17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    flierefluiter

Tekenprogramma met maatvoering

Hi,

Ik ben op zoek (hobbymatig) naar een handig programma waarmee je kunt tekenen met maatvoering. Ik wil onze tuin gaan ontwerpen en daarbij is de maatvoering van belang. Daarna mogelijk ook de indeling van een evt uitbouw uittekenen.

Iemand een goede tip?

Bijdrager
    Shmoo

Affinity Designer of zo’n beetje elke 2D vector app die je kunt vinden.

Gridje maken op schaal en tekenen maar.

Bijdrager
    mowat
    Bijdrager
    KarelWillem
    Shmoo op 01 augustus 2016

Affinity Designer of zo’n beetje elke 2D vector app die je kunt vinden….

Nou, eh… ik denk het niet.

Teken maar eens een vijvertje van 2.3 x 3.20 meter, met daarnaast een bordertje van 30 centimeter breed. En dat die maten er na het tekenen ook gewoon duidelijk er bij staan.
    Daar zijn de meeste creatieve tekenprogramma’s niet echt geschikt voor.

Zoals in dit voorbeeld van eazydraw (dat overigens nog zo ongeveer in de vorige eeuw leeft):

Bijdrager
    Melle

Draftsight!

Gelijk aan autocad 2012.
    Gratis en goed.

Bijna goed genoeg voor professioneel gebruik.

Kan je tekenen wat je wil.

En anders sketchup. Daar kan je tegenwoordig ook heel makelijk bematen.

Bijdrager
    KarelWillem

Sketchup kost tegenwoordig (veel) geld. De gratis licenties zijn allemaal beƫindigd.

Bijdrager
    Melle

Sketchup betalend is toch enkel voor professioneel gebruik? En anders gewoon een oude sketchup 7 ofzo downloaden, toen ze nog 100% gratis waren…

Bijdrager
    KarelWillem

Nee. Je moet aan een aantal regels voldoen om in aanmerking te komen voor een gratis licentie.
    Die krijg je niet meer zomaar. Je moet een officiƫle geregistreerde non-profit organisatie zijn.

Bijdrager
    computer space

Slingert er geen sketchup 6 of 7 meer rond op een downloadserver?

Bijdrager
    Melle

Wij hebben op ons bureau 1 betalende sketchup licentie – enkel nodig om .dwg te kunnen importeren, verder voegt het pro weinig toe.

Op onze 5 andere werkmacs draait gewoon een perfect werkende sketchup 7 – helemaal gratis en legaal!

Het is sinds Google sketchup verkocht heeft dat de gasten van trimble ofzoiets geen gratis gebruik meer toelaten voor professionelen, maar voor particulieren is het nog altijd gratis te gebruiken – tenzij ik mis ben, dat kan, maar ik denk dat ik gelijk heb!

Inactief
    Anoniem
    Bijdrager
    Melle

Net even op gezocht, de gratis versie voor particulieren noemt tegenwoordig sketchup make.

Het zal vermoedelijk vooral beperkingen hebben qua import en export van files, maar qua modeling zal het vermoedelijk identiek zijn aan de “pro”

Bijdrager
    Melle

Maar als je iets kent van cad tekenen, dan is draftsight je programma!

Bijdrager
    flierefluiter

He,

Allemaal bedankt voor de tips. Ik ga eens even e.a. proberen. Ik zal het hier even terugmelden waar de keuze op is gevallen en belangrijker nog waarom.

Thanx voor de tips!

Bijdrager
    KarelWillem
    Melle op 01 augustus 2016

Net even op gezocht, de gratis versie voor particulieren noemt tegenwoordig sketchup make.

Dank je voor de tip! Ik dacht echt dat ze gratis versie hadden gekild.

n.b.: Hier is met ‘Dimensions’ eenvoudig een maatvoering bij te plaatsen.

Bijdrager
    Melle

Graag gedaan!

Inactief
    Anoniem

http://www.tekenjetuin.nl

Eenmalig een paar euro als je het ontwerp wilt bewaren. Test het maar.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.