16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    riji

Teksteditor: geen keuzemenu bij lang indrukken lettertoets

Ik lees dat als ik in teksteditor een toets lang indruk, bijvoorbeeld e dat ik een popup zou krijgen met keuze uit e met verschillende accenten.
    Bij mij gebeurt er echter niets.
    Ik kan wel met cmd+ctrl+spatie een popup krijgen met een meer algemene keuze.
    Misschien moet ik ergens iets bijkomend instellen?

Bijdrager
    TheBigZ

Hier werkt het (TextEdit in Yosemite). Ik heb er niks speciaal voor aangezet.

Bijdrager
    riji

Eigenaardig, bij mij lukt het niet (noch platte tekst, noch rtf)
    en met die van mijn vrouw ook niet (Yosemite).

Bijdrager
    d.denkers

Deze truc werkt in alle ‘tekst’ programma’s. Dus ook Pages, Mail etc.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Werkt het wel in andere programma’s dan Teksteditor? Zo nee, dan kun je proberen om

defaults write -g ApplePressAndHoldEnabled -bool true

in de terminal in te tikken (of het bovenstaande te kopiëren en plakken) om de optie bewust aan te zetten. Schijnbaar moet je uit- en weer inloggen (of de computer herstarten, maar ik zou uit- en weer inloggen) om dit ook effect te geven.

Bijdrager
    riji

Ik heb de opdracht uitgevoerd, tevergeefs ook na herstarten.
    Wel consequent: in Pages werkt het ook niet.
    Zou het ergens met systeemvoorkeuren kunnen te maken hebben?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Welke toetsenbordindeling gebruik je?

Bijdrager
    riji

Belgisch, met een switch van komma/punt op het numerieke pad (gedaan met Ukelele).

Ik heb intussen verder geprobeerd en het probleem komt inderdaad door dit toetsenbord.

Als ik Belgisch toetsenbord kies werkt de accentkeuze wel.

Ik wil echter absoluut mijn wissel behouden, zodat de komma op het numerieke pad een punt blijft (en met shift dan een komma geeft).
    Ik meen te weten dat die komma verbonden is met het scheidingsteken voor getallen, maar daar wil ik er toch geen punt van maken.
    Ik zal het dan maar zonder de accentkeuze moeten doen zeker?

Bijdrager
    riji

Ik heb er nog eens over nagedacht.
    Mijn toetsenbord definitie is waarschijnlijk op gebruiker niveau aangemaakt.
    Als ik die hernoem als Belgisch zoals het origineel…
    of anders het origineel toetsenbord, wellicht op systeem niveau hernoemen en daar mijn definitie plaatsen en Belgisch noemen zoals het origineel…

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Je kunt altijd nog accenten typen op de oude manier: ⌥e gevolgd door letter voor accent aigu, ⌥` voor accent grave, ⌥i voor accent circonflexe, ⌥u voor trema en ⌥n voor tilde op een QWERTY-toetsenbord, of hoe het dan ook precies zit op een AZERTY:) Door de toetsenbordweergave aan te zetten kom je daar snel genoeg achter.

Bijdrager
    riji

Mijn toetsenbord definitie staat hier:
    MacintoschHD –> Bibliotheek –> Keyboard Layouts

Dit lijkt mij dus niet op user niveau.

Waar staat de originele definitie?

Eigenaardig: als ik mijn definitie hernoem naar Belgisch.keylayout
    dan blijft (enkel) de oude naam verschijnen bij de keuzen in Invoerbronnen (systeemvoorkeuren-toetsenbord).

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dat is inderdaad systeemwijd — de bibliotheek op gebruikersniveau is ~/Bibliotheek.

Wat de naam betreft: ik vermoed dat bij naamconflicten tussen een standaardlayout en een door een gebruiker gedefinieerde layout, alleen de standaardlayout getoond wordt.

Bijdrager
    riji

bedankt Jakko,
    er zal dus geen popup keuzemenu mogelijk zijn bij een zelf gedefinieerd toetsenbord

Bijdrager
    riji

Ik heb mijn probleem kunnen oplossen met het gratis Karabiner app.
    Daar is een instelling voorzien voor België om aan te kruisen als je de komma wilt ruilen voor het punt op het uitgebreide toetsenbord.
    Zo heb ik mijn eigen herdefinieerd toetsenbord kunnen uitzetten en gebruik ik terug gewoon het standaard Belgisch toetsenbord en krijg ik het beoogde keuzemenu.
    Terloops, Karabiner biedt ook een aankruis mogelijkheid om het geluid en/of de lichtsterkte met veel kleinere stappen te verhogen/verlagen; waarnaar ik al een tijdje aan het zoeken was.
    Ik was wel wat bang voor Karabiner omdat het zoveel mogelijkheden biedt, dat fouten zou misschien moeilijk te herstellen zijn.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Het systeemvolume en de schermhelderheid kun je sowieso met kleine stappen aanpassen door ⇧ en ⌥ ingedrukt te houden terwijl je op de volume- of helderheidstoetsen drukt.

Bijdrager
    riji

Ja, ik wist dit, maar makkelijk is anders…

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.