11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Ruben

Technische verschil tussen SP en LP?

Mijn Sony camera kan (zoals zovelen waarschijnlijk) SP en LP aan. Duidelijk is dat er met SP (Standard Play) de opgegeven 90 minuten op een tape kan worden opgenomen en met LP (Long Play) 135 minuten (aldus de tape).

Maar ik kan nergens in de handleiding vinden wat er dan precies gaat gebeuren met LP. Het mag duidelijk zijn dat er ERGENS IETS verloren moet gaan, anders zou het wel standaard mogelijk zijn om twee uur op één tape te proppen. Ook het feit dat het NIET in de handleiding staat maakt wel duidelijk dat het iets negatiefs moet zijn, want Sony zet natuurlijk alleen maar positieve dingen in de handleiding.

Dus wie kan mij vertellen waar er iets verloren gaat? Worden het minder beeldlijnen, worden het minder frames per seconde? Ten kost van wat gaat die extra capaciteit precies?

Het gaat overigens om een digitale videocamera, wellicht wordt daar anders met LP getruukt dan bij een analoge camera.

Ik ga zometeen ook maar gewoon eens wat stukjes filmen in beide modi en kijken of ik het verschil zelf kan ontdekken, maar intussen vroeg ik me af of er hier misschien kennsers zijn die het me zo kunnen vertellen.

Bijdrager
    imacmezan

volgens mij blijft alles hetzelfde maar is er minder detailering en zijn vooral snele bewegingen opgenomen met duidelijk minder kwaliteit maar, zoveel weet ik er ook niet van.:D

Bijdrager
    kevkoptel

Op LP worden dezelfde geegevens op een korter stukje tape geschreven… De beeldkwaliteit, geluidskwaliteit, alles kortom kan hiermee achteruit gaan. Het is wel mogelijk dat je het niet onmiddelijk merkt maar de kwaliteit is wel ietsjes minder. Tegenwoordig met digitale camera’s is dit verschil wel kleiner geworden.

Bijdrager
    Sen

http://www.videouniversity.com/dvformat.htm leert ons dat in LP de track pitch maar 6,7 micron is. LP betekent dus geen verlies van kwaliteit, beeldlijnen, frames maar enkel dat de data nog dichter tegen elkaar wordt geschreven op de band.

Als er net op een slecht stukje band geschreven wordt dan krijg je een drop out. Dit is ontbreken van informatie voor dat video beeld en geeft flikkering, blokjes enz.

Ik raad het niet aan om op LP te filmen zeker met gevoelige DV formaat (kleine cassettes enz.)

Bijdrager
    Ruben
    ”imacmezan”

volgens mij blijft alles hetzelfde maar is er minder detailering en zijn vooral snele bewegingen opgenomen met duidelijk minder kwaliteit maar, zoveel weet ik er ook niet van.:D

Dan zou dat bij een digitale camera dus betekenen dat er gewoon minder frames in een seconde gaan, maar dat ga ik zometeen gewoon eens proberen, wordt snel genoeg duidelijk in iMovie…

”kevkoptel”

Op LP worden dezelfde geegevens op een korter stukje tape geschreven… De beeldkwaliteit, geluidskwaliteit, alles kortom kan hiermee achteruit gaan. Het is wel mogelijk dat je het niet onmiddelijk merkt maar de kwaliteit is wel ietsjes minder. Tegenwoordig met digitale camera’s is dit verschil wel kleiner geworden.

Precies… digitaal is digitaal, dus volgens mij zou het dan niet uit moeten maken hoe dicht die informatie op elkaar wordt geschreven, zolang alle data er maar is. Ik ben van plan eenmalig een opnamen te maken op een nieuwe tape en deze meteen te bewerken, dus dat zou dan goed moeten gaan.

”Sen”

Ik raad het niet aan om op LP te filmen zeker met gevoelige DV formaat (kleine cassettes enz.)

Ik hou sowieso al niet zo van dat ‘kleine grut’ juist met het idee dat het allemaal veel de klein en dicht op elkaar zit. Ik heb dus ook ‘gewoon’ een Digital 8 camera met (in verhouding) redelijk grote tapes. Daar zou het dus allemaal wat minder critisch zijn, lijkt me…

Maar genoeg gelult, ik ga het gewoon NU eens uitproberen.:-)

Bijdrager
    Turbanus

Ik heb ook gestoeid met SP en LP. Als je in je film vertraagde opnamen wilt maken met iMovie, kun je het best SP nemen, om zoveel mogelijk frames per tijdseenheid te maken. Kijk hier maar eens naar het vertraagde filmpje rechts, dat na QT-compresiie toch nog redelijk vertraagd draait.
    http://www.odemssystems.com/revettingmov.html
    Ik had eenzelfde filmpje met de camera op stand LP gemaakt en dat werd schokkerig.

Bijdrager
    Sen

Nogmaals [zucht]

Bij Digitale Video is er GEEN verschil tussen LP en SP kwa kwaliteit. Dit is een MYTHE! Bij analoge formaten (VHS enz.) heb je wel kwaliteitsverlies.

De digitale informatie wordt gewoon dichter tegen elkaar op de magnetische band geschreven wat een hoger foutenpercentage kan geven (dropouts) en het afspelen van de band incompatibel maakt met andere merken.

extra info:
    http://www.bealecorner.com/trv900/dvfaq.html#Tape
    -> Is LP really as good as SP mode? Are there tradeoffs?

Bijdrager
    Turbanus

Blijkbaar een NL-taalonderscheid @Sen? Ik heb je niet tegengesproken of zo. Ik heb alleen enige ervanring opgedaan met LP en SP als je eenvertraagde film nodig hebt om iets te illustreren.

Bijdrager
    Tjerker
    ”Turbanus”

…Als je in je film vertraagde opnamen wilt maken met iMovie, kun je het best SP nemen, om zoveel mogelijk frames per tijdseenheid te maken…

”Turbanus”

Blijkbaar een NL-taalonderscheid @Sen? Ik heb je niet tegengesproken of zo. Ik heb alleen enige ervaring opgedaan met LP en SP als je eenvertraagde film nodig hebt om iets te illustreren.

Nee hoor, Sen heeft gelijk – er is geen verschil, ook niet in aantal frames per seconde (altijd 25). Wat kan zijn is dat SP bij jou een beter resultaat gaf. Maar dat is dan een gevolg van de betere datasnelheid – niet de bandsnelheid. (Wellicht is dat de verwarring?)

Bijdrager
    Ruben

Allen hartelijk dank voor de reakties. Het is me nu wel duidelijk dat ik op mijn Digital8 fijn de Long Play kan gaan gebruiken met nieuwe tapes die ik toch maar 1 keer gebruik. Ik had intussen zelf ook al wat lopen filmen, langzaam bewegen, snel bewegen, veel licht, weinig licht, tegenlicht echt van alles en nog wat op SP en LP en ik zie werkelijk geen verschil, niet op de computer, niet op de TV en inderdaad ook gewoon allemaal dezelfde resolutie en 25 frames per seconde.

Bedankt voor de uitleg en de links, ik denk dat ik op het (relatief grote) Digital8 formaat gewoon veilig LP kan gaan gebruiken.:-)

Bijdrager
    Gaetan

het geeft idd geen kwaliteitsverschil, maar de betrouwbaarheid verkleint. maw de foutenmarge. als je iets belangrijk wil vastleggen, vb een trouw ofzo, neem dan toch maar SP, voor dat halfuurtje kan je dan gerust zijn dat je in postproductie geen drops hebt. Het is toch maar video, das nu ook niet zooo duur hé.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.