29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)
  • Q:
    Bijdrager
    nickvanderaa

Te weinig schijfruimte ?

Heb mijn mac book pro schoongemaakt en opnieuw OSX 10.5.8 erop gezet. Verdere programma’s nu zijn: Photoshop 4 en Lightroom, Ilife, POD Farm van Line 6 en wat klein spul (VLC Toast e.d.)

Mijn geheugen van 230 Gb is nu voor 136 Gb gebruikt. Wat kan dit zijn? Zie ik iets over het hoofd nu?

Ben net overgestapt en weet niet exact hoe ik bij de Mac nu kan vinden welke programma’s (besturingssysteem) nu zo veel geheugen vragen

Bedankt!

Bijdrager
    Mr. White

Das wel veel geheugen vind je niet?

Bijdrager
    Joffry

Kijk even welke programma’s de ruimte innemen op je harde schijf (is dus niet je geheugen !) klik

Sleutelbeheerder
    Night
    ”nickvanderaa”

…en wat klein spul (VLC Toast e.d.)…

Klein spul??

Toast 10 alleen is al 882 MB 8)

Bijdrager
    Gastonw

Je bedoelt schijfruimte. Dat is iets anders dan geheugen. Om het simpel te houden is geheugen de plek waar bestanden tijdelijk worden opgeslagen als je er mee bezig bent, en de schijfruimte de permanente ruimte.

Je moet om te beginnen eens in je ‘Home’ map kijken hoe groot alles is. Laatst had ik ook veel ruimte gebruikt, bleek dat mijn downloads-mapje zo’n 20 gig was en mn film mapje ook zo iets. Om te zien hoe groot een map is gewoon erop gaan staan en spatie, of CMD+I

Bijdrager
    BearPig

In de Finder zelf kun je de grootte van folders laten tonen: http://tips4mac.blogspot.com/2007/10/showing-file-size-for-folders-in-list.html

Om het nog makkelijker te maken om grote bestanden en folders op te sporen, kun je dit programmaatje gebruiken: http://lifehacker.com/270878/whatsize-displays-folder-and-file-sizes

Bijdrager
    R-Flow

Heb je Mac OS X ook met alle printer drivers en talen geïnstalleerd? Scheelt ook wat GBs.

Bijdrager
    J-P-H

De ruimte van printerdrivers is opgelost met Snow Leopard.
    Ook talen nemen dan minder ruimte in.
    Dus dat is dan alvast opgelost :)

Bijdrager
    KingAchille

Inderdaad. Met WhatSize kan je exact zien welke map welke grootte heeft. Maar ik zou me nog niet teveel zorgen maken. Zolang je ongeveer 10% van je oorspronkelijke capaciteit over hebt, zal je Mac er niet al teveel last van ondervinden. Probeer wel grote/veel bestanden op je bureaublad te vermijden.

Bijdrager
    Oppie
    ”nickvanderaa”

Heb mijn mac book pro schoongemaakt en opnieuw OSX 10.5.8 erop gezet.
    Mijn SCHIJFRUIMTE van 230 Gb is nu voor 136 Gb gebruikt.!

Je doet een ‘schoonmaak’ die volledig onnodig is, en dan doe je het blijkbaar nog verkeerd ook.
    Mensen, blijf toch eens van die computer af, en laat ‘m zelf z’n ding doen, incl. schoonmaken!

Geblokkeerd
    Anoniem

Nou, ik heb m’n poetsdoekjes enzo de deur uit gedaan, maar ik moet het nog zien hoor. :roll:

@ Nick:
    Hoeveel ruimte neemt al die por…. al je bestanden eigenlijk in beslag in je home directory? 136 GB is wel erg veel, aangezien het OS misschien met moeite aan 15GB komt. Als je heel iLife er op gooit komt daar misschien maximaal nog eens 10GB bij.

EDIT:
    Daarnaast zie ik dat je met Lightroom enzo aan de gang bent: heb je niet een enorm dikke library met foto’s die zo veel ruimte in neemt?

Ik zie ook dat je met Parallels en Bootcamp aan de slag bent geweest: toevallig nog dikke disk images van Parallels rondslingeren?

Bijdrager
    nickvanderaa

Bedankt voor de reacties.

Schoonmaak was ‘nodig’ mijn ram geheugen was kapot en heb nieuwe gekregen nu.

Het gaat inderdaad om schijfruimte. Heb de tip gebruikt om Cmd J te doen in Finder en zie nu overal de grootte van het bestand bij. Programma’s kwam uit op 6 Gb dus mogelijk de downloadmap, die gooi ik dalijk leeg.

Ik heb voor de schoonmaak geprobeerd windows te installeren met bootcamp, maar dat laat ik vooralsnog even zitten! Denk niet dat daar iets van is blijven hangen. Ook mijn partities van Parallels zijn zoals ze moeten zijn, dus daar kan het ook niet in zitten

thanks

Geblokkeerd
    Anoniem

Is jouw account ook een admin-account? Zo ja, voer dan het volgende uit in Terminal (geef je password in wanneer er om wordt gevraagd):

[code:1:e26ca6c8a0]
    df -k
    sudo du -sk /*
    [/code:1:e26ca6c8a0]

Copy/paste de output daarna aub hier.

Het tweede commando gaat erg lang lopen, geeft mogelijk een paar foutmeldingen, maar zal uiteindelijk op het hoogste niveau laten zien waar alle ruimte heen is gegaan.

Schoonmaak was ‘nodig’ mijn ram geheugen was kapot en heb nieuwe gekregen nu.

Sorry, maar dat is onzin. Installeer je bij je auto ook een nieuwe motor als je de remschijven hebt vervangen?

Bijdrager
    nickvanderaa

reactie:

Bedankt ik zal dat later eens proberen, mocht het probleem niet verholpen zijn.

Opnieuw installeren was nodig omdat mijn mac niet meer af te sluiten was. Ik heb geprobeerd Windows te installeren, maar dat is fout gegaan omdat die Windows versie ENKEL voor mijn PC bedoeld was. Ik kon niks meer met de mac dus heb ik alles schoongemaakt. Pas veel later kwamen ze bij de TD van de macstore erachter dat mijn RAM defect was. Nadat ik die heb vervangen heb ik uiteraard niet opnieuw schoongemaakt

Bijdrager
    nickvanderaa

Ik begrijp er niks van.

Downloadmap: leeg
    Muziek: leeg
    Afbeeldingen: leeg
    Programma’s: 7 Gb
    Documenten: 24 Mb
    Mapje met mijn naam (huisje): 15 Gb
    Bureaublad: Leeg
    Prullenbak: Leeg

Toch zegt mijn Mac HD dat ik 106 Gb heb gebruikt. Hoe kan dat??

Moderator
    unSOUND

Kijk eens met het programma WhatSize naar welke mappen de meeste GB’s in beslag nemen…

Bijdrager
    nickvanderaa

heb ik geinstalleerd, maar nog niks wijzer van geworden. Kan ik ergens rangsschikken op grootte? Ik zie namelijk niks abnormaals

Volgens mij ging dit op de PC een stuk vlotter, kan dat kloppen?

Bijdrager
    mowat

@Nickvanderaa
    Waar zie je die info dat je mac 106 van de 230 GB in gebruik heeft ?
    In activiteitenweergave ?
    Daar staat een mooi taartje met gebruikte en vrije schijfruimte .

mowat

Bijdrager
    nickvanderaa

in de finder bovenaan bij Mac HD. Activiteitenweergave geeft exact hetzelfde aan

Moderator
    unSOUND
    ”nickvanderaa”

heb ik geinstalleerd, maar nog niks wijzer van geworden. Kan ik ergens rangsschikken op grootte?

Dat doet WhatSize als het goed is al… Bij mij zet hij de grootste mappen bovenaan…

Geblokkeerd
    Anoniem

Als je die twee commando’s nou eens uitvoert die ik je gaf …

Bijdrager
    nickvanderaa

ben ik NU aan het doen. Ben benieuwd!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    ”cailin

Als je die twee commando’s nou eens uitvoert die ik je gaf …

Hij schrijft dat hij net is overgestapt.
    Lijk me geen goed idee om dan gelijk met de ‘terminal’ aan te komen.

Als hij er met whatsize niet uitkomt, zou hij even de hd kunnen controleren met schijfhulpprogramma om te kijken of de directory overeenkomt met de feitelijke gebruikte blocks.

Bijdrager
    nickvanderaa

bedankt voor de tips. ben idd overstapper en de kennis komt langzamerhand.

Heb whatsize gedaan en ik zie het volgende: Linkerkolom staan op volgorde van grootte de mappen met bovenaan in DEVICES de macintosh HD die 84 Gb verbruikt heeft. Daaronder de ext harddisks en dan bij Places in totaal nog geen 16 Gb, daar zit het niet in.

Wanneer ik mac HD uitvouw, zie ik dat applicaties 7,5 gb is en een paar roodgekleurde woorden, maar die moet ik zo ver uitvouwen dat ik geen idee heb hoe groot ze zijn. Kan bijv. niet in een keer zien hoe groot de library is.

Terminal is bezig maar heeft nog niks gemeld waar ik echt iets mee kan:

Last login: Sat Aug 29 20:49:29 on console
    nick-van-der-aas-macbook:~ nickvanderaa$
    nick-van-der-aas-macbook:~ nickvanderaa$ df -k
    Filesystem 1024-blocks Used Available Capacity Mounted on
    /dev/disk0s2 243862672 88427372 155179300 37% /
    devfs 107 107 0 100% /dev
    fdesc 1 1 0 100% /dev
    map -hosts 0 0 0 100% /net
    map auto_home 0 0 0 100% /home
    /dev/disk1s1 488256704 304708256 183548448 63% /Volumes/WHITE
    /dev/disk2s1 976513536 298612640 677900896 31% /Volumes/BLACK
    nick-van-der-aas-macbook:~ nickvanderaa$ sudo du -sk /*
    Password:
    7670012 /Applications
    4 /Desktop DB
    4 /Desktop DF
    53311048 /Library
    0 /Network
    4505764 /System
    4 /User Guides And Information
    16496844 /Users
    du: /Volumes/BLACK/Mijn muziek/Spun soundtrack/09. Motley Crüe – Dr. Feelgood.mp3: No such file or directory
    594931716 /Volumes
    7576 /bin
    2 /dev
    4 /etc
    1 /home
    10128 /mach_kernel
    10572 /mach_kernel.ctfsys
    du: /net/localhost: Input/output error
    du: /net/broadcasthost: Input/output error
    du: /net/activate.adobe.com: Input/output error
    du: /net/practivate.adobe.com: Input/output error
    du: /net/ereg.adobe.com: Input/output error
    du: /net/activate.wip3.adobe.com: Input/output error
    du: /net/wip3.adobe.com: Input/output error
    du: /net/3dns-3.adobe.com: Input/output error
    du: /net/3dns-2.adobe.com: Input/output error
    du: /net/adobe-dns.adobe.com: Input/output error
    du: /net/adobe-dns-2.adobe.com: Input/output error
    du: /net/adobe-dns-3.adobe.com: Input/output error
    du: /net/ereg.wip3.adobe.com: Input/output error
    du: /net/activate-sea.adobe.com: Input/output error
    du: /net/wwis-dubc1-vip60.adobe.com: Input/output error
    du: /net/activate-sjc0.adobe.com: Input/output error
    1 /net
    4811560 /private
    5220 /sbin
    4 /tmp
    1103900 /usr
    4 /var
    nick-van-der-aas-macbook:~ nickvanderaa$

Bijdrager
    nickvanderaa

schijfhulp zegt ook dat ik 80 Gb heb verbruikt

Moderator
    unSOUND

Ik heb het idee dat de nieuwere versie van WhatSize niet zo makkelijk werkt als de oudere. Die is veel overzichtelijker. Ik zal die eens uploaden…

http://www.antisound.nl/Mac/WhatSize.zip

Bijdrager
    nickvanderaa

unsound, je bent een held.

deze werkt perfect! het probleem zit in de audio in de library. Nieuwe loops zijn grooooot in Logic, maar ik weet ze nu te vinden.

Bedankt, morgen kijk ik even op mijn gemak alles na!

Moderator
    unSOUND

Succes ermee, en laat nog even horen hoe het is afgelopen… :D

Geblokkeerd
    Anoniem

Dat was het inderdaad, je ziet aan de “Library” regel bij “du -sk” dat daar ruim 50 GB in zat, van dag 80-90 GB op je systeem (dus geen 160 zoals je eerst zei).

29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.