12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    dVuchi

Te veel inactieve processen

hi,

Is het normaal dat ik op mijn mac (iMac 2009, 3;06 ghz, 4GB) dat ik altijd minstens 1,5 gb aan inactieve processen heb?

Ookal staat niets open en ben ik niet bezig!

Groetjes,
    D.

Bijdrager
    AppleStef

Hoe wordt het geheugen door Mac OS X gebruikt?

daar leggen ze uit hoe het ram geheugen in elkaar zit.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Maakt totaal niet uit, en je kunt er niets aan veranderen. Wees blij dat ze inactief zijn want anders krijg je de strandbal cursor.

Alle processen die op een gegeven moment 0% CPU vragen zijn z.g.n. ‘inactief’. Als de Finder even niet gebruikt wordt (maar natuurlijk wel aan staat) wordt hij automatisch bestempeld als inactief. Maar dat veranderd als je alleen al op de desktop klikt. Ook b.v.b. Safari en talloze achtergrond processen staan ‘open’ maar doen niet altijd wat. Als jij de ‘eigenaar’ van het proces bent kun je het stoppen, maar dan verlies je mogelijk een bepaalde functionaliteit.

Dus je kunt best 1,5 GB aan inactieve processen hebben, maar die zul je niet altijd willen stoppen…

Bijdrager
    AppleStef

Dit vrije geheugen is een deel van wat je Mac tot zijn beschikking heeft. dus als je mac ram nodig heeft dan die het gwn van het inactief halen

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je haalt twee dingen door elkaar AppleStef. Een inactief proces is een proces dat op een gegeven moment 0% CPU vraagt terwijl het open staat. (Zoals de Finder). Maar wat jij bedoelt is inactief geheugen. En dat is geheugen dat in gebruik was door een inmiddels afgesloten applicatie. Niet het zelfde dus want een inactief proces gebruikt dat geheugen nog steeds…

Bijdrager
    AppleStef

aaaah sorry had ik even verkeerd gelezen :s

Bijdrager
    AppleStef

ik dacht dat hij inactief geheugen zei ipv proces ><

Bijdrager
    Oppie

Maar wat bedoeld TS dan met “1,5 gb aan inactieve processen”?

Geloof toch dat de verwarring geheel bij TS ligt…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

De TS gebruikt anders nergens het woord ‘geheugen’, laat staan in combinatie met ‘inactief’; hij heeft om de een of andere reden het totale fysieke geheugen van alle inactieve processen opgeteld. Maar dat is gewoon geheugen dat gebruikt wordt. Als bij mij Photoshop open staat maar ik gebruik dat een poosje niet, dan wordt het vanzelf een inactief proces dat b.v.b. 1GB gebruikt. En de titel zegt toch ook genoeg?

Bijdrager
    dVuchi

ok, danku iedereen!

Dit was voor velen misschien een iets wat belachelijke vraag, toch had ik graag geweten hoe het zat. Dus bij deze, danku;)

Bijdrager
    dVuchi

AppleStef, bedankt voor de boeiende website:)

Bijdrager
    AppleStef

@dVuchi inderdaad het is heen super website ! zeker checke

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.