13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    pemsie

tekstkader indesign

Bij het maken van een tekstkader krijg ik een heel groot kader met daarin het kader wat ik wil hebben. Het zit er in opgesloten, in het midden en is niet te bewerken.
    Als ik bij objectstijl eerst ‘geen’ aanklik en daarna ‘basistekstkader’ komt het kader wat ik wil gebruiken tevoorschijn en verdwijnt het kader waar het in opgesloten zat.
    Wie kan mij helpen?

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 jaar, 2 maanden geleden door  Night. Reden: IN JUISTE SUBFORUM GEPLAATST

Bijdrager
    Gemini

Selecteer de “T” in de Toolbox of druk op de T-Toets en trek daarna met je muis het kader.
    Je kunt nu gelijk de gewenste tekst invoeren.
    Op deze manier “weet” InDesign dat het om een tekstkader gaat.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 2 maanden geleden door  Gemini.

Bijdrager
    pemsie

Dat doe ik maar dan krijg ik een kader in een kader.
    Kan ik hier een afbeelding bij doen, dan is het duidelijker

Bijdrager
    Blieper

Klik op ‘Img’ en kies voor bv een screenshot wat je gemaakt hebt en dan op OK drukken;-)

Bijdrager
    pemsie

Dank je!

/uploads/community/0d51adb67d39d86bda15af9482e999e27099d852_95540.png

Bijdrager
    Blieper

Je hebt een inzet in je tekstkader. Even het kader selecteren en dan CMD B dan de inzet op ‘0’ zetten.

Even niets selecteren en dan CMD B doen dan zet je de ‘standaard’ voor een nieuw tekstkader.

Dit is overigens niet standaard, dus waarschijnlijk heb je dat zelf ooit zo ingesteld.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 2 maanden geleden door  Blieper.

Bijdrager
    pemsie

Sorry, CMD B?
    Oh, ik weet het al

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 2 maanden geleden door  Night. Reden: Geen monologen a.u.b. Je kan je post eenvoudig wijzigen en updaten via je avatar

Bijdrager
    Blieper
    pemsie op 28 juni 2017

Sorry, CMD B?

CMD (was vroeger de Apple toets) nu Command toets, naast de spatiebalk:-)

Bijdrager
    niloco

yep command+B. het is je inzet tekstkader…

Bijdrager
    pemsie

Dank je! Volgens mij werkt het. Ga het nog even testen op een andere computer!
    Je hoort van mij!

[edit]
    Het is gelukt! Superbedankt!
    fijne dag!

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 2 maanden geleden door  Night. Reden: Geen monologen a.u.b. Je kan je post eenvoudig wijzigen en updaten via je avatar

Bijdrager
    Blieper
    pemsie op 28 juni 2017

Helaas. De inzet is wel het probleem maar ik krijg een nieuw kader niet met de inzet op 0.

Dat schreef ik ook al, je dient dan juist niets te selecteren en de ‘T’ Tool selecteren en dan CMD B en dan moet je de inzet op ‘0’ zetten, dan hebben alle nieuwe tekstkaders in dit document deze nieuwe waarde.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik denk dat het handig is om even uit te leggen dat in Adobe-software, wanneer je instellingen aanpast terwijl je niks geselecteerd hebt, die instellingen van toepassing zijn op alles dat je daarná doet. Stel je bijvoorbeeld een lijndikte in terwijl er niets geselecteerd is, dan zullen alle dingen die je daarna tekent (kaders, lijnen, enz.) die dikte lijn krijgen. Dit kan heel handig zijn — wanneer je bijvoorbeeld meerdere lijnen wilt hebben met allemaal dezelfde dikte — maar kan je ook heel erg tegenwerken wanneer je niet doorhebt dat je iets ingesteld hebt terwijl er geen selectie was.

Dit gaat voor eigenlijk alles op: de al genoemde lijndiktes, maar ook kleuren, instellingen van tekstkaders, zelfs de voorkeuren van InDesign zelf (sluit alle documenten en pas voorkeuren aan, dan gelden ze in elk nieuw document; maar heb je een document openstaan, dan pas je de voorkeuren alleen voor dát document aan).

Bijdrager
    Blieper

Ook waar, maar als je dan met objectstijlen werkt dan dien je daar ook weer wat van te zeggen, want die zullen dan allen met een ‘+’ komen te staan en dan kun je beter met objectstijlen gaan werken dan kun je alle objecten ook sneller in één keer veranderen.

Zo zei hij ook al dat als hij op de tekststijl klikte dat hij dan wel een normaal tekstkader kreeg, dus ja, het is heel breed om alles uit te leggen ;-D

Hij had ook zonder iets te selecteren dus het ‘basistekstkader’ aan kunnen klikken om de standaard instellingen te hebben.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 2 maanden geleden door  Blieper.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.