4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:

Bijdrager
    kMIkaZu

TCP/IP RWINS aanpassen in de Terminal – En zo je breedbandconnectie versnellen!

Volgende power-tip heb ik uit de MacFormat gehaald van april 2002. Zoals bij elke root-operatie: wees voorzichtig! De codes <M> </M> moet je er niet bij zetten. Die dienen om aan te tonen waar de code begint en eindigt in de draad. Deze tip is enkel handig voor mensen met adsl en kabel (tcp-ip). Mensen die achter een router hangen met hun Mac zullen misschien niet zo'n verschil merken.

STAP 1:

Open de Terminal. Typ <M>sudo -s</M>, druk op Return, en vul je administrator-paswoord in, wanneer gevraagd. Dit commando logt je in als root-user, zodat je niet iedere keer <M>sudo</M> voor elk commando hoeft te typen.
    STAP 2:

Typ de volgende lijnen code iedere gevolgd door een Return.
    <M>sysctl -w net.inet.tcp.recvspace=65536</M>
    <M>sysctl -w net.inet.tcp.sendspace=65536</M>
    <M>sysctl -w net.inet.tcp.delayed_ack=0</M>
    De eerste lijn zorgt ervoor dat je Mac grotere pakketjes data kan ontvangen, zodat de zendende host minder moet wachten op een vraag van jouw Mac.
    De tweede lijn doet net hetzelfde, maar dan omgekeerd (uploads). Standaard staan deze twee lijnen ingesteld op 32768.
    De derde lijn code zorgt ervoor dat wanneer jouw mac een antwoord krijgt van de host (je krijgt dus een pakketje date binnen), jouw mac al METEEN een nieuw pakketje aanvraagt! Werkt dus sneller!

STAP 3:

Typ <M>exit</M> om uit te loggen uit de root mode en typ het nogmaals om uit te loggen uit de terminal. Ofwel druk je 2x op Control-D. Klaar!

STAP 4:

De bovenstaande instellingen gaan verloren bij het herstarten van je Mac. Probeer ze dus eens en als ze je bevallen, is STAP 4 net iets voor jou  !
    Open de Terminal en typ in <M>sudo pico /etc/rc</M> gevolgd door jouw administrator-paswoord. Je krijgt dan een raar venstertje met onderaan een soort menu. Niet opletten. Je scrollt gewoon met je pijltjestoetsen, helemaal tot het einde. Op de laatste lijn staat <M>exit 0</M>. Plaats je cursor hier vlak boven en typ de drie lijnen code uit STAP 2, telkens gevolgd door een return.
    Druk Control-X om te stoppen, en druk op y om te bewaren en op return om de naam te bevestigen (de naam ongewijzigd laten!). Sluit de Terminal af.

KLAAR!

Have fun
    Mika

Bijdrager
    kMIkaZu

Opgelet: Ik heb per abuis twee keer dezelfde regel geplakt (is reeds aangepast in het oorspronkelijke bericht). Ik had bij de drie lijnen code uit STAP 3 twee maal <M>sysctl -w net.inet.tcp.recvspace=65536</M> geplakt. Een ervan moet dus <M>sysctl -w net.inet.tcp.sendspace=65536</M> worden.

Indien je deze tip al uitgeprobeerd had: geen paniek. Het kan geen kwaad voor je systeem! Alleen raad ik aan de wijzigingen door te voeren, omdat dan de volle kracht van deze hack tot uiting komt!

Sorry jongens (en meisjes natuurlijk:-) )

Bijdrager
    Walkingfingers

Wat gebeurt er als je er " sysctl -w net.inet.tcp.sendspace=85536" vanmaakt.. ik heb het gedaan wat opvalt is dat het dan nog sneller gaat! .. maar is dit wel ok..?

???  :0

Bijdrager
    Elger

Ik denk niet dat het erg veel uitmaakt. Je vraagt / stuurt nu alleen maar grotere blokjes. Wat moet dat boeien? ik vraag me alleen af of dat wel nut heeft in NL:)

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.