9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    57HenkB

Tekst vervangen door symbool/Griekse letter

Graag zou ik de Griekse letter omega Ω makkelijker/sneller in mijn teksten willen invoeren. Met “Speciale tekens …” is dat wat omslachtig. Nu heb ik in Systeemvoorkeuren=>Taal en tekst=>tabblad “Tekst” (vervanging symbolen en tekst) een item toegevoegd door op “+” te klikken en (o) te laten vervangen door Ω. Deze vervolgens aangevinkt. Helaas doet ie het alleen in de teksteditor, maar niet in Pages. Weet iemand waaraan dit kan liggen?

Bijdrager
    computer space

Gewoon option-Z typen. Al die nieuwe mac gebruikers weten vaak helemaal niet dat ondere iedere letter/cijfer NOG 2 tekens zitten, met option en option-shift.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Als je wilt zien welke tekens je allemaal zo kunt typen, zet dan de toetsenbordweergave aan: door ⌥, ⌘, ⇧ e.d. ingedrukt te houden zul je in dat venster zien welke tekens onder welke toetsen zitten.

Bijdrager
    57HenkB

Dank voor jullie reactie. Echter,

@computer
    space: Al die nieuwe mac gebruikers …? Daarmee heb ik nog geen verklaring waarom mijn actie in de teksteditor wel en in Pages niet werkt.
    @Jakko Westerbeke: Wat de toetsenbord-weergave allemaal kan laten zien weet ik, maar mij gaat het om dat ene specifieke teken. Net zoals je (c) kunt typen met als resultaat het copyright-teken ©.

Bijdrager
    57HenkB

Maar oké, option-z levert een Ω. Dankjewel!

Bijdrager
    sedikit
    Bijdrager
    GoeieDag
    57HenkB op 11 februari 2014

Maar oké, option-z levert een Ω. Dankjewel!

Ha, ik was al verbaasd over je eerdere reactie, maar het kwartje is toch gevallen…:D

Bijdrager
    computer space

Die truc van jou voor © ken ik niet, hier is het gewoon option-G, en option-R voor ®

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Wat de toetsenbord-weergave allemaal kan laten zien weet ik, maar mij gaat het om dat ene specifieke teken.

Dan is mijn vraag: waarom gebruik je het dan niet om te zien of wat je zoekt ertussen zit?:)

Net zoals je (c) kunt typen met als resultaat het copyright-teken ©.

Als je dát wilt, kun je natuurlijk ook een automatische correctie toevoegen — ga naar -menu → Systeemvoorkeuren → Toetsenbord → Tekst, en voeg daar bijvoorbeeld „(o)” toe met als vervanging „Ω”.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.