10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    MacGek

TCP/IP vraag

Ik heb begrepen dat MacOSX communiceerd middels het TCP/IP protocol. (geen AppleTalk meer)
    Toch kan ik op m’n werk sommige servers niet delen. Ik weet dat ik toegang heb.
    Bestaan er meerdere “dialecten” van TCP/IP?

Met DAVE lukt het wel.
    Als Mac TCP/IP wel compatible is, zou er toch geen DAVE voor OSX nodig zijn.

Bijdrager
    Aqua1

Ja, tcp/ip is platform onafhankelijk en osx doet daaraan ja. 9 ook al trouwens. Appletalk heb je dan niet meer nodig.
    Het klinkt mij eerder in de oren alsof je misschien vergeten bent om filsharing aan te zetten ofzo.
    Geef anders een wat preciezere omschrijving van je systemen en instellingen.

Bijdrager
    Lin

je moet natuurlijk wel ff aanvinken dat windows bij je kan inloggen…
    dit zit onder of heb je mischien ook de verkeerde kabel http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=3647 :D

Bijdrager
    MacGek

bedankt voor jullie reactie.

Het gaat om de situatie op m’n werk. We testen osx in een produktie- omgeving.
    We hebben meerdere NT-Servers staan waarvan er een aantal niet te benaderen zijn via osx.
    Het gaat wel als we het progje DAVE voor osx gebruiken.
    DAVE VOOR OSX zegt op zich toch al iets!

Bijdrager
    Aqua1

Je zou natuurlijk DAVE kunnen gebruiken…… Maar hoe probeer je kontakt te maken ? Via appel-K (en dan afp:// of iets anders) of typ je iets in je browser in ? Het maakt allemaal nogal veel uit. Vooral of het werkt of niet.

Bijdrager
    MacGek

Inderdaad Aqua1, via Appeltje-k en dan het ip nummer inkloppen.
    Sommige servers reageren wel en bij anderen krijg ik een foutmelding.

Ik kan naturlijk wel Dave gebruiken bij deze test-opstelling (osx)maar de bedoeling is straks 25 mac’s op osx.

Om bij m’n eerste vraag terug te komen: zijn alle TCP/IP protocollen gelijk. (Mac, Unix, Windows)

Bijdrager
    Aqua1

TCP/IP is altijd hetzelfde ja. Zit je wel op hetzelfde subnet ? Anders werkt het niet. Dan moet je de url intypen. Overigens: afp:// betekent “Apple File Protocol”, dus sommige windowsen zullen daar van huis uit moeite mee hebben.
    Je kunt ook eens proberen ze via een browser te vinden. Typ dan in de adresbalk iets als http://ip# of soms met www. Er zal wel een systeem in zitten, maar dat heb ik nog niet doorgrond. Alle mogelijkheden proberen werkt bij mij het beste. Heb je al een portscan uitgevoerd ?

Bijdrager
    ebonit

Samba is het protocol dat je moet gebruiken als op de NT-server “services for Macintosh” NIET is geinstalleerd.Samba is het standaard UNIX filesharing protocol om met windows te communiceren.

type smb://ipadres/share

Je kunt natuurlijk ook services for Macintosh installeren. Op die manier kan elke mac (ook macos9) inloggen op de NT-server.

Ik zie dat je 25 macs wilt gaan installeren. Dan is het denk ik het verstandigst om services for Macintosh te installeren. Waarschijnlijk is dat op de servers waar je al wel op in kunt loggen al het geval. Services for macintosh is een service die niet standaard wordt geinstalleerd onder NT. Die moet je dus handmatig toevoegen.

Bijdrager
    MacGek

Volgens mij is Service voor Macintosh bedoeld voor AppleTalk.
    Ik dacht “osx, geen AppleTalk meer dus via TCP/IP lekker met alles praten”.

Ik ben trouwens niet duidelijk genoeg geweest want ik kan de servers die ik bedoel wel zien maar niet sharen. (foutmelding)

Bijdrager
    Kris

naar mijn mening is het zoals aqua al zei: je moet iets van filesharing aanvinken (ook op je pc!!!!!) anders werkt het niet…

peecees werken nu ook met accounts per peecee. zodat het uitmaakt als wie je inlogt…

In mijn geval was het dus zo dat ik via samba een verbinding kon leggen met de peecee, maar ik kon niet aan mijn bestanden. ik heb dan een gebruiker moeten stoppen in de peecee (mijn gebruiker) en bij die gebruiker bepaalde mappen als shared aanduiden… vervolgens met samba als die gebruiker inloggen…

nu kan ik wel vanop mijn OSX.2.3 op de peecee… en aan mijn bestanden…

ik veronderstel dat het bij jouw iets dergelijks is

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.