19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    Neptunus

Technisch ontwerp: welk programma?

Hoi allemaal,

Ik moet voor een opdracht van school een (gedetailleerd) ontwerp van een medicijndoosje maken. Dit wil ik (uiteraard) met de computer doen. Ik heb via mijn vader toegang tot de Master Collectie van de Adobe CS4. Ik ga er bijna van uit dat ik daarmee wel een leuk ontwerpje kan tekenen, maar met welk programma het beste?

Ik zat te denken aan iets van Illustrator, maar wellicht is een ander programma geschikter. Ik ben zelf geen held (of in ieder geval heb ik er niet veel ervaring mee) in ontwerpen op de computer dus alle tips zijn welkom.

Alvast bedankt.

Bijdrager
    Steph

Voor technische tekeningen wordt in de meeste gevallen het programma AutoCAD gebruikt. Maar dit is helaas niet beschikbaar voor de mac.

Maar wat versta jij onder een technische tekening ? Gewoon een simpel tekeningetje met was maten of echt detail tekeningen van de hoeken etc.

Als het alleen wat maten zijn op een overzicht van het geheel is illustrator een prima vervangen voor autocad.

Bijdrager
    KarelWillem

Als het iets 3D-achtigs moet worden, kom je met Illustrator ook niet makkelijk verder.

Misschien is het gratis Google Sketchup een betere keus in dit geval?

Bijdrager
    Neptunus

SketchUp had ik nog niet aan gedacht, zou best wel eens een goede keuze kunnen zijn!

Nou laat ik zeggen, het moet meer dan een simpel schetsje worden, er moeten dus wel maten bij komen en dergelijke. Maar je kan natuurlijk ook doorschieten voor een project van school.:)

Ik ga nog even verder kijken.

Bijdrager
    KarelWillem

Bij Sketchup kun je ook maten plaatsen.

Bijkomend voordeel is de immense bibliotheek aan voorbeeldafbeeldingen op Internet. :wink:

Bijdrager
    stijn23

SolidWorks is een zeer handig programma om 3D-tekeningen te maken. Bovendien kunnen automatisch technische tekeningen gemaakt worden en kan men alles bematen. Helaas is het wel Windows-only. Het heeft ook zeer hoge systeemeisen.

Bijdrager
    KarelWillem

Goeie tip… :mrgreen: :wink:

Je kan ook AutoCad en een PC aanschaffen bijvoorbeeld. 8)

Bijdrager
    MacBoot

voor technisch tekenen is AutoCAD een must

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, en nu weer even serieus. :wink:

Het is een schoolproject en dit is een Mac-forum.

Dus roep nu eens iets nuttigs?

Bijdrager
    ckafe

Sketchup dus

Bijdrager
    Neptunus

Ik ben nu bezig met het downloaden van SketchUp, ben benieuwd wat het wordt!;)

Bijdrager
    Neptunus

Ik ben nu aan het kloten met SketchUp, maar het programma lijkt me wel heel erg toegespitst op huizen en gebouwen.. Ik ben bezig een medicijndoosje te ontwerpen.. Moet ik een ander template downloaden ofzo of heb ik eigenlijk een ander programma nodig?

Bijdrager
    ckafe

Een medicijnkastje is naar mijn idee gewoon een rechthoekige doos met schappen of een bungalow zonder dak met kamers zonder deuren. Lijkt me niet echt moeilijk in Sketchup. Het posten van een plaatje vind ik een stuk ingewikkelder en dat duurde langer dan het tekenen ervan.

Bijdrager
    Neptunus

Haha ziet er leuk uit hoor! Nou ik ga maar eens aan het werk dan.

Als de vakantie afgelopen is he.:)

Bijdrager
    KarelWillem
    ”ckafe”

Een medicijnkastje is naar mijn idee gewoon een rechthoekige doos met schappen…

Doosje, geen kastje.

Maar het principe blijft gelijk. Een doosje is een kast met een deksel. Of een huis met een plat dak.

Bijdrager
    MouseMighty

Ik zou lekker wachten tot de vakantie is afgelopen :? Heb je nu nde tijd om wel op het forum rond te hangen maar even wat proberen ho maar? Doe je zoveel moeite om iets voor elkaar te krijgen laat je het liggen. Zal wel aan mij liggen dan.

Bijdrager
    Neptunus

Ik snap je reactie niet helemaal?

Ik doe de opdracht samen met een klasgenoot, maar je moet je wel een beetje voorbereiden natuurlijk. Ik weet nu met welk programma ik het ontwerp wil gaan maken, maar ik begin er pas mee na de vakantie.

Klinkt raar he, in de vakantie niets doen/uitrusten en na de vakantie voor school aan het werk..:)

Bijdrager
    ckafe

KarelWillem, zonder deksel was in dit geval didactisch meer verantwoord.
    Maar hierbij jouw exemplaar:

Bijdrager
    ozmaister

Ik zou voor photoshop gaan, maar eerst de vector tekening maken in illustrator

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.