16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Fiete

Te trage mini

Dag buren,
    Wie kan mij helpen?

Ik ben al zo’n 3,5 jaar bezitster van een Mini G4, 1,42 GHz, 512 MB ram en 80 gb HD
    Hierbij ook nog een Iomega minimax 500 gb HD
    Programma’s die ik vooral gebruik: safari, mail, msn, itunes, iphoto, MPlayer, CS2 en office.
    Veel foto’s, muziek en films, maar geen professioneel gebruik.

Probleem: hij is me veeel te traag! Als k ook maar probeer iphoto te combineren met Word of erger nog CS2 dan raakt mijn geduld al snel op.

Nu weet ik niet goed wat doen…
    – extra ram tot 1 gb
    – mini verkopen en nieuwe mini aanschaffen
    – imac aanschaffen

Wat denken jullie? Misschien niet slecht om rekening te houden met de kredietcrisis die we hier hebben in België :wink:

Alvast bedankt!

Bijdrager
    sven-

Ik zou wachten op MacWorld 2009 en daarna beslissen. Sowieso is je RAM verhogen naar 1 GB RAM een zeer goede optie als je meerdere programma’s tegelijk open hebt staan. Bovendien werkt Leopard bijv. (werk je met Leopard?) pas lekker met 1GB RAM.
    Maar als je echt sneller wilt gaan werken kun je beter voor een Intel Mac gaan.

Bijdrager
    Fiete

Neen, geen Leopard.

Oh ja, mss ook nog goed te vermelden dat ik een nieuw scherm nodig heb ook. Vandaar de twijfel naar imac, hoewel ik niet voor een duur applescherm zou opteren als ik het bij Mini hou.

Bijdrager
    sven-

Welkom op het forum trouwens:) (zie het nu pas…)

Als je een nieuw scherm nodig hebt is een iMac natuurlijk een goede keuze, mits jouw budget dat toelaat. In ieder geval zou ik, als dat voor jou mogelijk is, wachten met het kopen van een iMac / Mac Mini tot na MacWorld. De kans is groot dat de iMac (en de Mac Mini misschien) een upgrade krijgt. Als je liever niet wilt / kunt wachten kun je natuurlijk ook nu iets nieuws kopen. Waarschijnlijk ben je dan ook erg tevreden.

Heb je trouwens met jouw huidige Mini altijd al de huidige “traagheid” ervaren? Ik kan je natuurlijk wel een nieuwe Mac aanpraten, maar misschien voldoet je huidige Mac nog wel, maar heeft deze wat opschoning nodig.

Bijdrager
    Fiete

Thx :)

Ja, zo lang is het niet meer hé. Dat geduld kan ik wel nog opbrengen. En mn eindejaarspremie zal ook wel van pas komen :)

Bijdrager
    stel maar

Macworld 2009 is vanaf 5 Januari 2009

Bijdrager
    jabesse
    ”Fiete”

Probleem: hij is me veeel te traag! Als k ook maar probeer iphoto te combineren met Word of erger nog CS2 dan raakt mijn geduld al snel op.

Je noemt hier een aantal programma’s die veel geheugen kunnen gebruiken. Geheugenuitbreiding zou zeker kunnen helpen. Kijk eens met ‘Activity Monitor’ (da’s de engele naam, staat in de map ‘Utilities’). Let dan vooral op Page Out en Swap Used. Als die twee sterk omhoog gaan als je met die applicaties gaat werken, kan geheugenuitbreiding een aardige snelheidswinst opleveren. En: het is een stuk goedkoper dan een nieuwe Mac;-)
    Maar bedenk wel dat je nooit snelheden zult halen de je met een nieuwe iMac wel kunt halen.

Bijdrager
    HerQ

Geheugen gaat zeker werken. Ik heb dezelfde Mac met 1GB RAM, en met wat programma’s open draaide hij, voor zo’n machine, nog redelijk. Minder geheugen zal er inderdaad voor zorgen dat er veel van de snelheid verloren gaat, aangezien hij veel steeds opnieuw zal moeten laden. Ik had van de 1GB altijd ongeveer 25MB over.

Als je een nieuwe Mac koopt zou ik inderdaad wel voor een iMac gaan. Dit biedt toch ietsje meer Mac, het is gewoon een completere machine waar je nog zeker een tijdje vooruit kunt. De Mac mini blijft altijd een soort van achterlopen, daar het in zo’n kleine verpakking moet. Nog even wachten op MacWorld 2009 om te zien wat daar allemaal aangekondigd wordt.

Overigens moet ik je nog wel even zeggen dat OS X graag geheugen lust. Van de 4GB die ik nu heb is al snel 3,5GB gebruikt, zo is er op dit moment nog 60MB vrij:P Echter is er 1GB niet actief gebruikt, wat inhoudt dat hij die 1GB zo kan gebruiken voor andere data. Echter, wordt het niet gebruikt en schakel je tussen programma’s kan hij alles weer snel opvragen uit het geheugen, het staat er namelijk nog in;) Zo gooit hij het dus gewoon vol wat onder andere schakelen tussen programma’s zal bevorderen:)

Bijdrager
    St. Mobbs

Op zich kan het wel verstandig zijn om te wachten tot na de MacWorld 2009. Daar worden – zoals al gezegd – de nieuwe mac mini en iMac gepresenteerd. Maar wat je dan ziet is dat het oude model voor lagere prijzen verkocht worden. Dat gebeurde ook met de MacBooks bij de Mediamarkt.

Je kunt dan zelf nog beslissen of je een nieuwe of ouder model wilt.

Bijdrager
    Fiete

Activiteitenweergave wanneer enkel safari en mail open:
    Page-ins/outs: 523321/409358

en wanneer iphoto en CS2 daar nog es bij:
    Page-ins/outs: 544995/435436

Actief gaat van 118 MB naar 290 MB

Vroeger vond ik hem minder traag, maar dat kan natuurlijk aan verschillende factoren liggen (veel grotere iphotobibliotheek om te laden, supersnelle pc’s op het werk, minder geduld,…)

Bijdrager
    sven-

Je hebt sowieso te weinig RAM zou ik zeggen. Dus meer RAM erin doen zal al stukken beter gaan werken.

Bijdrager
    1984

Tweaker stopt bijna-complete PC in Mac mini behuizing , misschien ook een oplossing:?
    http://www.onemorething.nl/?p=showarticle&art_id=1807

Bijdrager
    Hengheng

@1984

Lekker serieus, daar heeft de TS wat aan.

Bijdrager
    lutewizzard

Hoeveel lege ruimte heb je nog op je HD?
    80 gig is niet veel vandaag de dag…..

Bijdrager
    Franko

nee is inderdaad niet veel meer, maar ik denk niet dat daar het probleem zit.

De programma’s die worden opgenoemd zijn gewoon erg zwaar op het geheugen en aangezien er “maar” 512 MB inzit zal ik daar eerst eens naar kijken mocht ze geen nieuwe mac willen kopen.

als ze dat wel wilt zou ik even een maandje wachten.

Bijdrager
    Fiete

80 giga is inderdaad te weinig. Had net genoeg ruimte voor m’n foto’s en muziek. Films moest ik er direct weer afgooien. Daarom dat ik onlangs een externe HD bij kocht.

Zoveel mogelijk verplaatst naar die HD (vooral qua foto’s), nu heb ik terug 25 giga over en kan ik ook eindelijk weer es wat films verzamelen.

Ik denk dat ik eerst es ga proberen of extra geheugen veel helpt (uiteindelijk geen al te grote kost). Ik meen hier al ergens gelezen te hebben dat ik dit best niet bij een apple-reseller doe? Een vriend van me werkt in een reseller en zei me al dat dit zo’n 100 euro zou kosten. Lijkt me veel…

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.