12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    dame.blanche

tekst in Photoshop CS doet vreemd

Ik heb een raar probleem in Photoshop CS. Ik vind geen oplossing hier op’t forum (gewoon omdat ik niet weet hoe te zoeken).
    Maar als ik een tekstlayer verplaats, blijft er altijd een deel van de tekst op de oorspronkelijk plaats staan. Of wordt de verplaatste tekst maar half weergegeven…

Voorbeeld:

Op de bovenste lijn stond de tekst oorspronkelijk, die heb ik dus verplaatst naar de onderste lijn…
    Het document herstelt zich wel zo gauw ik iets anders heb gedaan, maar het is gewoon enorm vervelend…

Wat moet ik doen om dit te verhelpen?

THX!

Bijdrager
    marloez

ik denk dat dat een geheugenprobleem is, PS heeft dan moeite met de juiste weergave.
    Ik neem tenminste aan dat het weg is als je er bijvoorbeeld even een venstertje overheen sleept ofzo?

Bijdrager
    dame.blanche

Uhu, het is alleen maar zo als ik er echt met die layer bezig ben… Eigenlijk is alles correct, alleen het ‘uitzicht’ niet…
    Kan ik ergens dat geheugen herstellen?

Bijdrager
    marloez

je zou iig wat talen kunnen uitzetten bij :apple: ‘i’ op photoshop, dat scheelt wel in snelheid. Maar of het je probleem oplost weet ik niet, in het ergste geval moet er meer RAM in je computer:)

Bijdrager
    walterb

Dit gaat niet over met meer geheugen, vermoed ik. Het zou eventueel door anti-alias uit te zetten misschien sneller gaan, maar dit is typisch een ‘opbouw’-probleem, het scherm-font moet worden opgebouwd en in photoshop gaat dat anders dan in bv indesign. Wat je ook kan proberen is even de hulplijnen aan en uit zetten bv, dan dwing je scherm-heropbouw.

Bijdrager
    Leander

Katleen,

Je kan even kijken bij Preferences > Memory & Image Cache
    (Instellingen staan bij mij op Cache Level 6 en 70% memory, herstart Photoshop na een wijziging)

Verder zou je het cache-geheugen kunnen opruimen: menubalk > edit > purge (wordt ie sneller van wanneer je langdurig hebt gewerkt).

Ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen.

Bijdrager
    Freek.

Ik heb thuis hetzelfde probleem waarbij de oplossing van Leander niet werkt. Op het werk heb ik het probleem niet.

Verschillen thuis/werk:
    -thuis: G5 DP 2.3, 2,5GB geheugen, 2x 250GB HD intern (opstartschijf ± 210GB vrij), Photoshop CS1
    -werk: G5 DP 1.8, 4GB geheugen, 160GB HD (130GB vrij), Photoshop CS2.

Conclusie: Systeem thuis is sneller maar heeft iets minder RAM en nog Photoshop CS1. Dus meer RAM nodig of CS2. Waarschijnlijk dat laatste… Slordigheidje in CS1.

Bijdrager
    dame.blanche

@ Marloez: talen stonden allemaal al af & RAM is 512…:(

@ walterb: hulplijnen aan/uit helpt niets… , waar vind ik de anti-alias? :oops:

@ Leander: bij mij is de Cache Level 4 & 50% memory, moet ik deze veranderen naar jouw instellingen? het cache-geheugen opruimen heeft alvast niet geholpen…

@ FreekMac: dit is mijn computer:
    Computernaam: iMac G5
    Computermodel: PowerMac8,2
    Processortype: PowerPC G5 (3.1)
    Aantal processors: 1
    Processorsnelheid: 2 GHz
    Maar het rare is dat ik daarvoor er nooit last van heb gehad… En heb de laatste weken ook niets geïnstalleerd gehad…

Er gewoon mee leren leven zeker?

Alvast bedankt allemaal!!!
    :kiss:

Bijdrager
    dame.blanche

aanvulling: Leander, nu heb ik jouw instellingen & nu werkt het weer als een pareltje! :lol: Even voor de lol: wat willen die instellingen juist zeggen (maw gaan ze gevolgen hebben op andere programma’s)?

Jeuj!

Bijdrager
    MacBeer

Katleen, 512 mb is weinig, zeker voor beeldbewerking. Als je meer programma’s draait en ook nog bezig bent in een HR bestand dan kan je dit soort weergaveproblemen tegekomen.
    Ik raad je in ieder geval om een reepje van 1 gigabyte aan RAM bij te pricken.
    Je iMac is een topmachine voor dit soort werk. Alleen is ‘ie een beetje gehandicapped omdat hij maar weinig RAM heeft.

(overigens moet je ook nog eens 128 Mb van die 512 Mb af trekken, dat is namelijk gereserveerd voor OSX. De rest verdeelt het os over de programma’s. OSX kijkt beheert het geheugen automatisch en geeft hierdoor Photoshop meer RAM als het dat nodig heeft. Maar als je veel programma’s ernaast open hebt staan dan valt er minder aan Photoshop te geven.)

Bijdrager
    Leander
    ”Katleen”

…nu heb ik jouw instellingen & nu werkt het weer als een pareltje! :lol: Even voor de lol: wat willen die instellingen juist zeggen (maw gaan ze gevolgen hebben op andere programma’s)?

Met een goede instelling kom je een heel eind in ’t leven…:lol: …geen idee wat mijn instelling is, maar ’t werkt.:P

Nee even serieus,
    Cache is tijdelijk weggeschreven informatie in de vorm van een soor buffer. (Een image cache is dus een soort van beeldbuffer).

Memory 70%: dit geeft het maximaal toebedeelde beschikbare gedeelte van je RAM (=werkgeheugen) aan.
    Ik vermoed dat Photoshop dit automatisch regelt in overeenstemming met de aanwezige geheugencapaciteit.
    Bij mijn G4 staat er bijvoorbeeld: beschikbaar RAM: 1471 MB en 70% daarvan is 1029 MB.
    Dus Photoshop mag bij mij ruwweg 1 GB gebruiken uit totaal 1,5 GB aan werkgeheugen.

De twee instellingen hebben betrekking op Photoshop’s functioneren. Omdat je beperkt geheugen hebt (512 is inderdaad nogal weinig voor grafisch werk) zou ik programma’s afsluiten die je niet gebruikt om zo geen onnodig geheugen te verbruiken. Wanneer je merkt dat andere programma’s minder vlot draaien, sluit dan Photoshop af.

Algemeen geldt, dat hoe meer ‘ruimte’ Photoshop aan RAM heeft, hoe vlotter en soepeler het draait. MacBjorn heeft een goede tip gegeven.
    Wanneer Photoshop niet genoeg geheugen heeft, bijvoorbeeld wanneer jij een foto van 800 MB zou gaan openen op jouw Mac, dan wordt die informatie tijdelijk naar de harde schijf geschreven. Dit wegschrijven naar ‘Scratch disk’ werkt sterk vertragend. Maar ja, zonder dat denkbeeldige ‘virtuele’ geheugen had je überhaubt nooit zo’n grote foto kunnen openen op jouw Mac met 512 MB RAM aan boord. Bij ‘Voorkeuren’ kan je de keuze van je scratchdisk instellen.

Bijdrager
    dame.blanche

Bedankt MacBjorn & Leander! Ik heb weer heel wat bijgeleerd!

:kiss: :bigsmile:

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.