11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Betinker

Tekst links lijnend aanpassen

Ben tabellen in InDesign aan het opmaken maar de tekst lijnt links niet mooi. Er is een mogelijkheid om dit optisch aan te passen alleen kan ik het niet meer vinden in InDesign.

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 maand, 2 weken geleden door Betinker.
    Bijdrager
    McJohn

Er zijn 2 mogelijkheden (volgens mij):

1) Je gebruikt de “optische uitlijning marge” onder Venster > Tekst en tabellen > Artikel
    Doch, dit geeft niet altijd een “perfecte” resultaat omdat Indesign zelf herrekend.

2) Je plaatst een spatie voor het cijfer dat je optisch beter wil krijgen en je past op die spatie voor het cijfer een negatieve “tracking/reeksspatiëring” toe. Let wel, dit kan voor elk cijfer een beetje anders zijn qua waarde. Indien niet, dan gooi je die spatie in een “tekenstijl” zodat je “on the fly” achteraf de waardes nog wat kan tweaken zodat het globaal zich aanpast.  Ter info (maar mogelijks weet je dit al), die reeksspatiëring vind je dus in je control panel bovenaan net onder de “kerning/spatiëring” waar standaard “Metrisch” of “Optisch” staat.

Extraatje indien interesse hoor: als je écht hardcore Indesigner bent, gooi je je tekst in een alineastijl en stel je er een GREP stijl in.
    Op tekst: ^\s(?=\d)   Waar je dan ook een tekenstijl kunt op toepassen met die reeksspatiëring. GREP staat voor Global Regular Expression Print en wordt vaak gebruikt om patronen te vinden in tekst. Je kan daar zéér ver in gaan en het vergt een beetje oefening en training om het te snappen;

De code zegt concreet: Vind en selecteer een spatie, aan het begin van de alinea ENKEL ALS er een cijfer na die spatie staat.
    ^\s = zoek/vind aan het begin van de alinea een spatie.
    (?=\d) = “positieve lookahead” dat zoekt naar “1 digit” na die spatie.
    Een look ahead/look behind zoekt enkel, maar selecteert dus niet.

OF, om deze extra bewerkingen te vermijden kan je altijd voor een monospace font kiezen dat een proportionele breedte heeft per teken, doch als je opdrachtgever of jijzelf gebonden is aan een bepaald font voor de huisstijl, dan vervalt die mogelijkheid off course. Bij héél veel fonts zijn de tekens niet altijd even breed optisch gezien, zoals in jouw geval (volgens mijn eerste ingeving) Din Pro.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 2 weken geleden door McJohn.
    Sleutelbeheerder
    Night

Keurig uitgebreid en uitermate correct antwoord @McJohn 👍

Alleen qua lettertype sloeg je de plank een beetje mis. Het is nl. de Avant Garde. Kijk bijvoorbeeld maar naar de vorm van het cijfer ‘1’, het kleinere bovenste rondje van de ‘8’ en de taps toelopende vorm van het cijfer ‘5’.

Bijdrager
    McJohn

@Night: Ha inderdaad! Dankje voor de rechtzetting!  Had me wat blind gestaard op de 0… een drukke werkweek vol deadlines en weinig slaap zal aan de basis liggen 🙈. Maar een DTP’er zoals jijzelf en ik, weten dat dit “part of the job” is. ☺️

Sidenote voor de topicstarter: Wat je wel hebt bij die techniek is dat de cijfers 0 dan wel niet mooi onder elkaar staan als je ze onder elkaar gaat vergelijken, en dat kan dan op zich weer storend zijn. Het is dus een keuze dat je zal moeten maken. Je kan onmogelijk na het eerste cijfer extra ruimte maken om dat te fixen, want dat smoelt voor geen meter. 😉

Bijdrager
    Betinker

Dank McJohn. Nr 1 bedoelde ik maar ik ga voor jouw voorstel nr 2!

Bijdrager
    McJohn

Geen probleem! Succes! Zeker eens die GREP proberen, dat is een killer-feature wat veel mensen die met Indesign aan de slag gaan niet kennen of niet durven kennen wegens de codetaal, maar eens je het nut daarvan inziet, wil je niks anders meer,… kan je een boel tijd/werk besparen soms.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

weet niet wat je aan het doen bent maar bij “getallen opmaken in tabellen” denk ik niet aan links lijnen. Eerder rechts als de getallen, zoals in jouw geval, lopen van kleiner dan 100 tot groter dan 100.

Of, je lijnt op de decimaal als je getallen achter de komma hebt.

In ieder geval, Dit:

45

58

60

124

89

130

Is gewoon niet erg logisch, omdat je tientallen in één verticale lijn zet met honderdtallen, en eenheden met tientallen.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 1 week geleden door EagerB0bNerd.
    Bijdrager
    Betinker

Met name 90, 200 en 240 vind ik niet mooi uitgelijnd

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 1 week geleden door Betinker.
    Bijdrager
    EagerB0bNerd

OK, waarom laat je dat dan niet gelijk zien?

in dit geval zou ik centreren op de X (en zeker niet links, ziet er niet uit)

Verder is het goed om je een beetje te verdiepen in het gebruik van de  juiste cijfers

Bijdrager
    Betinker

Nieuwe klant wil de huisstijl met de Avant Garde zo  houden dus dat is geen optie. Lijnend op de x vind ik niet mooi omdat andere kolommen in catalogus op dezelfde pagina’s wel links lijnend zijn

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, dat kan echt niet, op die manier links lijnend. Dat is vreselijk.

Inderdaad uitlijnen op de X. Dat is de enige manier waarop je rust in die kolom krijgt.

Dat ziet er alsnog vergeleken met andere links-lijnende klommen mooier uit dan dit.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.