20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:

Bijdrager
    diederik

tekst doorlopen in kolommen

Ik zit met een pagina opmaak in twee kolommen.
    Hoe kan ik tekst in het eerste kolom laten lopen zodat automatisch de tekst doorloopt in het tweede kolom als de eerste vol is?
    Of kan dat gewoon niet?

Bijdrager
    Syndic

Eerst ff een paar vragen:

1. Met welk programma werk je
    2. Werk je met <div> of met tabellen…

Hoe kan ik tekst in het eerste kolom laten lopen zodat automatisch de tekst doorloopt in het tweede kolom als de eerste vol is?

Naar mijn weten kan dit zowiezo niet :roll:

Bijdrager
    diederik

Ik werk in bbedit
    het het maakt me niet zoveel uit hoe ik de pagina ga op maken in tabellen of in divs. Wel heb ik ervaring met tables en veel minder met divs.

As het zowiezo niet kan heb je dan wat aan deze antwoorden?

Bijdrager
    KarelWillem

Zowel in InDesign als in XPress is dit (natuurlijk!) mogelijk.

Je kunt dit instellen op je basispagina of gewoon op de pagina zelf.

Kolommetjes aanmaken en tekstdoorloop aanklikken (in XPress met het ‘kettingsymbool’ en in InDesign door het aanklikken van het ‘doorloopvakje’ onderin).

Simpel as that…

Bijdrager
    Syndic
    ”diederik”

As het zowiezo niet kan heb je dan wat aan deze antwoorden?

Eigenlijk niet… mijn volgorde van vragen klopte niet echt :D

Maar wat jij wilt kan alleen in XPress of Indesign of een dergelijk opmaakprogramma…

Bijdrager
    diederik

Ik stel de vraag natuurlijk wel bij het forum “web ontwikkeling”
    Dus mijn bedoeling is om een twee kolommen web pagina te maken.
    Dus lijken mij xpress of indesign niet aan de orde, dan kan ik het ook handmatig doen in bbedit.
    Hoewel.
    In xpress en indesign kan ik wel gelijk zien waar tekst van het volgende kolom begint.
    Begrijp ik goed dat html, css, php dit niet kunnen?

Bijdrager
    KarelWillem

Freeway gebruiken!

Dan heb je èn een web-opmaak-programma èn je kunt gewoon tekst opmaken als in XPress, dus inclusief kolommen.

Bijdrager
    diederik

freeway klinkt eng gooit zoiets niet al je code door de war?
    wel een goede tip!

Bijdrager
    Syndic

Dus als je in Freeway een 2 koloms structuur maakt en vervolgens verklein je je browservenster, je text in de linkerkolom dan gaat verspringen naar je rechterkolom?

Lijkt me stug…

Bijdrager
    WebJ

Leuk dat je deze vraag stelt diederik. Ik was er zelf ook al naar een tijdje opzoek. Mijn eigen ‘research’ hiernaar op internet heeft echter weinig opgeleverd.

Bijdrager
    diederik

vandaar WebJ:wink:

Bijdrager
    tennapel

Zoek het in de combinatie van PHP en HTML, waarbij je met een functie in PHP bepaalt welke tekens in de ene kolom en wekke tekens in de andere kolom komen.

De International Harald Tribune ( http://www.iht.com/ ) doet zoiets.

Het is nog niet mogelijk om de tekst te laten verspringen van de ene naar de andere kolom als je je browservenster van grootte laat veranderen. Theoretisch moet het met de DOM kunnen, maar dat wordt zeker niet breed ondersteunt door browsers.

Bijdrager
    diederik

bedankt allen
    Het verspringen bij venster vvergroting/kleining zou wel heel erg mooi geweest zijn.

Ik denk dat ik het maar met de hand ga doen!:evil:

Bijdrager
    iBert
    ”diederik”

freeway klinkt eng gooit zoiets niet al je code door de war?
    wel een goede tip!

Freeway schrijft zoals elke andere visuele editor rotcode. Webdesign is in mijn ogen allereerst zelf (X)HTML en CSS fatsoenlijk onder de knie krijgen, en niet klikken, slepen en properties aanpassen.

Bijdrager
    WebJ

Ik weet niet of het precies duidelijk is waar ik research naar heb gedaan.
    Je includeert een tekst bijvoorbeeld informatie.php in een div.
    Een php-code splitst de helft van de tekst om naar een linker kolom en de andere helft naar een rechterkolom (net zoals in een krant).

Bijdrager
    diederik

ja ik hoor nu net:
    “Natuurlijk han je mat php de tekst op splitsen in twee keer de aantal woorden of letters”
    ok dan
    maar hoe?

Bijdrager
    rvanheukelum

Iedereen schijnt te vergeten dat de software (net als de hardware) in dienst staat van het product: in dit geval een website. Dus als iemand zich op de borst wil slaan dat hij alle code -hopla- in BBEdit klopt: leuk knul. Iemand anders werkt in Dreamweaver: Wow geweldig joh! Of zelfs Golive: tjonge … helemaal zelf? Of Softpress Freeway … maar jongen, waarom? Je kunt toch ook gewoon moeilijk doen, net als wij?

Leuk, leuk leuk. Freeway wint al drie jaar achter elkaar de Macuser Awards, Dreamweaver heeft eindelijk CSS ontdekt (ja,ja, ik weet het) en GoLive komt terug op spoor. Maar de vraag was (correct me if I’m wrong): kun je tekstkolommen dusdanig koppelen dat de tekst doorloopt. Ja dat kan. Met Freeway.

Bijdrager
    bruno

Of in flash;) externe tekst inladen in 2 kolomen d.m.v. maskers:) Eigenlijk 1 kolom van b.v. hoogte 100×1000 px in een mc –> 2 mcees op je stage. eerte plaatsen op 0-0 de onderste 500 px maskeren tweede mc plaatsen op 160–500 en bovenste 500 px maskeren.:)

Bijdrager
    diederik

Met bbedit klop ik alleen code in een document en mezelf niet op de borst!

Bijdrager
    iBert
    ”R_van_Heukelum”

Iedereen schijnt te vergeten dat de software (net als de hardware) in dienst staat van het product: in dit geval een website. Dus als iemand zich op de borst wil slaan dat hij alle code -hopla- in BBEdit klopt: leuk knul. Iemand anders werkt in Dreamweaver: Wow geweldig joh! Of zelfs Golive: tjonge … helemaal zelf? Of Softpress Freeway … maar jongen, waarom? Je kunt toch ook gewoon moeilijk doen, net als wij?

Leuk, leuk leuk. Freeway wint al drie jaar achter elkaar de Macuser Awards, Dreamweaver heeft eindelijk CSS ontdekt (ja,ja, ik weet het) en GoLive komt terug op spoor. Maar de vraag was (correct me if I’m wrong): kun je tekstkolommen dusdanig koppelen dat de tekst doorloopt. Ja dat kan. Met Freeway.

Ik gaf antwoord op een gestelde vraag door de auteur, namelijk of Freeway de code niet verknoeit: Inderdaad, dat doet hij. Wanneer ik volgend jaar ga solliciteren bij een multimediafirm na afgestudeerd te zijn zal ik niet veel succes oogsten indien ik vertel dat ik niet weet welke code er achter zit, maar wel kan klikken en slepen in bv. Dreamweaver. Gebruiksgemak staat los van kwaliteit van de code, niet?

Als je in BBEdit iets in 5 regels kan, terwijl Dreamweaver of Freeway of welke visuele editor dan ook hier 10 of meer regels ongestructureerde code voor nodig heeft, dan noem ik dat een aardige winst. En enkel daarop gaf ik antwoord, meer niet.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.