6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    pt

te lange utp-kabel?

Ik heb een PowerPC via een 9meter lange platte zwarte cat5 UTP-kabel aan een sitecom broadband router gehangen. De verbinding is extreem langzaam; hij lijkt iedere 5 sec even weg te vallen. Als ik mijn Powerbook aan dezelfde kabel hang lijkt er geen probleem. Met een kortere, ronde UTP-kable doet de PowerPC het ook goed.

Vraag: heb ik een slechte (lange) kabel gekocht of zou een afstand van 9 meter tussen router en computer gewoon te veel zijn?

Zo ja dan overweeg ik een draadloze router te kopen; die kan dan naast de PC staan (met een draadje) terwijl ik met mijn powerbook overal kan gaan zitten. Is die van sitecom in orde (99euro)?

Iemand advies?

Merci!

Bijdrager
    passenger

Lengte van een enkele UTP-kabel hoeft geen probleem te zijn, maar je weet nooit. Koop eens een nieuwe, ik had laatst en dure gekocht, maar die was stuk.

Sitecom is in orde, al is er geen support voor mac. Werkt wel prima.

Bijdrager
    MacGyver

UTP 100Mbit blijft hier nog prima werken met goedkoop cat5 kabel. (utp) De afstand is rond de 100 meter. Dus daar zou het niet aan kunnen liggen. Zou eerder eens kijken naar wat instellingen op je computer. Had daar op mijn ibook G4 laatst ook wat problemen mee. Ging later weer weg. Weet nog steeds niet waarom…

Bijdrager
    macpro

9 meter is geen enkel probleem voor UTP kabel.
    Maar wat ik wel vreemd vind is dat je aangeeft dat je een platte cat 5 UTP kabel hebt.
    Normaal gesproken is die altijd rond, want de aders zitten in paren van 2 om elkaar gedraaid.
    Ik zou dus eerst eens kijken voor een andere kabel.

Bijdrager
    pt

Die platte kabel is een Vivanco RJ45 kabel met twisted pairs voor 100 Mbitnetwerken, cat-5, dubbel afgeschermd. Ik zie nu trouwens op de verpakking een pictogrammetje met “5 meter” tussen “netz” en “hub”. Ik zal nog eens wat met de instellingen rommelen en als dat niet lukt een andere kabel kopen.

Bijdrager
    Emarc

ik heb met een utp-kabel van ± 15 meter gezeten, nooit problemen gehad of het idee dat het traag werd oid

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.