarschijnlijk al een stuk beter!

Bijdrager
    Macteach

tekstverloop is onvermijdelijk omdat InDesign anders (beter) uitvult en spatieert.

Maar, om het tot een minimum te beperken:
    – Single Line composer in InDesign;
    – Check A&U in QXPress (afbreekstreepjes, spatie waarden etc) en neem deze A&U waarden over in InDesign in respectievelijk ‘Woordafbreking’ en ‘Uitvullen…’ . Zet in InDesign bij Uitvullen bij alle 3 de waarden van Glyphs deze op 0%
    – Kies voor aan/afspatieering ‘Metrisch’ (de in het font ingebouwde tabel)
    realiseer je dat af/aanspatieerwaarden in InDesign 5x hoger zijn (heb je in QXPress met -2 afgespatieerd dan zul je in InDesign -10 zien staan, dit is dus dezelfde waarde)
    – Kijk of er afbreekuitzonderingen in je QXPress woordenboek staan, neem deze over in InDesign.

Je tekstverloop zal zo miniem zijn MAAR enig verloop zal er sowieso zijn…

Succes!

Bijdrager
    forum romanum

Dank voor de reacties, ik ga het zo proberen. Het verloop hoeft niet exact gelijk te zijn, maar wel zodanig dat de paginaverwijzingen zoveel mogelijk kloppen. De romptekst heb ik immers niet nodig.

Hebben jullie ook verstand van indexen maken? Kijk dan s.v.p. eens naar mijn post over indesign indexen.

h groet FM

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.