15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Geblokkeerd
    Anoniem

Tegenvallende accuduur op MBP Retina 13"

Hoi allen,

Een paar dagen geleden een MBP retina (13″/i5/8GB/256G BSSD) gekocht. Erg tevreden over snelheid en scherm(!), hoewel ik ook de lichtheid van mijn oude Air wel een beetje mis.

Het grote probleem is echter de accuduur van de machine; volgens opgave zou-ie makkelijk 8 uur moeten kunnen halen, maar ik haal de vier nauwelijks. Dat lijkt me niet normaal. Misschien moet ik er bij zeggen dat ik alle gebruikersgegevens van een gekloonde kopie van mijn oude AIr (2011, Core i5) heb teruggezet. PRAM zappen is al gebeurd (maar blijft een lapmiddel) en de helderheid wordt niet automatisch meer ingesteld.

Voordat ik ‘m terugbreng naar de Media Markt (en twee weken kwijt ben) zou ik graag wat gerichter kijken of het om iets gaat dat ik zelf kan oplossen. Iemand nog suggesties?

Bijdrager
    chris24924

Wat voor programma’s draai je op je Mac? Hoe zwaarder, des te meer batterijverbruik

Geblokkeerd
    Anoniem

Nou, eigenlijk zo goed als niets. Tekstverwerkertje (Mellel), bibliografische database (Bookends), af en toe Photoshop. Op de Air ging dat zonder problemen.

Bijdrager
    A.M.Dekker

Als je een programma als Coconutbattery download dan kun je zien of de batterij misschien al defect is.
    Wat je ook nog even kan proberen is een nieuw gebruikersaccount aan te maken en daar even op in te loggen om zo te kijken of het aan een programma ligt wat je draait.

Bijdrager
    pruus

Installeer anders ook een Batterychck. Dan kun je zien hoe de conditie is van jouw accu. Vervelend, anders terug brengen.

Bijdrager
    Niels

Ligt waarschijnlijk aan de clone, je had beter de migratie assistent kunnen gebruiken.

Geblokkeerd
    Anoniem

@NielsDam ik heb de migratie-assistent gebruikt, die de gegevens vanaf een externe schijf (waar de kloon op stond) heeft gekopieerd.

Coconut Battery geprobeerd, en daar bleek het beestje 20-24W te trekken; de batterij leek in orde (hoewel Coconut een lager percentage accureserve gaf dan het systeem). 24W is wel heel veel. Dit artikel deed me besluiten om Dropbox es uit te zetten, en toen ging-ie meteen terug naar 6-8W. Hij wordt nu ook beduidend koeler.

Als Dropbox de reden was wordt ik wel een beetje pissig, omdat de achteruit lopende accuduur nou net de (enige) reden was om mijn oude Air te verkopen – ik dacht dat zo’n achteruitgang normaal was. De wijze les: Mavericks+Dropbox is kennelijk niet zo’n gelukkige combinatie.

Bijdrager
    SunKeeper

Er zijn al meer berichten over geplaatst, dat sync-services als Google doc-nogwat en Dropbox niet goed werken op Mavericks.

Dat houdt alle energiebesparende opties op de rem volgens mij.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Alvorens je stopt met Dropbox zou ik eerst even alle bestanden van Dropbox uit het systeem halen (~/Library/Preferences/ en ~/Application Support en ~/Caches) en vervolgens de nieuwste Dropbox van hun website halen. Denk er wel aan dat Dropbox de eerste keer alles uit je Dropbox naar je computer download, dus als je veel bestanden op je Dropbox hebt kan het zo zijn dat je de eerste paar uur (of dagen) wat last heb van tegenvallende performance en batterijduur.

Zelf heb ik een late 2013 retina MacBook Pro 15″ en die haalt met gemak zo’n 12 tot 13 uur met het scherm op vol, Dropbox op de achtergrond, wat Chrome tabjes plus Flash, Spotify en Pages. Op gemiddelde belasting valt dit terug tot 5-6 uur, en volledig belast (800% CPU + GT750) 1,5-2 uur. Die 13″ moet dus met gemak een nóg betere batterijduur kunnen halen.

Kijk ook voor de grap eens in Activity Monitor onder het tabje Energy.

Geblokkeerd
    Anoniem

Trouwens, @A.M.Dekker: Dank voor de suggestie, ik was Coconut helemaal vergeten. Krankzinnig handige tool.

Geblokkeerd
    Anoniem

@Waffle: bedankt. Ik had alle Dropbox-files al vanaf de kloon teruggezet, maar daar is kennelijk toch iets niet helemaal jofel gegaan. Ik zal het mormel een tweede kans geven (ook omdat er niet echt een gelijkwaardig alternatief is waar ik mee uit de voeten kan).

Ik verheugde me nogal op die hele werkdag zonder lader door kunnen gaan, dus het zou balen zijn als dat niet ging. De belasting is naar mijn idee nog steeds een beetje te hoog t.o.v. een ‘clean’ account, dus ik speur nog even verder naar andere besparingen.

Bijdrager
    SunKeeper

En die automatische aanpassing van de helderheid kun je regelen in Systeemvoorkeuren > Beeldschermen.

Misschien per ongeluk al eens uitgevinkt?

Geblokkeerd
    Anoniem

@Sunkeeper: die automatische aanpassing zet ik altijd als eerste uit, ook omdat je soms heel rare effecten krijgt als het achtergrondlicht niet constant is.

Bijdrager
    chris24924

Als alternatief voor dropbox zou je wuala van lacie kunnen gebruiken. Werkt hetzelfde en is veel beter beveiligd dan dropbox

Geblokkeerd
    Anoniem

@chris24924: Beveiliging is niet het issue hier, wel energieconsumptie van de client. Ik heb Wuala al een tijdje geleden geprobeerd, maar ik heb geen idee hoe de client op dat vlak presteert. Maar de integratie met belangrijke apps die ik gebruik (vooral Goodreader op de iPad) is nog steeds onvoldoende t.o.v. Box, Dropbox of Skydrive.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.