20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    SeaTrue

technische making-off

als ik een film op dvd in huis haal dan kijk ik altijd een beetje naar de making-off om ervan te leren. Het spijtige (vind ik) is dat ze gewoon uitleg geven over de film, en minder over de technische aspecten. Bijvoorbeeld dat ze zeggen dat ze op dat moment uit de hand hebben gefilmd om een bepaalde reden… of dat ze wat meer uitleg geven over de setup. Ook bijvoorbeeld waarom ze bepaalde filters hebben gebruikt enzo. Dit zou volgens mij zeer leerrijk zijn… Bestaan er eigenlijk dvds waarin de making-off zo technisch ingaat, of vinden ze dat dat allemaal ‘beroepsgeheim’ is?

-Sam Heijens

Bijdrager
    Marius1976

Jaren geleden had je op televisie een programma dat volgens mij “Cineakki” heette. Ik was toen zelf een jaar of 8, 9 denk ik. Het was klokhuis-achtig volgens mij, anders zou ik ook niet weten waarom ik er naar keek.

Daarin werden volgens mij wel zulke technische dingen behandeld. Het enige wat ik me er nog van kan herinneren is dat in elke aflevering de camera een andere kleur had, en dat ook letterlijk werd gezegd in de aankondiging:

“… en vandaag is de camera GROEN”

Geen idee waarom. Maar dat was wel een programma -volgens mij- waarin dingen werden behandeld waar jij nu om vraagt.

Marius

Bijdrager
    SeaTrue
    ”Marius1976″

Jaren geleden had je op televisie een programma dat volgens mij “Cineakki” heette.

ik denk dat je fout zit met je naam want die heeft geen results op google. Wel vind ik cinekid van klokhuis maar dat is blijkbaar een of ander festival, bedankt voor de tip trouwens, ik zal eens verder zoeken

Bijdrager
    Marius1976

Ja ik zat ook al te zoeken.

Toch weet ik voor 99% zeker dat het zo heette. Het is dus wel een programma van meer dan 20 jaar geleden. Als ik me niet vergis was het van de VPRO.

Ik zal m’n vader is checken, die keek altijd met mij mee. Misschien dat hij het nog weet.

Marius

Bijdrager
    First Edit

Geen bewegend beeld, maar ouderwets leesvoer…. Het tijdschrift ‘American Cinematographer’, een prijzig, maar erg goed, tijdschrift, dat met name in gaat op camera-keuze, lenzen, belichting etc.

Veel artikelen zijn ook online te lezen op website ASC

Bijdrager
    SeaTrue
    ”First

Geen bewegend beeld, maar ouderwets leesvoer…. Het tijdschrift ‘American Cinematographer’, een prijzig, maar erg goed, tijdschrift, dat met name in gaat op camera-keuze, lenzen, belichting etc.

Veel artikelen zijn ook online te lezen op website ASC

een abonnement is iets te duur voor mij… maar de online artikels lijken me wel interessant

(verkopen ze hier ook toevallig in belgië losse nummers tegen een goedkopere prijs?)

Bijdrager
    First Edit
    ”samheijens”

(verkopen ze hier ook toevallig in belgië losse nummers tegen een goedkopere prijs?)

Denk dat je hard moet zoeken, het is geen tijdschrift dat in de standaard kiosk te vinden is…. In NL wordt het volgens mij verkocht bij oa de ‘American book centre’ en de ‘Theatre book store’ (beide in Amsterdam). Denk dat je in België ook naar zo’n soort zaak op zoek zou moeten….

Bijdrager
    Djmichel

Je kan inderdaad genoeg boeken hierover krijgen. Ik vind dat ewige gezwam over “ik vond het zo leuk om met die producer te werken” altijd oersaai. Alleen maar elkaar medewerking aanprijzen en slijmen. Al moet ik zeggen dat de ‘Making off’ van de Lord of the rings” triologie wel ingaat op de technische aspecten. Maar dan moet je wel de extended version’s hebben.

Bijdrager
    SeaTrue
    ”Djmichel”

Je kan inderdaad genoeg boeken hierover krijgen. Ik vind dat ewige gezwam over “ik vond het zo leuk om met die producer te werken” altijd oersaai. Alleen maar elkaar medewerking aanprijzen en slijmen. Al moet ik zeggen dat de ‘Making off’ van de Lord of the rings” triologie wel ingaat op de technische aspecten. Maar dan moet je wel de extended version’s hebben.

ja die heb ik (toch van de 2 laatste) ik vindt het echt super hoe ze uitleggen hoe ze de hobbit zo klein hebben laten lijken enzo.

Het zijn zo’n making-offs die ik vaker wil zien!! zijn er zo nog dvd’s aan te raden?

Inactief
    Anoniem
    ”samheijens”
    ”First

Het tijdschrift ‘American Cinematographer’, een prijzig, maar erg goed, tijdschrift, dat met name in gaat op camera-keuze, lenzen, belichting etc.

Volgens mij woon je in Antwerpen, en daar (of is het “hier”? :?) kun je deze tijdschriften vinden bij de International Magazine Store. Twee filialen in Antwerpen: IMS Meir (Meir 125) en IMS Melkmarkt (Melkmarkt 17) en “American Cinematographer” kost daar 8,97 Euro… succes!

Bijdrager
    SeaTrue

ahjah, ik kom daar vaak langs, nog nooit binnengeweest. Zal morgen ofzo eens gaan kijken

Inactief
    Anoniem

Die op de Melkmarkt is ook vandaag open.:wink:

Bijdrager
    SeaTrue
    ”Zakske”

Die op de Melkmarkt is ook vandaag open.:wink:

lol, maar vandaag heb ik geen tijd -> vakantietaak frans

Bijdrager
    Djmichel

Ik kan me herinneren dat ik er een nog een boek over heb liggen. Al dat technische gedoe was verplichte kost op school. Wel interresant, het zorgde er voor dat ik m’n carriere voortzet in de multimedia. K ben nu dagelijks bezig als video editor;)

Bijdrager
    Marresc

Is het trouwens niet “making of” met één f? :wink:

Bijdrager
    SeaTrue
    ”Marresc”

Is het trouwens niet “making of” met één f? :wink:

ja eigenlijk wel, typ dat altijd fout

”Djmichel”

Ik kan me herinneren dat ik er een nog een boek over heb liggen. Al dat technische gedoe was verplichte kost op school. Wel interresant, het zorgde er voor dat ik m’n carriere voortzet in de multimedia. K ben nu dagelijks bezig als video editor;)

Ik heb hier ook wel enig boeken liggen met betrekking tot technische instellingen op de camera, (nd filters, iris instellingen,…) maar wat mij momenteel vooral interesseerd is hoe andere ‘filmmakers’ hun film creeren (wat voor belichting ze gebruiken om bepaald soort effect te verkrijgen, waar ze wel of niet op statief filmen,…)

Ik ben trouwens net terug van de ims en heb dat boekje (american cinematographer) en heb het eens doorgebladerd. Ziet er een top boekje uit!!.

Als mensen nog dvd’s met making-of(f)s zoals lotr weten dan mogen die het altijd melden !

-Sam Heijens

Bijdrager
    Outragemac

De SE versie van Se7en heeft een zeer onderhoudende feature over o.a. remastering, color correction, sound design e.d.

Bijdrager
    Sen
    Bijdrager
    Djmichel

Ik weet dat bij de film “Event Horizon” (een goede thriller) een zeer uitgebreide making of zit. Er zit veel CGI in die film en ze vertellen precies hoe ze alles gedaan hebben inplaats van al dat acteurs gelul. En de making of Jurassic Park 1 laat ook uitgebreid zien hoe ze alles gemaakt hebben.

Owja, dat schoolboek wat ik had was voor producers, staat alles in over filmtechnieken en belichting, het schrijven van scripten en natuurlijk alles wat er op een set thuis hoort.

Bijdrager
    SeaTrue
    ”Outragemac”

De SE versie van Se7en…

”Djmichel”

Ik weet dat bij de film “Event Horizon” …

bedankt, ik zal eens kijken of ik deze kan kopen in de mediamarkt

”Sen”

King Kong Production Diary
    o.a. over color correction http://www.kongisking.net/perl/newsview/15/1127524658

oh, leuke link bedankt

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.