14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    roy2

Tekentablet

Welke tekentablet van “Wacom intuos pro” large of medium of alternatief om wekelijks werkjes te maken voor school op Autocad en powerpoint op iMac?
    Dank,
    Roy

Moderator
    Night

Wacom blijft kwalitatief natuurlijk een van de betere tablets, met name door hun goed doordachte software en drivers. Je moet met het kiezen van de maat echter wel rekening houden met de resolutie van je scherm.

Meer info over het maken van de juiste keuze vind je hier. Maar de diepte van je portemonnee blijft natuurlijk altijd de doorslaggevende factor.

Bijdrager
    roy2

Bedankt Night, ik ga dus voor de Large, momenteel werk ik met iMac 21″ maar later ga ik voor de 27″

Moderator
    Night

Alvast veel plezier met je aanschaf!(y)

Bijdrager
    Shmoo

Koop deze dingen tweedehands op Marktplaats pf waar dan ook. Nooit nieuw kopen want ze zijn ondanks de kwaliteit niet het aankoopbedrag waard + Wacom heeft zo nu en dan een Canon-actie waardoor je zo’n Wacom Intuos Pro (large) gratis cadeau krijgt bij de aankoop van een professionele Canon camera. Op dat moment zie je veel mensen die het ding op Marktplaats verkopen omdat ze er niet mee kunnen werken. Met Black Friday in het vizier zou ik dus even goed opletten.

Bijdrager
    roy2

Bedankt Shmoo, ik zal daarmee rekening houden en nog even afwachten, weet je toevallig wanneer die actie van Canon er is?

Moderator
    Mac Daddy

De large zou ik niet zo snel kiezen. Ik heb 2x 25inch 1440p schermen en een intuos pro medium. De wacom werkt zo dat het oppervlak van je beeldscherm ook het oppervlak van je tablet is. Ik heb mijn tablet op 1 scherm als werkvlak staan en met een knopje op de pen kan ik switchen naar de andere. Als ik dat niet zou doen, dan zou ik een heel smal en lang werkveld krijgen.
    Maar ook bij een large moet je daar dus rekening mee houden. Als jij linksboven een menu wil open klikken en je wilt daarna naar rechtsonder, dan moet je die afstand dus op je tablet met je arm ook afleggen. Een hele dag daarmee werken, kan dus vermoeiend worden.

Aan de andere kant werk jij met CAD en ik weet dus niet of daar nog iets speciaals bij komt kijken, waardoor een grotere beter zou zijn. Maar ik weet wel dat de wacom een precisiemodus heeft. Heb ik ook ingestelds. Dan is het tablet werkoppervlak maar een deel van je beeldscherm. Het deel waar op dat moment de cursor staat. En dan kan je even veel preciezer werken. En dat soort instellingen en meer kan je allemaal per applicatie instellen.

Als je bij iemand een large of medium kan testen, zou ik dat zeker doen. Maar een large is erg groot en ik vind de medium het ideale formaat.

Moderator
    Mac Daddy
    Shmoo op 19 november 2016

Nooit nieuw kopen want ze zijn ondanks de kwaliteit niet het aankoopbedrag waard.

Dat is jouw mening schmoo.
    Over de prijzen. Kortingsacties in de gaten houden is zeker slim, maar kijk ook een op tweakers.net naar de pricewatch. Het verschil in prijs per winkel kan nogal groot zijn namelijk.

Bijdrager
    Shmoo

Zeker is dat mijn mening..

Ik heb het ding ook niet voor niets weggedaan omdat het beneden elk niveau was wat ik er van verwachte voor die prijs. De prijzen van Wacom zijn zo hoog omdat ze bijna geen concurrentie hebben niet omdat het prijs/kwaliteit verhouding is.

Op de site van Wacom hebben ze het ook over touch swipe en zoom.. Allemaal leuk en aardig en het zoomen werkt wel. Maar goed, dat is ook een van de eerste en makkelijkste touch interacties die je kunt inbouwen maar dat swipe to navigatie werkt voor geen meter binnen OS X.

Begrijp mij niet verkeerd hier. Zo’n Wacom kun je geen goed inzetten in X app (Photoshop of AutoCAD of wat niet allemaal) functies toevoegen en zo je ding doen maar waar ik op had gehoopt was dat je het ding dan niet continu weg hoefde te leggen wanneer je niet in zo’n programma bezig was en je gewoon binnen OS X aan het mailen, internetten en al dat soort dingen was aan het doen. Als je denkt dat je OS X met je vinger kunt besturen op dit ding zoals een TrackPad van Apple zelf functioneert dan kom je van de oude kermis thuis want dat is helemaal niet het geval. Als je dat gaat proberen dan weet je pas hoeveel verder Apple is op het gebeid van multi-touch & TrackPad.
    Zo’n Apple TrackPad van 100,- of wat kosten ze vandaag de dag werkt 1000 maal beter om mee te navigeren binnen OS X dan dit ding. Mensen die altijd een 3rd party muis hebben gebruikt om OS X mee te besturen en nooit echt gebruikt hebben gemaakt van de ‘fancy’ multi-touch gestures die wij de laatste jaren van Apple hebben gekregen die mensen kunnen nog wel switchen naar zo’n ding en dan met de pen de cursor besturen op jet beeldscherm om je ding te doen maar als je al gewend bent aan de unieke OS X gestures dan kun je echt niet meer met dit ding werken.

Zoals al ik zei, binnen een bepaalde workflow (app) kun je hem goed aanpassen en inzetten maar het irritante is dat je steeds moet switchen waneer je OS X wilt besturen.

Verder heeft de large wel twee knoppen meer die je kunt instellen wat de medium en smal niet hebben. Het is idd. wel een groot ding dus je moet er plaats voor hebben. Twee iPads voor je neus leggen zal ongeveer de ruimte zijn die je moet reserveren voor de large.

Geen idee wanneer Canon weer die acties heeft maar ik zou sowieso even tot vrijdag wachten, je weet maar nooit waar je mogelijk iets kunt doen met extra korting op dit ding.

Moderator
    Mac Daddy

Maar je verhaal gaat vooral over de touch functie. Wacom is al jaren meester in de tablet met pen. Dat ze er touch aan hebben toegevoegd is leuk, maar ook niet meer dan dat. De pen is de kracht van een Wacom. De mijne kan ik ook met touch bedienen. Ik heb touch uit en aan onder 1 van de knoppen gezet, maar zet het zelfden aan. Soms om door een pagina te scrollen, maar dat doe ik ook nog steeds liever met de pen. Gewoon ouderwets de cursor op de scrollbalk klikken.

De reden waarom ik ooit een Wacom heb gekocht, omdat ik merkte dat mijn rechterpols pijn ging doen. Ik muis rechts, maar schrijf link. Ik hou die wacom pen dus ook met links vast. Door die Wacom kan ik mijn rechterpols heel veel ontlasten. En ik kan snel switchen tussen muis en wacom nu.
    Ik zou mijn Wacom ook nooit als een complete muisvervanging zien. Ik gebruik ze naast elkaar. Maar ik moet er nu niet meer aan denken dat ik maskers, de pen tool en andere teken gereedschappen met de muis zou moeten bedienen.

Maar dat touch, nee. En voor het eerste gebruik moet je het even wat tijd geven. Bij mij duurde het ongeveer een week voor ik er echt gewend aan was, maar daarna is het tweede natuur.

Bijdrager
    roy2

Gekocht,intuos pro Medium aan black-friday prijs van 209€ bij Amazon.fr

Bedankt iedereen voor de respons.
    Roy

Moderator
    Mac Daddy

Dat is een hele goeie prijs ervoor.
    Veel plezier ermee! ?

Bijdrager
    Shmoo

Precies, tweedehands gaan ze voor 165 – 200,- dus voor die paar euro meer heb je ook meteen garantie.

Bijdrager
    snipper

Ik ben ook kritisch over de Wacom prijzen en vind het bijvoorbeeld onbegrijpelijk dat er geen muis voor de Wacom Intuos Pro modellen te krijgen is, terwijl er jarenlang standaard bij de betere modellen een hele fijne drieknops-muis, met oerdegelijk scrollwieltje zat.

Natuurlijk is het hele idee van een Wacom dat het géén muis is, maar als ik bijvoorbeeld zit te boekhouden is het juist niet handig om iedere keer een Wacom-pennetje te moeten pakken, tussen het typen door. Een muis is dan weer handiger. Sowieso is het beter om af te wisselen in plaats van heel de dag dezelfde ‘greep’ te moeten gebruiken.

Maar juist de ‘touch’ optie vind ik dan weer prima werken. Het is maar hoogst zelden dat het mis gaat bij mij. Werkt prima met OS X. En ik werk ook met een MBP dus ik heb ‘touch vergelijkingsmateriaal’ van Apple. Niets mis met de TrackPad maar de Intuos Pro is qua oppervlakte groter, wat voor mijn nogal erg grote handen een voordeel is.

Misschien is het lang geleden dat je dit geprobeerd hebt en is het daarna verbeterd? Want dat is wel een dingetje bij Wacom: Ze zijn niet zo snel met het oplossen van driver-problemen en elk jaar komen er diverse driver-updates uit, zelfs voor modellen zoals de Intuos Pro die intussen alweer diverse jaren verkocht worden.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.