27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:
    Bijdrager
    MacUser

Tegenvallend display van Macbook Pro

Hallo Forum,

Gisteren heb ik bij Machouse te R’Dam de Macbook Pro in de standaard uitvoering eens uitgeprobeerd.

De prestaties zijn goed maar niet zo goed dat ze een “WOW” oproepen laat staan rechtvaardigen.

Vergeleken met de presaties van een iMac G5 (die ik zelf heb en daar ook stond opgesteld) zo ongeveer hetzelfde.

Een mooie test die ik ter plaatse heb uitgevoerd was het gelijktijdig ronddraaien van een van mijn QTVR die in autorotate modus tegelijkertijd op beiden schermen zichtbaar was.
    Op beide schremen was het “schokkende” beeld van excact dezelfde orde.

Maar het display van de Macbook vindt ik tegenvallen. Ik verwacht van een “Pro” product ook een “Pro” display.
    Waar het display van de iMac werkelijk zeer mooi is en alleen woprdt overtroffen door de dat van de grote professionele schermen die daar stonden viel het op dat het Macbook scherm nogal flets is.

Afbeeldingen met lekkere felle en knallende kleuren komen niet op het scherm tot hun recht, het geheel is nogal vlak. Ik kan me indenken dat met batterij gebruik dat het scherm in een energie afgeknepen modus kan komen te staan maar zodra de netdspanning erop staat verwacht ik toch een beeld dat minimaal gelijk is aan dat van de iMac.

Natuurlijk heb ik geprobeerd of een eigen scherm calibratie iets kon verbeteren maar het veschil tussen de standaard setting en mijn eigen setting was minimaal en bracht niet het verschil waar ik op had gehoopt.

Nogmaals, mijn klacht over het scherm uit ik omdat het hier om een “Pro” versie gaat waar een stevig “Pro” prijskaartje aanhangt. Als dit scherm van een iBook zou zijn dat had het redelijk geweest, nu niet.

Ik wacht dus nog even af met het kopen van een laptop totdat het scherm van een betere kwaliteit is.

Groet Wim.

PS, om fotografisch werk op lokatie aan klanten te kunnen tonen moet ik gewoon over een kwalitatief uitstekende laptop beschikken.
    Ik moet niet hoeven te verwijzen, of moeten vragen, of ik hun systeem mag gebruiken, nee, als ik een demo geef moet het van mijn eigen machine af knallen.

Voor de marketing kenners onder ons, weet je nog de betekenis van de 5 P’s zijn?
    Dan weet je precies wat mijn bezwaren tegen het display zijn.

Bijdrager
    DEform

Bij mij in de winkel staat het topmodel
    van 2Ghz met 256mb videokaart en die
    is top!
    Superscherm, supernsel, zeker geen
    haperig beeld bij H.264 of zo…

Bijdrager
    Almerrrrr

Nou het blijft een laptop en daar kan nartuurlijk nooit de zelfde techniek in gemaakt worden die je in een lcd monitor kan maken puur i.v.m. ruimte gebrek. ik vind dat de schermen van de macprobook het voor een lapttop scherm erg goed doen. Vind maar eens een laptop die jou scherm wensen kan vervullen.

Bijdrager
    DEform

Apple zegt toch dat de scherpte hetzelfde is als
    van de Cinema Displays…
    En ik vind het ook een prachtig scherm, nog platter,
    breder, en een enorme resolutie voor een laptop.

Het lijkt idd niet zo “bright” maar ik vind het super
    om mee te werken…

Bijdrager
    MacUser

Hallo DEform en Almerrrrr, bedankt voor jullie reakties.

Helaas praat Apple alleen over de *scherpte” die vergelijkbaar is met de Cinema displays.
    En dat klopt helemaal, het beeld is vlijnscherp en de resolutie is OK.

Wat betreft de snelheid, daar klaag ik ook niet over, ik had gezien de berichtgeving daarover echt niet verwacht dat het een wonder van snelheid zou zijn en ik wist dus dat het snelheid verhaal een slecht marketing verhaal is.

Maar die fletse kleuren, nee daar knap ik op af.
    Eigenlijk had ik het kunnen weten want alle zaken die hooguit matig zijn daar praat Apple niet over. En ik heb niets gelezen over “briljante, vivid kleuren die van het scherm af knallen !” Dus……
    Overigens kunnen TFT schermen wel degelijk zeer mooi zijn, dus aan de technische mogelijkheden light het niet.

Overigens kan QuickTime alleen QTVR afspelen als er gebruik wordt gemaakt van een JPEG codering, andere codecs zoals H.264 kunnen niet worden gebruikt voor QTVR omdat die voor video bestemd zijn. Ook J2000, beter en kleiner dan JPEG is helaas niet compatible met QTVR.

Ik wacht dus nog maar even.

Groet Wim.

Bijdrager
    Freek.
    ”MacUser”

Natuurlijk heb ik geprobeerd of een eigen scherm calibratie iets kon verbeteren maar het veschil tussen de standaard setting en mijn eigen setting was minimaal en bracht niet het verschil waar ik op had gehoopt.

Hoe heb je dat gedaan? De enige goede calibratie (zeker voor een pro die pro-kwaliteit verwacht) is calibratie dmv een monitorcalibrator zoals de Gretag Eye One Monitor. Vers uit de doos is geen beeldscherm gelijk. Het is niet alleen de calibrator maar ook de software die je type monitor (CRT, LCD of laptop) stap voor stap in een optimale staat brengt. Eigen beeldscherminstellingen verbleken bij de Eye1.

Bijdrager
    marbo
    ”MacUser”

Hallo Forum,

Een mooie test die ik ter plaatse heb uitgevoerd was het gelijktijdig ronddraaien van een van mijn QTVR die in autorotate modus tegelijkertijd op beiden schermen zichtbaar was.
    Op beide schremen was het “schokkende” beeld van excact dezelfde orde.

Waarom is je qtvr schokkerig? Dat hoeft toch niet?

Bijdrager
    Jor1

op::bright” hebben ze een uitpakparty (vodcast) van de macbook pro.

een leuke recensie over de macbook pro!

Bijdrager
    Bas_G5

QTVR als test gebruiken is niet echt de beste methode volgens mij. Als je dat filmpje afspeelt op auto-rotate zal hij altijd schokkerig zijn. Dat heeft helemal niks met de computer te maken, alleen met het feit dat QTVR filmpjes maar een x aantal beelden bevatten en daarom dus gaan schokken. Als ze dat vloeiend zouden maken heb je 100x zoveel foto’s nodig en zal je een bestand van een paar honderd megabyte krijgen.

Moderator
    Koen van Tongeren

Op mijn MacBook Pro is het me ook opgevallen dat de kleuren fletser zijn dan op m’n Powerbook 15″ 1,67. Tot nu toe ben ik er echter vanuit gegaan dat dat met een beetje kalibrering op te lossen moet zijn. Wat me ook opvalt is dat de kleuren sneller vervormen dan op de PowerBook. Toch blijf ik overall erg enthousiast over het beeldscherm. De resolutie en vooral de helderheid zijn ongelofelijk!

Bijdrager
    MacUser

Halo Freek,

Die “eigen calibratie” waar ik het over heb heb ik gedaan met mijn “eigen standaard”, met m’n ogen dus en een vergelijking met de andere displays.

Waar het mij om ging was of ik de kleuren levendiger kon maken dan ze met de standaard calibratie zijn. En pas als ik tot het uiterste toe de instellingen oprekte kreeg ik een iets betere resultaat. Maar het verschil met de andere schermen (iMac’s en Cinema displays) was heel groot.
    Wat ik gisteren ook miste was een eenvoudige kleurverzadigings instelling in het regelpaneel van het display. In alle grafiische programma’s heb je zo’n instelling waarmee je tinten direkt kan aanpassen, (verzadiging, saturation) waarom dan niet voor een display ?

Punt is dat ik heel graag een goede laptop wil aanschaffen, er geen problemen mee heb om een hogere prijs te betalen, maar geen stap wil terug doen in beeldkwaliteit.

Dus….. nog maar even wachten.

Groet Wim.

Bijdrager
    MacUser
    ”Bas_G5″

QTVR als test gebruiken is niet echt de beste methode volgens mij. Als je dat filmpje afspeelt op auto-rotate zal hij altijd schokkerig zijn. Dat heeft helemal niks met de computer te maken, alleen met het feit dat QTVR filmpjes maar een x aantal beelden bevatten en daarom dus gaan schokken. Als ze dat vloeiend zouden maken heb je 100x zoveel foto’s nodig en zal je een bestand van een paar honderd megabyte krijgen.

Bas, sorry maar je hebt het mis. Een QTVR is gebaseerd op een equirectangular image die door de QTVR authoring software netjes wordt opgesplitst in 6 kubus vlakken.
    Bepalend voor de “schokkerigheid” is de kracht van de processor (die realtime een aantal vlakken moet zien te vertalen naar een plat plaatje) de bestandsgrote (20 Megapixels of meer) en de scherm afmeting (fullscreen beeldformaat),.
    Als je dan daarbij ook nog een keertje in het rond draaid dan zie je binnen 5 seconden of een machine geschikt is of niet (*).

Wim.

(*) Voor soepele weergave van QTVR bedoel ik natuurlijk.
    Dit is mijn hoofdtoepasssing en daarom heb ik daarop getest.

Bijdrager
    Freek.

Maar Wim,
    Als ik hier 2 identieke goede CRT displays uit de doos haal en ze aansluit ziet de ene er bv flets, te licht en onverzadigd uit terwijl de andere donker oogt met een groene zweem. Bij calibratie met de Eye1 wordt meer gedaan dan wat aan de knopjes schuiven. Het juiste gamma en witpunt wordt afhankelijk van je eigen voorkeur of gebruik, ingesteld. Vervolgens wordt de helderheid en contrast van het beeldscherm aangepast en daarna worden de kleuren geijkt en aangepast. Daarvan wordt een instelling op de grafische kaart gezet en een profiel aangemaakt.
    Een lcd beeldscherm heeft vaak nog wat minder mogelijkheden dan crt en ook onderling zijn er verschillen. Je mag van een pro-toestel verwachten dat je er met een calibrator een goed resultaat uit haalt. Om eerlijk te zijn ben ik ook niet tevreden over onze PB’s G4 17″ van ± 2 jaar oud. Hopelijk is er op dat gebied in 2 jaar tijd toch wel wat vooruitgang geboekt.
    Op zich het testen waard, ik ben benieuwd…

Bijdrager
    Bas_G5

Wim, als je b.v. die QTVR van de imac neemt en die met de hand beweegd zie je toch dat het gewoon losse foto’s zijn de steeds onder een andere hoek zijn genomen. Het afspelen van het filmpje is dan toch niks meer dan gewoon steeds een andere hoek laten zien (eigenlijk hetzelfde als je met hand doet maar dan heel gelijkmatig)?

Wat jij bedoeld is volgens mij een cubic vr filmpje waar je in staat ipv een object te laten draaien, die heeft wel meer performance nodig.

Bijdrager
    Byron

Hoe verhoud het scherm zich tot de Powerbook? Is het scherm helderder? Een hogere resolutie? Nee toch, want ze zijn toch van 1440×960 naar 1440×900 gegaan? das dus 60 pixels minder in de hoogte.

Bijdrager
    apollo51

World of WarCraft is ook een PowerPC applicatie (de versies voor januari 2006), op de MacBook werd deze waarschijnlijk gedraaid onder dat brakke Rosetta waardoor het trager werd.

En volgens benchmarks is de MacBook niet veel langzamer dan een iMac Core Duo, en sneller dan de iMac G5.

Bijdrager
    kwispel

Ik vind het jammer dat Apple niet die black schermen zoals die van Sony VAIO’s gebruikt. Ze zien er een heel stuk beter uit.

Bijdrager
    MacUser
    ”Bas_G5″

..Wat jij bedoeld is volgens mij een cubic vr filmpje waar je in staat..

Klopt helemaal Bas, scherp opgemerkt !

Ik doel inderdaad op VR panorama toepassingen en niet op object toepassingen.
    Maar beide toepassingen vreten werkelijk processor capaciteit.
    De allersnelste thuis/ klein zakelijk gebruik computers falen allemaal bij fullscreen ronddraaien van een hi-res pano. Pas als je de bestandgrote terugschroefd en/of de weergave afmetingen beperkt ziet het er toonbaar (vloeiend) uit bij ronddraaien. Vandaar dat ik een QTVR koos voor het etsten van de Macbook Pro.

Bedankt voor je input, groet Wim.

Bijdrager
    MacUser
    ”FreekMac”

…. Om eerlijk te zijn ben ik ook niet tevreden over onze PB’s G4 17″ van ± 2 jaar oud…

Hallo Freek, ik denk dat jij precies weet waar ik op doel. De kwaliteit van de LCD schermen is weliswaar beter dan van een paar jaar geleden maar nog steeds niet op net nivo wat ik zoek.
    En het gat dat er nu is tussen de Macbook Pro en de buro computers en/of losse schermen is dermate groot dat het in mijn opinie never te overbruggen is met alleen een goede calibratie.

Maar ik hoop dat ik het mis heb en dat met een professionele calibratie het verschil tussen een Macbook Pro en een iMac of een los Cinema display verwaarloosbaar klein is .

Groet Wim.

Bijdrager
    Freek.

Woon je in de buurt van Nijmegen? Ik wil je anders best een keer helpen om ‘m te caibreren. Hebben we dat teminste ook meteen getest.
    Grtz, Freek.

Bijdrager
    MacUser
    ”FreekMac”

Woon je in de buurt van Nijmegen? Ik wil je anders best een keer helpen om ‘m te caibreren. Hebben we dat teminste ook meteen getest.
    Grtz, Freek.

Dat vind ik tof van je, alleen heb ik de Macbook Pro (nog) niet gekocht en woon ik bovendien precies aan de andere kant van Nederland (oost<>west).
    Maar nogmaals bedankt voor je aanbod.
    Groet Wim.

Bijdrager
    Freek.

Haha, ik dacht dat je ‘m al had. Achja, de intentie was goed 8)

[size=9:85a5c8bdb2]En nou hopen dat ik niemand op ideeën heb gebracht. Nee, ik ben géén calibratieburo ofso.[/size:85a5c8bdb2]

Bijdrager
    willemvanderveer

Je mag mijne wel komen kalibreren hoor 8)

Bijdrager
    Freek.
    ”Vandaar

En nou hopen dat ik niemand op ideeën heb gebracht. Nee, ik ben géén calibratieburo ofso.

Haha!

PS: waar woon je en heb je een MacBook Pro?

Bijdrager
    willemvanderveer

Was ook meer als grapje bedoelt. Ik woon in amsterdam en ja ik heb een macbook pro. ik heb er ook een 20′ cinema display naast, dus wel een leuke vergelijking opzich. Ik zal wel eens kijken of iemand in m’n omgeving zo’n kalibratie setje heeft.

Bijdrager
    Freek.

Pfffw, gelukkig :kleenex: :wink:

Bijdrager
    beammeup

Ik geloof dat ik ergens volgende week de MacBookPro binnenkrijg. 2.0Ghz.

Heb hier een EyeOne Display 2 van Gretag. Die hangen we er dus gelijk even aan.
    Het blijft een zotte discussie om te verwachten dat een laptop high end kleur gecalibreerd moet kunnen werken. Dan wordt het tijd er een Eizo oid. aan te hangen.

Je stelt in mijn ogen nu eisen die niet reëel zijn.

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.